fynn heeft af en toe drift buien en dan vooral als hij moe is. maar ze kunnen dus heel erg hevig zijn dat hij er dus in blijft hangen. hij giert dan de hele boel bij elkaar en slaat papa of mij. of gaat gooien met spullen.(jaja hij lijkt op mijn mama) hij kan dan echt 20/30 min doorgaan tot hij zo moe is dat hij dus bijna in slaap valt. hij krijgt ze ook altijd als hij moe is en zijn zin niet kriijgt. hoe kan ik dit voorkomen cq in toom houden want 20 tot 30 min met een kind wat gil of dat hij geslacht word is ook niet alles
Poeh wat vervelend. Zijn het altijd dezelfde momenten waarop hij zo tekeer kan gaan? en kun je die momenten keren en de aandacth afleiden? Ik heb het vandaag voor het eerst echt meegemaakt bij mijn jongste . Dat was krijsen, gillen en echt hysterisch, alsof ik haar wat had aangedaan . Had dat dus nog nooit zo gezien bij haar. Heb haar genegeerd en voelde me behoorlijk bekeken, want we kwamen van de psz en we waren dus buiten. Maar ik dacht ik moet voet bij stuk houden. Na 15 minuten was ze nog niet stil en zelfs in de auto ging het verder. Eenmaal thuis was het nog even en daarna was het over. Heb haar al die tijd gewoon geen aandacht gegeven. Heeft dus al met al 20 minuten geduurd. Ik weet niet of je dit al ooit geprobeerd hebt voor zo lang, maar ik snap dat het lang duurt om een kind dat als een speenvarken te keer gaat te negeren. Andere oplossingen weet ik zo even niet omdat ik er nog niet bekend mee was. Ik wens je veel succes.
Hoe oud is hij? Slaapt hij nog? Mijn zoontje heeft het ook als hij moe is, en als hij dan in de middag niet geslapen heeft is dat risico aanzienlijk groter. Als hij niet moe is kan hij zichzelf altijd uit een driftbui halen (met een beetje hulp)
Wat hier werkt als hij een driftbui heeft (even afkloppen hoor, tijd niet meer voorgekomen!), is de knuffel laten 'praten'. Joris is tijdens een driftbui echt niet aanspreekbaar. Dan pak ik zijn knuffeltje erbij en met een gek stemmetje ga ik dan praten, daar reageert hij altijd heel goed op en begint dan ook vaak rustig te vertellen wat er is...
Kan je niet echt voor komen en als jij nee zegt dat is het gewoon nee dan maar een driftbui snapje Hij zit nu juist in de fase dat hij echt zijn wil wilt door zetten en als dat niet lukt dan krijs ik de boel toch bij elkaar negeren op dat moment of even laten afkoelen op de gang of zijn kamertje. En daarna knuffelen en er even over praten. Op peuter niveua. Al een paar keer heb ik wel eens de opmerking gemaakt ergens van ik kan niet wachten op de peuterpubertijd nou werkelijk waar ik wacht er niet op vond het geen leuke periode toen mijn zoon 2/3 was verschrikkelijk zelfs en heb regelmatig met me handen in het haar gezeten en hem uit narigheid maar in zijn kamer gezet en soms wel eens met een pets of schreeuw.
hij is van januari 2009 dus 28 maanden zoiets. hij slaapt meestal over dag nog wel even als hij dit niet doet dan is het dus inderdaad drama. als hij geslapen heeft kan hij ook wel boos worden maar dan begrijpt hij wel dat hij niet altijd zijn zin krijg en gaat hij verder spelen na een waarschuwing. maar als hij niet geslapen heeft hij die buien. ik kan het wel negeren maar hij gaat zo te keer dat ik bang ben dat hij zichzelf zeer doet (ja oke mischien een beetje over bezorgt) omkopen doe ik pertinent niet. zijn oma's hebben beide dezelfde tik om hem gelijk een snoepje te geven zodat hij stil word maar dat wil ik niet hebben. hij moet ook leren dat hij niet overal zijn zin in krijgt toch! leuk die peuterpubertijd als dit een voorbode is dan denk ik dat ik maar ga onderduiken over een jaar of 12
Misschien werkt het om hem wat eerder naar bed te brengen. Bij ons is het ook zo dat ons dochtertje sneller en heftiger boos wordt als ze moe wordt. Als het dan vroeger is dan haar normale bedtijd gaat ze toch naar boven. (er zijn dan vaak wel al signalen van vermoeidheid) Meestal slaapt ze dan meteen en als ze wakker wordt is ze weer vrolijk.
Oh wat lastig van die oma's die je kind leren dat ze door een driftbui een snoepje krijgen! Krijg dat er maar eens uit... Vervelend is dat, hier hebben we ook wel eens discussies gehad met oma... Ik zou in ieder geval zorgen dat je structuur houdt (aanbrengt?) in de middagslaapjes. Gezien zijn leeftijd en de driftbuien bij vermoeidheid denk ik dat hij die nog hard nodig heeft. Hier hebben we ook wel eens periodes dat ze lijken te stoppen maar na even doorzetten blijken ze de slaapjes nog hard nodig te hebben. Slapen beiden nog minstens 2 uur 's middags terwijl ik twee maanden terug nog dacht dat het aan het ophouden was. Gister een dagje opgehouden en 's avonds had ik het ene 'drama' na het andere. En mijn dochtertje is 's avonds nog acht keer wakker geweest. Typisch gevalletje totally overprikkeld.
wat hier heel erg goed helpt als ze onredelijk boos is is om te benoemen wat ze wil bv als zij helemaal uit haar dak gaat omdatze de roze beker wil en haar zusje die al heeft dan ga ik met haar praten als: jij vind de roze beker heel mooi he? Jij had de roze beker willen hebben. Jij vind het leuk om uit de roze beker te drinken vanavond bij het eten mag jij als eerste kiezen welke beker je wil het is het proberen waard, maar hier werkt het echt als de brandweer
Goede tip Petra! Dat werkt hier trouwens ook wel eens. Behalve als hij écht te moe is om voor rede vatbaar te zijn...
Heel herkenbaar. Wat hier het beste werkt is om haar uit de situatie te halen waar ze op dat moment is. Zit ze bv beneden te spelen, dan neem ik haar bv mee naar boven om d'r pyama aan te doen. Als het overdag is en ze heeft zo'n bui, neem ik haar mee uit wandelen ofzo..
Wat hier vaak (maar ook niet altijd) helpt is heel geheimzinnig afleiden, door het raam naar buiten kijken zo van 'heee!..... Heb je dat gezien!?'. Dat valt ie stil en wil hij ook kijken. Dan verzin ik bijvoorbeeld: dat is een hele grote auto/vogel etc. Wat niet helpt is als ik zelf ongeduldig/moe/prikkelbaar ben, dan duurt het alleen maar langer. Als hij echt heel ver heen is, en niets werkt, dan laat ik hem gecontroleerd uitrazen dwz ik ga mijn eigen gang en laat hem waar hij zit maar ik kijk wel af en toe. Maar, het is pittig.....
pff.....hier ook een aantal keren heel heftig gehad. wat hier heeft gewerkt is dat ik haar in de gang zette om rustig te worden. na een paar minuten ging ik dan naar haar toe en probeerde het weer opnieuw. vaak gebeurde dit idd als ze erg moe was. ik maakte het dan ook weer goed met haar nadat ze op de gang had gezeten en nam haar dan even lekker bij me, samen even tot rust komen. succes....de eerste paar keren hier duurde het wel twee uren......ik dacht echt dat er iets heel ergs met haar was.....tot ik dus consequent de grens aangaf en ze dan heel snel bij draaide....