Fiets online kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MSL12, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.695
    3.138
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dan heb je het over merk garages volgens mij is dat een hele andere orde dan fietsen :rolleyes:

Je kan met je bmw wel gewoon naar een "normale" garage.

En echt dat een fietsenmaker daar moeilijk over zou doen, toedeloe ik neem mijn geld wel mee naar een ander:o:

suus1983 vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Mijn dochter haar fiets kwam compleet afgemonteerd geleverd hoor. Was trouwens wel van een fietsenwinkel, maar online gekocht en aan de andere kant van het land.

Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Eh, kreeg dit te horen hier. Dat jij het niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het niet zo is.

Of eigenlijk ging het zo: " ehm, even kijken wanneer we tijd hebben, moet wel kunnen.Oh je hebt hem niet hier gekocht? We zitten wel aardig vol nu. Kom over een paar week maar weer. Ja dag..

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haha wat zijn die fietsenmarkers toch schattig. Echt gewoon je best doen om geen geld te verdienen. :D Het gaat weer te goed met de economie.:eek:

hummeltje5, maartje84 en suus1983 vinden dit leuk.
  5. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Eerlijk? Ik koop de fiets liever bij een plaatselijke fietsemaker. Ja zelfs voor een verschil van 70 euro. Het is een groot deel van die mensen hun inkomsten en ik ondersteun graag de lokale economie. En ik begrijp ook dat fietsenmakers niet happig zijn op het herstellen van online bestelde fietsen. Je moest eens weten wat een prutsfietsen er online verkocht worden! En dan zou een fietsenmaker z'n tijd moeten steken in het maken van fietsen die elders zijn gekocht en z'n echte klanten moeten zeggen dat ze maar even moeten wachten? En tuurlijk worden merkfietsen ook online verkocht en kan je die in een andere woonplaats hebben gekocht, maar wees gerust daar zal een fietsenmaker niks over zeggen. Dus ik koop weinig tot niks online, dus zeker ook geen fiets waar ik achteraf nog service voor wil. Ik zou me eerlijk gezegd schamen dan. Maar hé, dat is mijn idee. Dus iedereen doet wat hij wilt.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. lavender

lavender Actief lid

30 jan 2015
    179
    151
    43
    Ik begreep van mijn fietsenmaker dat je de fiets dan vaak zelf moet monteren. Dat zagen wij niet zitten. Ik ben op zoek gegaan naar leveranciers van het merk en het prijsverschil voorgelegd. De derde wilde meegaan met de prijs. Dus ik had, korting, gemonteerde fiets en garantie in een winkel. Zo zou ik het de volgende keer weer doen.

hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou ook niet snel een fiets online kopen, maar ik snap de redenering echt niet. Overigens had ik er bij mij wel naar gekeken. Want de fiets die ik wilde was overal uitverkocht en was net de laatste maand voor dat fietsplan toen. Gelukkig was er nog wen fietsenmaker die hem kon leveren.

Dat je over bepaalde merken zegt die kan ik niet onderhouden, de spullen niet voor, dat snap ik. Maar gewoon een merkfiets van een van de grote merken moeten toch gewoon een beurt kunnen krijgen? Ongeacht waar die is gekocht.
    Ik kan met min. Tweedehands kia ook gewoon nog steeds bij de kia dealer terecht. Sterker nog de 7 jaar garantie liep gewoon door ondanks dat ik de auto zonder tussenkomst van de garage heb overgenomen van de eerste eigenaar.

Zij hebben hem zelfs nog even gratis rechecked of alles in orde was voor ik de deal sloot.

Afgelopen week sloot mijn raam ineens niet meer. Ze hebben de auto direct naar achter gereden een monteur van zn pauze weggeroepen en een uur aan dat ding zitten sleutelen. Probleem niet gevonden, deur uit elkaar gehad, moet nu wel terugkomen maar geen factuur gehad. Auto net een maand uit de garantie en dan komt die monteur alsnog ja we kunnen wel coulance voor je aanvragen.

nu snap ik dat je een auto en een fiets niet met elkaar kan vergelijken.

Maar mijn volgende auto wordt dus gewoon weer een kia. Vind ze lelijk en absoluut niet fancy. Maar de service daar kan je over naar huis schrijven.

Bij een fietsenmaker die mij de deur wijst met mijn fiets omdat ik hem daar niet heb gekocht en dus mn band niet wil plakken die wens ik veel succes maar daar koop ik dan dus ook nooit een nieuwe fiets.
    Terwijl ik dat anders waarschijnlijk wel had gedaan.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #28 maartje84, 18 feb 2020
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    Kijk, lokaal kopen heeft meestal ook mijn voorkeur. Alleen op een volwassenfiets zit vaak meer dan honderd euro verschil, sterker nog: toen ik twijfelde voor de fiets die ik uiteindelijk heb gekocht of een (die het uiteindeijk niet is geworden) gazelle Miss Grace elektrische fiets zat een verschil dan ruim 250 euro bij een online gigant of de lokale fietsenmaker.
    Je bent dan toch echt een dief van je eigen portemonnee als je die lokale fietsenmaker die 250 euro cadeau wilt doen, lijkt mij.
    Kleinere dingen koop ik wel lokaal: de fietstassen, buggydrager, kussentje voor achterop, kratje, bloemenslinger voor dochter haar fiets. Maar 250 euro meer neerleggen voor een eenendezelfde fiets? Ammahoela! ;)

@suus1983:
    Zou het niet gewoon zijn geweest dat ze een garantieprobleem van een daar gekochte fiets onder service er tussen zouden proppen en een elders aangeschafte fiets netjes op zijn eigen beurt moet wachten?

Wij hebben meerdere fietsenmakers hier in de stad. De grootste staat erg goed bekend en die is mega druk. Je moet daar altijd echt een afspraak in plannen. Niets niet met je kapotte fiets komen en later die dag ophalen. Nee, volgende week of pas eind volgende week ben je de eerste.

Om die reden ga ik het liefst naar de wat kleinere fietsenmakers. De jongen van die ene fietsenmaker herkend mij en als ik langs fiets zwaait hij vaak ff. En de remmen van mijn elders aangeschafte fiets heeft hij vorige week weer ff afgesteld. En hij vond mijn frame wat dof eruit zien dus die heeft hij ook ff met een goedje ingesmeerd en opgepoetst. Toen ik mijn pinpas pakte wilde hij niets voor deze mini beurt hebben. Dat was volgens hem service :roflmao:

(Manlief twijfelt of die fietsenmaker dat heeft gedaan omdat de fietsenmaker weet dat ik bij hem hoor en fietsenmaker laatst al een grote reparatie aan manlief zijn fiets heeft gedaan of omdat de fietsenmaker mij een zgn milf vond haha maar ik vond het wel grappig ;) zeker nu in het licht van deze discussie hier op ZP).

Mijn fiets wordt trouwens niet door lokale fietsenmakers verkocht. Ik heb een exclusief merk die alleen door eigen winkels van de fabrikant verkocht worden. Er heeft echt nog nooit een fietsenmaker mijn fiets geweigerd, maar het is dus ook geen ‘plastic fietsje uit China’ ;)

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.606
    4.021
    113
    Vrouw
    Ik zie niet in waarom een fietsenmaker niet aan een fiets zou willen sleutelen als die elders gekocht is. Hij rekent toch gewoon uurloon, dus waarom niet?

Ik heb een paar weken terug een fiets online gekocht. Hij is volledig afgemonteerd thuis afgeleverd. Ik ben er erg blij mee!
    Wel heb ik eerst reviews van de verschillende online fietsenaanbieders gelezen, er zit nogal een groot verschil in service.

10. Emilie69

Ja, maar daarmee moet hij natuurlijk ook z'n personeel betalen. Op de verkoop van een fiets kan een fietsenhandelaar nog wat winst maken. Op herstellingen veel minder.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Dat is dus de redenatie van onze fietsenmaker. Die zegt als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en mij mijn boterham niet gunnen mogen ze dubbel dokken voor hun onderhoud want dat willen ze ineens wel bij mij... tja, ergens snap ik het wel. Online helpt natuurlijk iedere fysieke winkel om zeep

Emilie69 vindt dit leuk.
  12. Emilie69

Waar ik woon, vind je trouwens weinig fietsenmakers die fietsen herstellen die niet bij hen gekocht zijn.
    En zoals ik zei, een merkfiets zal een fietsenmaker vaak wel herstellen als hij zelf ook verdeler is van dat merk.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Ja ik snap het ook wel. Maar wil ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn, dus wij doen het onderhoud zelf. Maar moet je wel kunnen natuurlijk.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dubbel dokken voor een fiets die elders is gekocht? Haha zo’n ondernemer mag wat mij betreft snel failliet gaan.

Sta je daar samen met je buurvrouw:
    Zij haar remkabels laten vervangen en nieuwe binnen en buitenbanden: bijv 35 euro.
    Jij met je elders gekochte fiets ook je remkabels en je beide banden binnen en buiten laten vervangen: 70 euro.

Ik geloof er geen snars van.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Nee natuurlijk zou ik ook niet doen, ik word er immers veel beter van door hier sprookjes rond te vertellen...

16. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Ik denk dat het meest zo is dat je inderdaad als eigen klant voor een hoop reparaties niet hoeft te betalen, die je met een niet daar gekochte fiets (die ook niet onder een merkgarantie ofzo valt) gewoon moet betalen. En dat vind ik ook niet zo raar.

Net als dat ts wel eerst helemaal laat opmeten wat voor fiets er nodig is en ze dan online koopt voor minder geld. Maar vergeet dat de fietsenmaker er tijd in gestoken heeft, maar zelfs daar niets aan verdient als ze ergens anders koopt. Hij verleent dus service en krijgt er niets voor terug. Waarschijnlijk zou je met een beetje onderhandelen gewoon wat extra dingen of kortingkrijgen en heb je er inderdaad ook nog servicebeurten bij.

Ik denk overigens dat afgemonteerd hier verward wordt met afgesteld. Veel fietsenmakers stellen na het afmonteren van de fiets (deze wordt bij hun immers ook in een doos geleverd) de fiets ook op maat af. En dit kan best veel uitmaken, zeker voor mensen met knie of rugklachten.

Wie helpt zich om zeep...de fietsenmaker niet, maar wij met ons absurde online kopen helpen winkels en ondernemers om zeep. (Ik koop indd weinig online en zeker niet bij aliexpres etc. En vind de service in de winkel veel meer waard dan even goedkoop spullen invliegen)

sidmick vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Hier trouwens een fietsenmaker die geen fietsen verkoopt. Hij haalt de fiets thuis op en brengt hem binnen 24 uur weer gemaakt thuis terug. Hem zal het een rotzorg zijn waar de fiets gekocht is. Hij heeft zoon zijn fiets al 2x tijdens schooltijd op school opgehaald en voor einde schooldag terug gezet.

snoes79 vindt dit leuk.
  18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dat klinkt als een ideale fietsenmaker ;)

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.102
    12.083
    113
    Wij hebben een Fietsenmaker die wekelijks op de markt staat. Daar gaan wij altijd naartoe, topservice, altijd druk! Fietsenmakers moeten zich niet druk maken waar ik mijn fiets koop (mss heb ik geen geld voor een nieuwe fiets, mag ik dan mijn 2e hands ook niet bij hem brengen?:eek:), maar zorgen voor goede service - resulteert in een goede naam - resulteert in meer klanten - resulteert in meer omzet. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Ik ben echt verbaasd dat ze nee zeggen tegen verzoeken, enorm arrogant zeg!

maartje84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina