Fibromyalgie, wat helpt echt?

Discussion in 'De lounge' started by Lentes, Jun 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

#1 Lentes, Jun 19, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 19, 2015
    Welke vitamines helpen echt om je beter te voelen bij fibromyalgie?
    Voel momenteel zo waardeloos, hele lichaam doet pijn, hoofdpijn en zo moe!
    Heb al zoveel geprobeerd, gezonder eten, revalidatie, medicatie, ander werk, kleinere woning en toch gaat het nu weer bergaf :(

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    magnesium?

3. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Eet drie maaltijden per dag, eventueel met (gezonde) tussendoortjes.

-Begin de dag met een goed ontbijt, bijvoorbeeld mueslie met yoghurt (biogarde), voeg wat lijnzaad toe en eventueel fruit.

-Sla geen maaltijden over, anders ontstaat de drang naar slecht suikerrijk voedsel.

-Zorg voor voedzame tussendoortjes, zoals fruit en rauwe groentes, vruchten- en groentesap, noten en zaden.

-Neem de goede koolhydraten, zoals fruit, groentes en volkoren granen (bruine rijst is uitstekend).

-Wees zeer matig met dierlijke, verzadigde vetten (vlees, melkproducten, cacao, sauzen, snacks en koekjes). Het liefst dus helemaal vermijden. Onverzadigde vetten, zoals olijfolie en lijnzaadolie zijn prima.

-Vermijd het gebruik van varkensvlees, rood vlees, worst en andere vleesconserven. Die laatste bevatten veelal geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakveersterkers en conserveringsmiddelen.

-Neem voldoende eiwitten. Goede bronnen zijn: kip, kalkoen, vis (tonijn, makreel, haring, sardientjes en zalm), bonen en peulvruchten (erwten, bonen).

-Eet voldoende vezels in de vorm van fruit, groentes, granen en peulvruchten.

-Vermijd het gebruik van suiker en suikervervangers.

-Vermijd melk (koemelk) en kaasproducten. De zure melkproducten (Biogarde, yoghurt en karnemelk) zijn overigens wel prima. Geitenkaas en schapenkaas zijn prima

-Kijk naar toevoegingen op etiketten. Smaakstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen worden vaak aangegeven met E-nummers. Vooral E621 tot en met E624 zijn zeer slecht bij fibromyalgie.

-Junkfood en snacks bevatten schadelijke toevoegingen. Vermijd ze!

-Vermijd geraffineerd (witmeel) en bewerkt voedsel. Voedsel in blikken, potten en pakjes bevat meestal toevoegingen. Vers voedsel bevat geen toevoegingen.

-Vermijd cafeïne, chocolade, cola, alcohol en roken. Ze zijn erg slecht voor mensen met fibromyalgie.

-Drink voldoende water per dag om het lichaam goed te zuiveren. Het drinken van een ontzurende kruidenthee is ook aan te raden.

-Beperk het gebruik van keukenzout. Zeezout is een beter alternatief.

4. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Ik eet (bijna) geen toegevoegde suikers meer, scheelt een heel stuk in klachten.

5. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Je vergeet nog; alcohol, roken en drugs zijn slecht voor je, dus vermijd deze........ die hoort er natuurlijk nog bij! ;)

Maar ze vroeg specifiek naar tips bij fybromialgie... Ik heb veel baat bij magnesium (ook voor een goede nachtrust die erg belangrijk is om al te erge pijn te voorkomen). Daarnaast heb ik amytripiline voor als het echt te erg wordt, de pijn. Misschien ook voor jou iets om achter de hand te hebben? Is wel op recept.

6. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    De buurvrouw van mn vader heeft een infraroodcabina in huis laten bouwen. Het schijnt heel goed te helpen tegen de klachten.
    Niet echt een vitamine en gelijk weer een dikke kostenpot, maar wellicht kun je het eens proberen

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,168
    10,677
    113
    Zo af en toe maar eens een Amitriptyline is onzin. Dat is een middel dat je dagelijks moet innemen en dan na enkele weken werkt. Als een losse tablet bij jou effect heeft komt dat ofwel door de sederende bijwerking, ofwel door een placebo effect. Maar het is te grote rotzooi om daarvoor te gebruiken.

8. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    #8 mausi, Jun 20, 2015
    Last edited: Jun 20, 2015
    Al zou het placebo zijn, hoe geweldig dat die placebo mij dan helpt zeg! Amytripiline wordt in hele hoge dosering gebruikt als een ander medicijn (antidepressiva). Waarschijnlijk bedoel je dat. Als lage dosering (5 -10 mg) wordt dit sinds kort bij fybromialgie en migraine gebruikt. En dan kan het inderdaad een enkele keer ingenomen worden, omdat je het met een heel ander doel slikt. En bij mij met succes. Bij jou helaas niet begrijp ik. We zijn niet allemaal hetzelfde tenslotte. Ik heb enorm mazzel. Mijn leven is erg verbeterd sinds ik hierdoor minder pijn heb. Als antidepressiva zou ik een heel doosje per keer moeten slikken; die dosering ligt veel hoger, maar die heb ik niet nodig gelukkig ;) De bijwerking van dit medicijn heb ik genoeg aan.

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik was vorige week bij een natuurarts en zij heeft magnesium van Zechzal aangeraden. Dat gaat via een bad met magnesium of een voetenbad 3 x per week en wordt heel goed opgenomen door de huid! Ik zit dus 3 x per week in een voetenbadje op de bank savonds...heel ontspannend! en je slaapt er heel goed van.

Zoek het maar op. Online te bestellen.

10. Dappertje Dik

Staat er toch bij?
    Maar amitriptyline is drugs...

En dit is een lijstje voor fybromyalgie-patiënten (en iedereen die door gezonde voeding zich beter wil voelen). Fybromyalgie ontstaat door verzuring, je zou dus echt anders moeten gaan leven en eten.
    Magnesium kan je genoeg halen uit je voedsel.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,168
    10,677
    113
    Nee dat bedoel ik niet. Amitriptyline is al veeeele jaren, in doseringen van om te beginnen 10 tot 25 mg per dag, waar veel mensen ook genoeg aan hebben, een heel veel gebruikt middel in de neurologische pijnbestrijding. Het helpt goed tegen zenuwpijnen zoals bij polyneuropathie of zenuwbeschadigingen om andere redenen, en zelfs bij pijn door beschadiging van de pijncentra in de hersenen zoals na een herseninfarct. Daarnaast gebruiken we het als een kuur om een patroon van chronische dagelijkse spanningshoofdpijn te doorbreken. Maar dus altijd met dagelijkse inname. Voor migraine is het geen voorkeursmiddel in Nederland (en terecht, er zijn veel betere alternatieven) maar wat ik erover vind is wederom de toepassing ter profylaxe, het voorkomen van aanvallen, door dagelijkse inname, dus niet om een aanval te couperen.

Dus ja, ik blijf, op basis van mijn professionele kennis, bij mijn placebo of bijwerking mening. Ik heb het zelf trouwens nog nooit geslikt, en heb geen fibromyalgie.

12. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    #12 mausi, Jun 20, 2015
    Veel, zelfs professionals, dat blijkt inderdaad ook bij deze weer, kennen de werking op deze manier inderdaad nog niet. Gelukkig mijn reumatoloog al wel, ik ben er enorm blij mee. En ook blij dat ik dit niet elke dag hoef te nemen en ook rustig weer dagen en soms weken, zonder kan. In mijn geval maakt het me echt niet uit of het placebo effect zou zijn (ik ben overtuigd van niet, maar goed jij blijkbaar wel), hierdoor kan ik gewoon normaal werken, een fijne moeder zijn etc etc. Met zoveel pijn had ik al lang full time thuis gezeten (weet ik uit ervaring, er was ook een tijd voor de Amytriptiline), waar ook weer vele nadelen aan zitten!!! Dan zou ik na een tijdje aan de Amytriptiline zitten als antidepressiva denk ik.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon uniek ben, dat bij mij de inname 'zo nodig' werkt en ik dit niet 365 dagen per jaar hoef te slikken, terwijl ik niet 365 dagen per jaar pijn heb.

13. Dappertje Dik

#13 Dappertje Dik, Jun 20, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 20, 2015
    Amitriptyline werkt gewoon niet op die manier, zoals MadeInUSA al zegt.

Het staat ook in de bijsluiter:

Spierpijn (fibromyalgie)

Om het effect goed te beoordelen, moet u het middel minstens twee weken gebruiken. Na twee of drie maanden gebruik kan het middel wat minder gaan werken. Door het gebruik dan twee tot vier weken te stoppen en daarna weer te beginnen, kan het middel weer voldoende werkzaam worden.

Het is dan ook geen pijnstiller, maar een antidepressivum, dat ook werkt bij neuropatische pijn en migraine. Misschien ervaar je wel de bijwerkingen, zoals sufheid en slaperigheid die de scherpe randjes van je pijn afhalen.

14. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Laten we dit topic niet verpesten met een discussie over het wel of niet dagelijks moeten innemen van een medicijn. Ik heb dit op de wijze waarin ik het neem voorgeschreven gekregen van mijn reumatoloog en het werkt bij mij. Wie daar meet over wil weten of verder over wil babbelen kan een pb sturen. Ik ga de medicijnen en de wijze waarop ik iets slik, op voorschrift van mijn arts, niet verdedigen. Het werkt bij mij, daar ben ik blij om, meer dan dat zelfs. TS vroeg om tips en adviezen. Dit is de mijne. Ze vroeg niet om een discussie over de wijze waarop mijn arts medicijnen voorschrijft. En ik heb daar, gezien de positieve werking, ook geen belang bij.

15. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

Dec 9, 2014
    1,484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Maar wat is er erg aan als het gewoon een placebo is,.die voor jou wel werkt?

16. Brigit

Brigit Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    1,879
    13
    38
    Female
    #16 Brigit, Jun 20, 2015
    Knap dat jij weet dat fibromyalgie door verzuring komt. De artsen zijn het nog aan het onderzoeken en weten de preciese oorzaak nog niet

17. Brigit

Brigit Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    1,879
    13
    38
    Female
    Ik heb fibromyalgie en slik magnesium van lamberts. Die werkt bij mij erg goed. Elke dag 1 of 2 ligt aan hoe ik mij voel en als ik dagje weg ga of iets inspannends moet doen dan neem ik er 3.

Wat bij mij ook erg goed voelt en ik wel heel erg aan heb moeten wennen, is alles wat ik in huis doe verdelen over een week.
    Ik heb een soort van rooster gemaakt van een maand. Daar staat elke dag wat ik dan wil doen en dat probeer ik dan te doen. Als het niet lukt jammer dan, de volgende dag niet toch doen. Op een dag dat je je heel goed voelt niet iets extras gaan doen want de volgende dag heb je er spijt van.
    Het werkt bij mij zo goed dat ik veel weer kan.
    Sterkte.

18. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Wat echt helpt is volgens mij per persoon verschillend. Bi mij helpt goede voeding. Geen suiker en vooral geen e-nummers.
    Ik heb jaren Amitripthiline geslikt. Hiermee gestopt 3 jaar geleden omdat ik borstvoeding wilde geven, en dat geef ik nog steeds. Nu gebruik ik dus geen pijnstillers ( behalve soms paracetamol). Maar ik moet wel op mijn eten en mijn rust letten.

Maar nogmaals...voor iedereen werkt iets anders!

19. Brigit

Brigit Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    1,879
    13
    38
    Female
    Idd je moet even zoeken wat voor jou werkt

20. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Niks! Het zou mij werkelijk een worst wezen, zolang het maar werkt! Fybromialgie zit volgens velen tussen de oren en ik slik voor die tussen de oren-ziekte een placebo! ; )

Share This Page