Onze zoon van 2 (september wordt hij 3) heeft altijd goed doorgeslapen. Van 19:00-07:00 nooit geen problemen gehad. Nu de laatste maand schreeuwt hij wel 3x per nacht en wil hij niet alleen zijn. Laten liggen is geen optie want dan gaat hij zo over de toeren dat hij niet meer rustig wordt. Als we dan even bij hem zijn valt hij weer in slaap. Hebben meer ouders dit probleem en is dit tijdelijk? Een nachtlampje, deur open & lichtgevend uiltje (wat ie leuk vind) heeft (nog) niet geholpen. We doen s'avonds voor slapen gaan nog altijd wel een verhaaltje (in ons bed) en flesje melk moeten we daarmee stoppen? Na het verhaaltje loopt hij met ons naar zijn bed en valt hij zo in slaap.
Hier ook weleens geweest. Ik ging er weleens bij liggen in haar kamertje op een matrasje. Ging vanzelf weer over.
Mijn zoontje heeft dit rond 2 ook een paar maanden gehad, terwijl hij - net zoals jouw zoon - al snel na zijn geboorte een goed slaapritme had. We hebben van alles geprobeerd: nachtlampjes, deur op een kier, weet ik wat. Het hielp niet. Af en toe, als hij het echt zwaar had, namen we hem in ons bed. In ons geval was het gewoon een fase. Even een poosje doorbijten, en daarna had hij zijn oude slaapritme weer terug. Flesje deden we wel altijd, ook na deze fase. Bij ons was het een ritueel voor het na bed gaan, dat hij wel nodig had.
Mijn zoontje heeft dit elke nacht. Enige verschil is dat hij al 3 jaar niet doorslaapt. Wij hebben elke nacht gebroken nachten, op één hand te tellen wanneer hij wel doorgeslapen heeft de afgelopen jaren. Maar je ziet wel duidelijk verschil in de fases. Rond deze leeftijd zit hij al een paar maanden in de fase bang in het donker en starten met dromen (heel duidelijk want hij heeft het over tosti's en weet ik het wat als hij dan zo wakker wordt, schreeuwend). Ik zou zeggen, count your blessings de afgelopen 3 jaar, ben blij dat hij gewoon heeft geslapen en geef alle nabijheid die je kan geven nu snachts. Het gaat vanzelf over in een andere fase, echt waar. En dan hopen dat hij weer gewoon doorslaapt. Ik zou niet weten waarom je met verhaaltje en melk zou stoppen, lijkt me een fijn ritueel, al zou ik wel zeggen dat hij wat oud wordt voor melk maar ach, het klinkt wel fijn en schaadt niemand toch? Nachtlampje, deur open etc werkt hier ook niet. Ze willen ons, de veilige ouder. Ben er voor hem zou dus mijn advies zijn. Super dus dat je er bij gaat liggen tot hij weer slaapt. Geloof me, echt, straks is het ineens over!
Ik heb bij onze eigen kinderen altijd het idee gehad dat ze in hun slaap op dat moment veel te verwerken hebben en ze dan wat onrustiger slapen. Onze jongste heeft er af en toe (weer) last van. Zeker toen ze net op school was gestart. Ik loop dan even naar haar toe, stop haar onder en geef een kus. Vaak is het dan al goed. Anders neem ik ze gewoon even bij me.
Hier kruipt man gewoon bij nr 2 in bed. Is altijd een onrustige slaper geweest. Met 5 ligt mijn man vaak alsog bijna elke nacht er bij. Soms kort. Soms de nacht. Hij verwerkt veel in de nacht. Beweegt ook door t hele bed heen Hij kroelt ook helemaal tegen mijn man aan dan en zucht even diep en slaapt gelijk verder. Vanaf de geboorte al een slechte slaper. Met 2 besloot ie dutjes te schrappen en daarvoor waren zn dutjes ook kort. Tot 4 nog elke 2 uur nachtvoeding gehad en omdat ik daardoor echt een zombie werd, de nieuwe aanpak van man in zn bed. Dat werkt! Hoewel hij alsnog een onrustige slaper is Onze oudste had ook hulp nodig om in slaap te vallen, even erbij liggen was voor hem genoeg. Nu wil hij dat echt niet meer haha, hij ligt breed en tja met een volwassene ernaast is dat irritant en warm. Dus het gaat écht over
Ik heb nog nooit moeite gedaan om midden in de nacht mijn huilende kind weer stil te krijgen in hun eigen bed. Zodra ze hier begint te huilen, pakken we haar direct en leggen ze bij ons en daar slaapt ze (en de anderen deden dat ook) direct weer verder. Kost niemand energie, iedereen slaapt gewoon goed buiten die 5min om. Ik zou je dit dus ook gewoon aanraden; gelijk pakken en bij je leggen. Hopelijk hebben jullie zo allemaal dan verder gewoon weer een goede nachtrust
Precies wat je zegt. Bij ons sliep hij pas door met 4. Ze gaan door een ontwikkeling heen. De ene keer is dat fysiek en de andere keer geestelijk. Ze zien in eens dingen die ze niet eerder zagen en soms ook meer bewust van gevaar. We hadden toen nog een stoel staan en troosten ik hem. Hij bleef wel in zijn eigen bed. Zoals @Bloempjelief schrijft heeft nog nooit gewerkt. Lag als een zeester in bed en schopte in zijn slaap. Dan sliepen er 2 van de 3 niet Tig keer lopen hielp beter, lampje aan. Ach ook wel eens de was opgevouwen midden in de nacht. Het is een fase, het is een fase (Nou ja @Achterkantvandemaan helaas niet voor iedereen)
Onze zoon wordt bijna 6 en slaapt nu pas bijna elke nacht door. Ik ging er ook gewoon bij liggen. Hij heeft met 1,5 om die reden ook al een groot (vloer) bed gekregen. Ons eigen bed is maar 1.40 breed dus dat werd erg krap. Ben blij dat we hem altijd die nabijheid gegeven hebben.
Bedankt allen voor jullie verhalen & tips en tricks Ik ga er nu maar even vanuit dat het inderdaad een fase is. Maar meneer is inderdaad deftig aan het dromen.