Fiets terugtraprem versus handremmen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Huismuisie, 20 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat heeft jullie voorkeur voor een kinderfiets.

Ik zie steeds meer fietsen voor een kind van 7 met handremmen. Eigenlijk lijkt het me veel handiger maar wat is het idee van een terugtraprem op een kinderfiets? Zit daar een bepaalde gedachte achter met het leren fietsen tot een bepaalde leeftijd?

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    443
    83
    Limburg
    Hebben Die fietsen ook niet terugtrad rem? Want volgens mij moeten kinderfietsen ook een terugtrap rem hebben.

Zelfs mijn oudste dochter heeft nu een grote fiets en heeft beide.

Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn voorkeur voor kleinere kinderen absoluut een terugtraprem. Ze zullen net de voorrem wat harder, of alleen, indrukken dan de achterrem en dan over de kop gaan als je met wat snelheid ergens naar beneden rijd.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ze hebben hier met beide. Zowel handremmen als terugtraprem

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Valt ook wel op te lossen. Ik heb bij onze kinderen de voorrem veel minder strak afgesteld staan dan de achterrem. Daarnaast hebben we ze inderdaad geleerd altijd met beide remmen tegelijk te remmen en ze uitgelegd waarom.
    Mijn lieve vader kon een paar weken terug demonstreren hoe je eruit ziet nádat je een salto maakt met je fiets. Waarop de jongste wijs zei "Je moet ook met twee handen remmen, opa."

Daar zal het voorrem / achterrem idee misschien nog wel achter zitten. Het zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Maar ook de kleine handjes spelen denk ik een rol. Bij traditionele handremmen zitten de remmen best ver van de handvatten. Tegenwoordig zie je kinderfietsen waarbij de handrem dichterbij het handvat zit. En ook parallel aan het handvat zit, in plaats schuin er vanaf. Daardoor is het nu voor jongere kinderen mogelijk om met handrem te leren fietsen.

Op de kinderfietsen van onze zoons zitten beide.

Huismuisie vindt dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    @tupp Op de fiets van zoon zit een handrem voor (vraag me niet waarom) en een terugtraprem. Maar zoon blijft de handrem gebruiken.
    Het is een puky dus voor een kinderfiets een meer dan prima merk lijkt me, was iets van 200 euro.

Hij krijgt van mij voor zn 7de verjaardag straks een veloretti maxi. Maar dacht voor bij opa en oma een simpelere fiets te kopen. Liep laatst bij de decatlon en die fietsen zien er allemaal behoorlijk degelijk uit. Alleen wel met handremmen.

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-kind-20-inch-rockrider-st-100-6-9-jaar-wit/_/R-p-300759?mc=8405033&c=WIT

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze allebei zowel terugtraprem als handrem.

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Minimaal een terugtraprem. Volgens mij moet dat wettelijk ook nog bij kinderfietsen. Kinderhanden zijn niet sterk genoeg om krachtig te kunnen remmen met handremmen bij regen bijvoorbeeld.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    Mijn zoon van 7 heeft ook een fiets met alleen handremmen. Hij is er afgelopen week kei hard mee over de kop geslagen (als in met zn hoofd op de grond en fiets die over hem heen ging), door alleen zn voorrem in te drukken. Flink leermoment. Nu doet hij dit niet meer. dus het kan gebeuren. Zou ik hierdoor terugtrap rem adviseren, nee. Ze moeten ook leren, en na uitleg zouden ze prima met beide remmen moeten kunnen remmen.

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    mijn zoon heeft een mountainbike, zonder terugtrap rem hoor. Of dat wettelijk bepaald is heb ik geen weet van.

11. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Mijn oudste zoon (3) heeft een mountainbike met handrem en ik geloof terugtraprem(?) op zijn gewone fiets heeft hij sowieso wel beide. Ik heb eigenlijk geen idee welke rem hij nou gebruikt.:o:

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier heeft C beide (20 inch)
    Maar die gaat altijd slippend door de bochten heen :rolleyes:

N heeft alleen een terugtraprem en dat is maar goed ook want die remt zo ongelofelijk hard dat als die ook nog een voorrem zou hebben het levensgevaarlijk zou zijn.

13. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik kies zo ie zo voor terugtraprem! Niet alleen omdat we dat veiliger lijkt dan handrem, maar ook omdat die handremmen makkelijk kapot gaan… zeker als ze naar middelbare school gaan..

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Hier zit beide op de fiets.

15. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Hier alleen handremmen, gaat prima eigenlijk. Ik heb ze geleerd beide te gebruiken.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Hier alleen een terugtraprem. Moet ook zeggen dat het niet bij de fiets past om daar handremmen op te zetten.

Maar goed ook hoor die van ons is zo eigenwijs. :rolleyes:

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Op dochter dr 16inch zitten zowel handremmen als terugtrap remmen. Ze gebruikt ze allemaal. Voorrem heb ik wel wat losser gezet.

Die vlieglessen ken ik ook, meer omdat mn achterrem t ineens niet meer deed op de zevenheuvelenweg...Kom je er ineens achter dat paardrijden en vooral valtechniek toch nog ergens goed voor was.

Op middelbare school, alles wat extra is kan stuk. Die fietsenrekken bij ons waren een garantie voor problemen met versnellingskabeltjes, remkabels. Die versnellingen in t stuur getrokken (in t handsvat) is wat dat betreft wel een uitkomst. Maar die remmen zijn nog altijd aan de goden overgeleverd.

Huismuisie vindt dit leuk.
  18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    een fiets voor een kind van 7 is ca 24 inch wiel, daar gaan ze meestal niet nog mee naar de middelbare toch? Dan zijn ze vaak toe aan een nog grotere frame en wielmaat. Maar dat is idd zeker waar. Als je de fiets vaak moet stallen, gaan die kabels snel Kapot!

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij mijn jongste zit zowel een terugtraprem en een handrem.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    24 inch is voor een 7 jarige dacht ik al vrij groot :D

Maar hier hebben de kids beide terugtraprem, bij sommige fietsen i.c.m. handrem(men). Zoals al eerder genoemd i.v.m. veiligheid.

Als ze naar het voortgezet onderwijs gaan zal het hoogstwaarschijnlijk een fiets met handremmen zonder terugtraprem worden, dan heb je wat meer keuze in fietsen met versnellingen (ze moeten hier al gauw meer dan 15 km fietsen enkele reis ;))

mamameer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina