Het wordt idd afgeraden om met een draagdoek te gaan fietsen, maar het is minder gevaarlijk dan een kindje van 4,5 maand voorop de fiets te zetten. Hier trouwens een kindje van 9 kilo, 73 cm die nog makkelijk in maxi cosi past, maar gewoon zonder voetenzak. Kun je niet gewoon een los dekentje proberen? Ik zou je kindje echt niet in een stoeltje doen, je weet dat ze op die manier hun nekje kunnen breken als je dat te vroeg doet?
Ik zou het wel doen. Mijn dochter was toen ook sterk genoeg. Nou heb ik nog niet gefietst met haar, maar ze kon al alleen zitten zonder rugsteun, als ze omviel of een duwtje kreeg ofzo hield ze haar hoofje goed boven haar romp, ze kon zichzelf in evenwicht houden tot op een zekere hoogte en zelfs als ze haar evenwicht verloor kon ze zichzelf langzaam op haar armen laten glijden zonder echt te vallen. De standaarden zijn er en dat is goed, maar het betekend niet dat mensen die een kindje hebben die beter functioneren, wat betreft de activiteiten die ze voor een bepaald product moeten kunnen doen, hier niet van af kunnen wijken. Zolang je zelf goed oplet en ik neem aan dat elke moeder dat doet kan er niet veel mis gaan. Als je geen uren gaat fietsen natuurlijk
Zoals al eerder gezegd: het gaat er niet om dat ze heel stevig kunnen zitten met steun of sterk zijn, het gaat er om dat ze zélf kunnen gaan zitten vanuit ligstand. Dan is alles pas sterk genoeg om het hobbelen tijdens het fietsen op te kunnen vangen. Je kindje kan inderdaad haar nekje breken als je te vroeg gaat fietsen.... Kortom, ik zou echt nog even wachten. Nog een paar maanden "buffelen" en dan kan je zoveel fietsen als je wilt..
4,5 maand is echt te jong, alles moet nog groeien en vormen, ik snap dat het lastig is, maar ik zou dan kiezen voor een fietskar, wij hebben een kidcar die ook als wandelwagen gebruikt kan worden, hij is heel smal, en past prima in de schuur, misschien kan je daar ruimte maken, je hebt wel een speciale babyschaal nodig zodat ze goed stevig zit.?(er zijn ook hele smalle 1 persoonswagentjes) De richtlijn is 9 maanden, en dat verschilt per kind, mijn zoon zat met 8 maanden op de fiets, hij zat met 6 maanden stevig los. maar 4,5 maand is dan echt te jong, niet doen!
Echt nog te jong hoor!! Er zijn serieus waar gebeurde verhalen van moeders die te vroeg met hun kindje gingen fietsen en die dan in t stoeltje waren overleden aan een gebroken nekje. Dat wil je toch niet op je geweten hebben? Draagdoek zou ik niet doen en zeker niet als je (zoals in jouw geval) epilepsie patiënt bent; als je valt is je kindje niet beschermd. Ik vind je niet ontaard oid maar t valt me wel op dat als er 8 mensen hebben gezegd dat je t niet moet doen, je dingen toch blijft weerleggen....
omdat ik vraag naar ervaringen betreft vanaf welke leeftijd andere moeders het doen niet na de waarschuwingen ect die heb ik allemaal gelezen en ik dacht dat ik dat ook aardig in mn eertste post had neergezet en dan is het ook nog dat ze niet in t voorstoeltje MOET maar vroeg het me wel af hoe of wat de ervaringen zijn... omdat het praktischer ZOU zijn maar goed hier mag een slotje op voor mij want schiet er niet veel mee op en dingen worden toch anders opgevat