Dag meiden, Onze dochters zijn geboren met 29+4 weken en inmiddels vrolijke en ondernemende dreumessen van bijna 15 maanden. Ik geef ze nu nog 3 flessen met Nutrilon Standaard 3 (180 + 6) per dag (ochtend met pap, middag na het brood en avond met rijstebloem). In de meeste boeken lees je dat je na 1 jaar over kunt stappen van Nutrilon/Friso/etc naar gewone koemelk. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ook met 1 jaar overgestapt en hoe ging dat? Of langer Nutrilon gegeven (en zo ja, hoe lang?) of ben je bijvoorbeeld Peuter Groeimelk gaan geven? Onze meiskes hebben geen last van allergieën of iets dergelijk en eten alles (ook bijv. yoghurt). Ik wil ze voor de zekerheid tot 18 maanden Nutrilon geven, maar twijfel of ik daarna over zal stappen naar gewone koemelk of bijv. Peuter Groeimelk. Ben benieuwd naar jullie ervaringen! En vooral van mama's met kindjes die ook met minder dan 32 weken geboren zijn. groet, Margit
Mijn meiske is met 33 wk geboren en toen de opvolgmelk op was na 12 maanden ben ik gewoon overgegaan op koemelk. Maar ik heb haar leeftijd ook nooit gecorrigeerd moet ik zeggen.
Heej Margit, onze KA gaf toen aan dat we in ieder geval tot 18 maanden Nutrilon HA moesten blijven geven. Daarna zijn we gewoon voorzichtig koemelk gaan geven. Ik zou niet aan peutergroeimelk beginnen hoor. Het is ten eerste volgens mij best duur en daarbij, als er geen allergieën in de familie zitten en ze niet vreemd reageren op yoghurt o.i.d. gewoon doen!!
ik geef hem tot 13 maanden nutrilon dan is hij gecorrigeerd 11 maanden het kdv geven kinderen rond die leeftijd ook koe melk hij eet al allerlei yogurts en kwarks en taart (klein beetje dan) en is niet allergisch beetje vit druppels extra en hij kan gewoon aan de campina hoor
Dank jullie wel meiden! @ Jipper: had van de kinderdietist het volgende advies gekregen (had haar gemaild om te vragen wat haar advies was mbt overstappen op gewone melk): Ik adviseer om tot de leeftijd van 18 maanden de Nutrilon Standaard 3 te blijven geven. Op de leeftijd van 18 maanden kun je overgaan op de Peuter Groeimelk. De Peuter Groeimelk kun je eigenlijk tot 2-3 jaar geven. Dit heeft te maken met de hoeveelheid zout en eiwit die in gewone Koemelk zit. De nieren van kleine kinderen zijn daarvoor nog niet helemaal volgroeit. Daar Merle en Linde prematuur zijn, zou ik dus doorgaan met de peuter groeimelk tot 2,5- 3 jaar. Daarna de gewone koemelk. Ik moet zeggen dat ik tot 2,5-3 jaar Peuter Groeimelk geven wel erg lang vind (zou ze gesponsord worden door Nutricia ), daarom kwam ik hier maar eens om advies vragen...
Hoi, Ik geef mijn zoontje (ook prematuur) wel groeimelk. Hij heeft moeite met op gewicht blijven en groeimelk bevat veel meer kcal en voedingsstoffen dan gewone melk. Ook heeft hij door zijn darmoperaties wat meer last met verteren van gewone melk. Hij heeft een sterk verkorte darm en neemt dus minder voedingsstoffen op, en in groeimelk zit meer, ook qua ijzer etc. Wij geven het ook in overleg met de dietiste van het ziekenhuis (en nee, die worden echt niet gesponserd). Onze uk is nu ruim 2 en met 2,5 jaar gaan we gedeeltelijk koemelk bijgeven zodat hij met 3 jaar mogelijk helemaal aan de koemelk kan. Groetjes, Josie
Hoi Margit! na zijn eerste verjaardag zijn we begonnen met kant en klare peutermelk uit een literpak van nutrilon voor 1+ jaar. na een maandje zijn we overgestapt naar Koemelk, (omdat CB en kinderarts dit hebben gezegd dat dit gewoon kon, volgens hen was het alleen maar onzin en geldverspilling) en tot nu toe gaat dit prima. Nergens last van gehad. we moeten hem nog wel elke dag 10 druppels vitamine D geven, dit doen we niet als het bloedjemooi weer is. We maken het nog wel warm voor hem en hij krijgt het in de armen van mama of papa uit zijn `babyflesje`. Sapjes uit een dreumesbeker en oefenen met de gewone beker (al was dit niet je vraag)
nou ik denk dat ze inderdaad gesponsord word hoor 18 maanden is echt belachelijk een paar jaar gelden waren dit soort producten er niet eens... enne MELK IS GOED VOOR ELK als je maar vitamines erbij geeft.. josie.. ik zou ook hetzelfde gedaan hebben.. ciaran is ook erg licht maar hij was ook niks bij geboorte ik ben met de no2 ooh 1.5mnd langer doorgegaan en zo corrigeer ik het dus als hij 13m is gaat hij ook over op de melk misschien eerst een maandje op de peutermelk deze is weer minder zoet....
