Pigment vlekken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Friesin, 9 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hallo dames.

    Onze oudste dochter heeft vanaf klein af aan witte vlekken. Wij denken dat het pigment vlekken zijn. Altijd aanwezig. Bij inspanning (huilen, lachen, of hoesten) heel duidelijk aanwezig.

    Wat denken jullie?

    Ze heeft ze voornamelijk op haar hals/keel, nek en pols.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    989
    48
    28
    mh
    Het zou vitiligo kunnen zijn. Wellicht eens door een dermatoloog laten bekijken?
     
  3. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik heb dat ook ergens gelezen. We moeten binnenkort met haar naar de kinderarts in het zkh voor iets anders. Laten we het direct na kijken.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste dochter heeft dit soort vlekken op haar bovenbeen aan de achterkant. Deze heeft ze ook al vanaf dat ze heel klein is. Ze vielen me destijds op toen ze nog geen jaar was nadat ik haar uit bad haalde. Ze is nu 14 jaar en het worden er zover ik weet niet meer. Het enige nadeel is dat ze ze nu zelf ook heeft ontdekt ;)
    Het zijn bij haar echt plekken zonder pigment. Ik denk een fout in de aanleg. Verder heeft ze geen huidafwijkingen.
    Bij jouw dochter zij het er wel wat meer dus laat inderdaad bij de kinderarts even kijken.
    Ik vind het niet op vitiligo lijken want dat zijn doorgaans echt melkwitte vlekken maar kan het ook mis hebben.
     
  5. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Fijn dat het er niet meer geworden zijn. Hoe gaat je dochter er mee om?

    Even navragen bij de kinderarts kan zeker geen kwaad. Onze dochter heeft, door een fout in haar gen, neurofibromatose. Ook wel NF1 genoemd. Daarbij heeft ze dus ook vrij veel kleine, én grote, café au lait vlekken.

    Wellicht dat deze vlekken daar ook iets mee te maken hebben:)
     
  6. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ziet eruit als vitiligo. Mijn nicht heeft het al dr hele leven, sommige plekken zijn weggetrokken en op sommige plekken nieuw bijgekomen in de loop der jaren.
    Zou even een afspraak maken bij de arts, dan weet je zeker wat het is.
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het zit op haar benen en je ziet het nu met blote benen en toen viel het haar ineens op. Toen ik zei dat ze dit altijd al heeft gehad en het niet meer is geworden was ze wel gerustgesteld. Ze dacht dat het ineens was gekomen en meisjes van 14 vergroten alles ;)
    Wat je zegt mbt NF1 dat zou zomaar met elkaar te maken kunnen hebben.
    Mijn dochter heeft op haar rug een vrij grote koffievlek maar dat heeft ze van haar vader geërfd, die heeft een hele grote op zijn buik.
     
  8. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Ik vind het er niet uitzien als Vitiligo. Ook de plek op het lichaam is niet typerend voor Vitiligo. Meestal uit zich dat bij openingen en uiteinden van het lichaam.
    Geen idee wat het wel is hoor, ik zou het gewoon een keer bespreken met de huisarts.

    Ik verplaats je topic naar Peuter en kleuter.
     
  9. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Dit is zoals ik Vitiligo ken:
    IMG_0067.jpeg
     
  10. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Geen idee, mijn zoontje heeft een witte plek op zijn rug,al vanaf zijn geboorte.
    Niemand heeft er ooit wat over gezegd en heb er zelf ook nooit naar gevraagd.
     
  11. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ja de knie is een hele bekende plek
    Mijn nicht heeft het op dr knieën, al is het daar toch wel ver weggetrokken/ stuk minder geworden, op dr handen, gezicht(bij dr mond en oogkassen) en haar tepel heeft geen pigment
     
  12. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Mijn dochter heeft een witte pigmentvlek op haar buik. Of eigenlijk een geen-pigment-vlek :) Zichtbaar vanaf dat ze 2 jaar is ofzo? En ze heeft 1 plekje op haar wang waar ze wat minder bruin wordt, wittig plekje wat alleen hoogzomer opvalt.

    Maar heb er nooit wat achter gezocht, gewoon een 'foutje' volgens mij. Zo heeft ze bijv ook 1 bruin melkkiesje, zonder glazuur, ook een aanlegfoutje.

    Ik zou het de kinderarts eens vragen of het met NF1 te maken kan hebben, maar vind het ook niet lijken op vitiligo.
     
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De vlekken herken ik wel, die heb ik zelf ook. Maar de mate van uiting herken ik niet. Bij mij worden de vlekken enkel zichtbaar met het verschijnen van de zon: m'n been wordt dan bruin en de vlekken blijven wit.

    Overigens is het ''een gebrek aan pigment-vlek'' en geen pigmentvlek zo te zien.
     

Deel Deze Pagina