Suikervrij eten, tips?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Saar22, 22 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik wil na de zomervakantie, 1 september, suikervrij gaan eten (heb even een tijd nodig om me erop voor te bereiden;) ). De reden is dat ik CVS heb en ik wel benieuwd ben of ik hier enigszins meer energie van krijg. Alle kleine beetjes helpen. Ik zie er alleen behoorlijk tegenop. Niet eens voor het laten staan van snoep en frisdrank, want dat gebruik ik al amper, maar meer om de 'normale' producten waar het in zit. Ik denk dan aan simpel sladressing, brood, etc. Al die ingrediëntenlijstjes lezen op de verpakking. Wie heeft er goede tips voor sites of een boek oid. Ook bijv. een boodschappenlijst waar je wat kunt vinden.

2. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Geen tips, maar ik volg.

Wil ook vanaf sept op mijn eten letten en veel onnodige suikers mijden.

3. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Het lijkt me toch verstandig om verpakkingen om te gaan draaien en lezen wat er in zit.
    Suiker kan je al in 3(?) verschillende namen vinden: suiker, glucose-fructosestroop of maltodextrine. Volgens mij is er nog 1 maar daar kom ik even niet op.
    Ook heb je de vervangers wat wil je daarmee? Stevia enz?
    Daarom zeg ik begin nu vast met je vaste producten te kijken wat er in zit en ga op zoek naar vervanging voor deze producten, google is your best friend. Heel veel succes!

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    volledig suikervrij is niet goed voor je, je hebt je suikers ook gewoon nodig.

5. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Helemaal suikervrij? Dan mag je dus ook geen fruit meer.
    Of wil je alleen geraffineerde suiker mijden?
    Het is sowieso gezond om minder suiker te gaan eten. Helemaal suikervrij lijkt me niet gezond.

Laat je niet verleiden om vervangers als agavesiroop te gebruiken (geraffineerde fructose...)
    En je lichaam maakt geen onderscheid tussen verschillende suikers. Alles wordt omgezet in glucose.

6. Rozijntjes

Rozijntjes Niet meer actief

Vrij van geraffineerde suikers snap ik. Maar glucose wat je kan halen uit fruitsuikers hebben je hersenen echt nodig.

7. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Oh sorry, ik bedoel ook niet dat ik geen fruit wil eten. Ik wil alleen de toegevoegde, niet natuurlijke suikers in producten vermijden (ik hoop dat ik het zo goed zeg).

Dat verpakkingen lezen doe ik op zich al wel, maar dan de vervangingen zoeken... Ik had de hoop dat er gewoon ergens wel lijsten zouden bestaan, waar wel dit soort producten staan.

8. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik eet inmiddels drie jaar geen geraffineerde suikers meer en vond het eigenlijk wel meevallen. Het begin was even wennen en had dan ook wat foutjes gemaakt omdat ik niet wist dat er suikers aan bv gehakt worden toegevoegd. Hou er dus rekening mee dat je fouten maakt.
    Ik begon met de boeken '100% suikervrij' en ben begonnen met 30 dagen dus geen geraffineerde suikers, maar ook geen gedroogd fruit of verse jus of andere producten die veel suikers bevatten, na die 30 dagen nam ik die wel weer.

Voor geraffineerde suikers bestaan heel veel verschillende namen, maar deze zijn op internet en boeken te vinden. Je kan ze op een briefje noteren om elke keer mee te nemen naar de supermarkt, maar over het algemeen zijn het de ingredienten met vreemde namen en spreekt het voorzich. Sowieso koop ikzelf geen producten meer met meer dan zes ingrediënten omdat het meestal troep is.

Wat voor mij wennen was, was het vele koken en maaltijden plannen en voorbereiden, maar ook hier zijn zoveel handige tips te vinden op bv youtube. Pick Up Limes is daar een fijne vlogger met professionele adviezen.

Brood (volkoren of spelt) eet ik zelf wel. De eerste tijd deed ik dat niet, maar zie eigenlijk niet in wat er mis mee kan zijn, zolang het geen geraffineerde suikers bevat. Mijn voorkeur gaat wel uit naar zelf bakken en onbewerkt meel van de molenaar.
    Dat is dan ook meteen een tip: laat je niet meeslepen door sommige bekende zogenaamde gezondheidsgoeroe's die zelf de weg een beetje kwijt zijn geraakt en je proberen te overtuigen. Probeer nuchter te blijven, zoek zoveel mogelijk info op en luister naar je eigen gevoel. Sommige zweren bv bij kokosolie, maar er gaan al jaren zoveel verschillende (uiterste) verhalen over rond. En andere beweren dat zij suikervrije recepten hebben, maar blijken vol te zitten met siropen en calorieen en zonder al die suikervervangers zijn deze recepten ook gewoon heerlijk, daar moet je gewoon mee experimenteren.

En mensen in je omgeving kunnen het maar belachelijk gaan vinden en zich ermee gaan bemoeien. Ik heb inmiddels ook zoveel onnodig veel commentaar gekregen; om moe van te worden...
    En het is ook slim om erbij te gaan bewegen. Gezonde voeding bevat over het algemeen meer calorieen, waardoor je ook weer kan aankomen.

Succes ermee!

9. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Er zijn 30 verschillende benamingen voor suiker ;).

Ik zal eens kijken of ik het lijstje kan vinden.

Helaas geen tips.

10. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
  11. Saar22

Saar22 Niet meer actief

@CoffeeJunkie: Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dat lijstje is ook wel erg handig. Ik ga eens kijken naar dat boek wat je noemt.

Deel Deze Pagina