Margit, weet jij eigenlijk wat het verschil is tussen Opvolgmelk nr 3 en Peutergroeimelk? Wij zijn nu ook aan het rondkijken en ik heb die twee dozen van Nutrilon naast elkaar gezet en de ingrediënten zijn precies hetzelfde. Weet jij waarom jou geadviseerd is om met nr3 door te gaan ipv groeimelk? Ik heb nu een doos peutergroeimelk gekocht (va 1 jaar). Maar zo op het oog lijkt het gewoon op de gewone koemelk met een flinke scheut vaniliësmaak erin (en de toegevoegde vitamines). Ik vraag me eigenljk ook af wat te doen. Onze KA en CB hebben geadviseerd om over te stappen op koemelk. Volgens mijn KA (die duidelijk niet gesponsord wordt, heb het al eerder gemerkt ), is de kunstvoeding na 1 jaar puur geldklopperij, tenzij je kind koemelkallergie heeft.
hoi meiden, Onze dochter is ook met 29 weken geboren en zit nu al sinds haar eerste verjaardag aan de gewone melk. Onze KA zei ook dat het onzin was en dat er aan peutergroeimelk vaak een smaakje zit (vanille) waardoor ze misschien later toch geen gewone melk willen drinken. Ik heb wel eerst gemixed, helft om helft maar het ging gelijk goed. Het is idd ook een stuk goedkoper dan de opvolgmelk en de peutermelk en ze vind het nog lekker ook. Groetjes mama van imke
Hoi allemaal, Mijn kleintje is met 30,6 wk geboren en na 6 maand bv ging hij over op premature voeding en nu zit ie alweer op nr 3 van 12 maand tot 3 jaar! Ik ga nu hij bijna een jaar is langzaam overstappen naar gewone melk...ik geef hem dit al tussen de middag in een beker bij zijn brood...! veel succes met het maken van de keuze...ook ik vind dit soms wel moeilijk...maar senne loopt nergens mee achter en ik denk dat ik hem daarom ook wel kan behandelen als een optijd geboren baby! groetjes Eva
Dank jullie wel meiden! @ Josie: hier ook twee meisjes die aan de lichte kant zijn. De extra kcal en voedingsstoffen in groeimelk zouden voor mij wel een reden kunnen zijn om inderdaad nog een tijdje groeimelk te blijven geven. @ Adi: ik zal de dietist eens vragen wat het verschil is tussen nr. 3 en groeimelk en waarom ik nog tot 18 mnd door moet gaan met de nr. 3. Hoor je nog van me. Ik blijf het lastig vinden hoor, wat is wijsheid...?
Hallo, Mijn dochter is 13 maanden en ze is 3 maanden te vroeg geboren. Wij gaan nog geen koemelk geven. Ze is nu haar laatste pak omneo 2 aan het opdrinken en dan ga ik groeimelk kopen voor haar. Ze drinkt nog 3 a 4 flessen naast haa brood yoghurt groente etc. Een grote eter is ze en altijd al geweest. Maar ze is ook nog steeds ziek en heeft last van de nieren. Daarom kies ik ervoor om nog groeimelk te geven want wat extra voedingsstoffen kunnen geen kwaad bij haar. Groetjes