fiets niet stabiel

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door chaarr, 29 okt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw
    hoi allemaal!

Ik heb gister een fiets aangeschaft met kinderzitje (2e hands) .Vandaag wilde ik een stukje gaan fietsen met dochter van 4 achterop. Het betreft een moederfiets met dubbele standaard. Toen ik mijn dochter in het zitje had gezet, dreigde de fiets al naar de zijkant te kieperen. Ik moest de fiets tegenhouden met m’n heup. Het fietsen ging opzich prima. Tot ik moest stoppen voor een auto, toen ben ik afgestapt en wilde ik de stoep op gaan, de fiets kieperde met kind en al om. ik ben hier erg van geschrokken en durfde gelijk niet meer te fietsen. Mijn vraag is of dit normaal is, ligt het aan de fiets of aan mij? mijn dochter is 17kg.

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.497
    8.421
    113
    Geen ervaring met een moederfiets, maar weet nog wel dat toen de kinderen wat groter werden (kleuterleeftijd) ik ze op de fiets zette en dan ging rijden en als ik stopte ze er ook direct afhaalde. Wat jij beschrijft met afstappen en dan met fiets met kind achterop de stoep op gaan heb ik nooit gedaan, dan zou mij de fiets ook omkiepen.

Ook in stilstand hield ik de fiets in evenwicht door met mijn heup tegen het zadel te leunen, of eigenlijk leunde de fiets tegen mij.

Kortom: Met een groter kind achterop is een fiets gewoon slecht te houden als je alleen het stuur vasthoudt is mijn ervaring.

Syane, chaarr en mamameer vinden dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    oh dat is niet fijn.

wiebelt je fiets (achterwiel) ook bij het fietsen? of dat niet? het kan zijn dat de achteras/naaf of lagers wat speling hebben.
    Zit je standaard goed vastgedraait?
    het stoeltje goed gemonteerd op de bagagedrager of op een hulpstuk?
    er zit met 17 kg wel veel gewicht op de achterkant, en ook vrij hoog aan de achterkant. dus dat kan ook instabiliteit geven.

Ik zou naar de fietsenmaker gaan en kijken of zij je verder kunnen helpen. met deze sumiere hoeveelheid informatie kunnen wij denk ik niet zo veel.

chaarr vindt dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier moest ik mijn moederfiets ook echt wel tegenhouden met een kind erop, het zijn vaak zware fietsen en met kind(eren) wordt het alleen maar zwaarder - het blijven twee wielen, dus veel stabiliteit krijg je dan niet in stilstand… Lopend met fiets aan de hand plus kind erop, heb ik nooit gekund, hooguit een klein stukje, maar je moet dan continu het zware geheel in balans houden.

chaarr vindt dit leuk.
  5. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw

het wiel wiebelt niet tijdens het fietsen nee. de fiets is nagekeken en standaard zit goed vast. het stoeltje (bobike maxi plus) zit met een click en go systeem vast. stoeltje zit op het midden van de bagage drager. wellicht zou ik nog kunnen proberen het meer naar voren te zetten.

6. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw
    Dankje! fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. vind het wel lastig hoor dan. als ik haar dan naar school moet brengen moet ik haar dan al op de fietspad van de stoel halen. ik durf echt niet meer de stoep op met dochter erin :confused:

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Een stoep opgaan met een kind achterop is sowieso een uitdaging. Dat kun je gewoon beter niet doen. Ik heb nooit een moederfiets gehad, wel een gewone met een dubbele standaard. Die standaard is prima om je fiets goed rechtop te laten staan en ook stevig om je kind in het zitje te zetten, maar daarna moet je je fiets toch goed beet houden. Aan stuur en zadel bijv.
    En mijn fiets had ook wel eens de neiging om te steigeren als ik ook mijn fietstassen nog eens vol boodschappen had. Dan moest ik al helemaal niet proberen om een stoeprand op te gaan.

Heb je nooit eerder met je kind achterop gefietst? Of dat wel en voelt het nu veel instabieler dan met de vorige fiets?

Ik vind de tip om langs een fietsenmaker te gaan met de fiets wel een goede hoor. Even naar laten kijken of het eventueel een mankement is aan de fiets of misschien toch jouw onervarenheid?

Neuzeke en chaarr vinden dit leuk.
  8. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw
    Dankje! fijn om te lezen dat het dus normaal is. Dat wordt dus niet met fiets aan de hand lopen. jij ervaart geen problemen met stoppen bij een stoplicht? zover was ik niet gekomen.

9. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ik vind het vooral klinken alsof je even moet wennen er handigheid in moet krijgen.

Iemand vroeg het al; is dit voor het eerst dat je met haar fietst?

17 kg is gewoon een behoorlijk gewicht en dat moet je wel in balans kunnen houden zelf. Daar heeft je fiets hulp bij nodig. De stoep op kan prima, alleen niet zoals je gewend bent. Het gewicht is anders verdeeld. Gewoon goed oefenen en voorzichtig aanvoelen wat werkt.

Neuzeke, Biny, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik heb daar geen last van. Als het echt aan de fiets ligt zou ik langs de fietsenmaker gaan, maar misschien moet je indd ook nog wennen.

17 kg vind ik niet super zwaar om achterop te hebben. Hier heb ik de oudste en middelste ook nog wel is achterop en die zijn rond de 25/26 kg.
    Ik voel wel als ze bewegen bijv. Maar de stoep op al fietsend gaat prima. Ook op de standaard met kind achterop blijft mijn fiets staan.

11. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw

ik heb inderdaad nooit eerder met kind achterop gefietst. misschien is het toch wennen ja. de fiets is wel nagekeken mankeerde niks aan. wellicht alleen een sterkere standaard erop laten zetten, lijkt me toch wel makkelijk.

12. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw

ik denk het ook ja. heb niet eerder met een kind achterop gefietst. ik ga morgen nog een poging wagen. :rolleyes:

13. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw
    ja fietsen zelf dat ging prima. was wel een hoge stoeprand die had ik fietsend niet opgekomen. maar denk dat ik de fiets beter moet vasthouden misschien. ik wil wel een sterkere standaard erop laten zetten. welke heb jij?

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Een stevige standaard is wel erg fijn ja. Maar loslaten kun je je fiets nooit met een kind erop. Menig fiets zal met een stevige standaard nog wel blijven staan, maar veilig is het niet voor je kind.

Het zal voor jou idd hoofdzakelijk wennen zijn. Veel oefenen, dan krijg je vanzelf handigheid erin hoor.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Deze standaard zat al op mijn fiets. Durf niet te zeggen welke dat is..
    Het is ook niet zo dat ik m’n kind er bewust alleen opzet. De jongste van 3 klimt er alleen regelmatig al op voordat ik erbij ben :o:

chaarr vindt dit leuk.
  16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Maar kun je niet lopen met de fiets dan?
    Ipv de stoeprand op fietsen?

Of liep je?

Meestal is er bij school wel een stoepopritje voor rolstoelen en kinderwagens.
    Dan ziu ik die pakken.

Ik ben nog nooit met de fiets omgevallen en voelde ook niet instabiel.
    Maar je moet natuurlijk wel even handigheid erin krijgen

17. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw

ik liep met de fiets. was wel een hoge stoeprand. maar ik had niet verwacht dat die zou omvallen haha, ik moet gewoon wennen denk ik en de fiets steviger vasthouden met lopen.

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Ja ik denkndat ik dan de fiets altijd met 2 handen vasthield

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.382
    30.687
    113
    Vrouw
    Gewoon oefenen is mijn ervaring.
    Een stoep op gaan: niet schuin maar recht op de stoep af. Dan gaat dat prima. (Paar keer oefenen met een zware tas op het zitje)

Ik heb heel wat gefietst met kinderen voor en achterop. Ging altijd prima. Jongste heeft tot zijn 8e ongeveer achterop gezeten. Dus die was heel wat zwaarder dan 17 kilo.

Fiets nooit laten staan met een kind erop. Daar zijn de standaards niet voor gemaakt. Altijd goed vasthouden.

En wat hiervoor is gezegd. Bij lopen met de fiets aan de hand 1 hand aan het stuur, de ander aan het zadel.

Succes.

Zxcvb vindt dit leuk.
  20. chaarr

chaarr Actief lid

16 sep 2019
    127
    17
    18
    Vrouw
    *update* mocht iemand het nog lezen, ik heb nu een keer of 6 gefietst en voel mij veel zekerder. echter valt het me wel vies tegen hoe zwaar het fietsen zelf is. ik sport en beweeg veel maar na zo’n 5 minuten ben ik toch wel wel buiten adem met dochter achterop. hij staat dan op versnelling 1 en zelfs dan trapt het zwaar. nu aan het overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen :p

breister en Vero0504 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina