Fiets tiener (jongen)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LisbethSalander, 22 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Ik ben even benieuwd wat voor fiets jouw tiener heeft.
    Hier hebben ze altijd op een mountainbike gefietst maar de huidige mtb is voor de oudste aan de kleine kant geworden. Omdat hij nu in groep 7 zit wil ik een fiets voor “tussendoor”. Oftewel niet teveel geld uitgeven want over 2 jaar gaat hij naar de middelbare en dan moet er wellicht weer een nieuwe komen.
    Zelf kan ik me van vroeger herinneren dat juist oma-fietsen heel stoer waren. Nu heb je ze met bakkersrekje wat makkelijk is om een kratje op te doen zodat voetballen/ tassen enz. meegenomen kunnen worden.
    Mijn kind keek me raar aan toen ik dat voorstelde.
    Dus even nieuwsgierig; op wat voor fiets fietst jouw (pre)puberzoon?
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Die van mij gaat nu naar de brugklas maar hij kon geen afscheid nemen van zn mtb, dus hij rijdt er nog steeds op. Transportfietsen met kratjes vindt hij lelijk en hij vindt het niet erg met zijn rugzak op te moeten fietsen.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Tot halverwege/eind groep 8 een MTB. Die werd te klein en voor schoolkamp moesten ze ook aardig wat fietsen, dus toen een nieuwe fiets gekocht. Eerst wou hij geen transportfiets, maar na een testritje wel. Alleen zonder kratje, dat wil hij niet. Nou, prima, hij zit vlakbij op school, doet zijn tas op zijn rug en gymtas onder de snelbinders.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik heb zelf dochters, maar hier zie ik op de basisschool bij de jongens vooral mountainbikes en op het VO ook bij de jongens veel (meisjes/dames) Cortina fietsen.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb nog net geen tiener:roflmao:
    Maar de bovenbouw fietst hier bijna allemaal op mountainbikes.
     
  6. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Mijn dochter (11 jaar, groep 7) heeft net een Alpina Mood gekregen. Met rekje voorop (geen bagagedrager), hand- en terugtraprem, en ziet er nog een beetje stoer uit. (ze koos voor blauw, geen meisje-meisje) Hier kan ze voorlopig (twee jaar heb ik in m'n hoofd) nog even mee vooruit. Wellicht dan over op een transportfiets i.v.m. bagagedrager, etc. Maar voor nu nog even een te grote stap voor haar. (ook i.v.m. motoriek) Jongens op haar school rijden bijna allemaal op een mountainbike.
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Een gewone fiets met 3 versnellingen voor max 70 euro ofzo via mp.
    Bij ons hebben ze nooit op mountainbikes gefietst, ik zie ze ook amper bij school (terwijl de grote meerderheid van de tieners naar school fietst)
    Zoon vond een rekje voorop belachelijk, dochter heeft hem wel, die vindt het juist stoer :roflmao:

    Ik weet niet hoe ver je zoon straks naar de middelbare moet fietsen, maar als dat best ver is, dan zou ik nu geen dure fiets kopen, maar een simpele goedkope, en dan als hij naar de middelbare gaat een nieuwe ofzo. Mijn zoon hoeft niet ver (7 km, net zo ver als naar de basisschool), en heeft tot bijna de 2e klas met zijn oude simpele fiets gedaan. Daarna vonden we per toeval een gloednieuwe bij de fietsenmaker met veel korting omdat hij 'overjarig' was. En daar zal hij vast wel tot hij van school af gaat mee doen hoop ik. Dan vind ik het de fiets wel waard.
     
    Roanna en owly vinden dit leuk.
  8. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier had mijn zoon naast zijn mountainbike een tweedehands transporter gekregen, nou die heeft hij 3x gebruikt en hij fietst voornamelijk op zijn mountainbike. Ik heb die transporter maar weer verkocht.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Hier een omafiets met rek erop en 3 versnellingen voor mijn zoon. Kwam ook omdat hij te klein was voor een herenfiets. Maar hier in de omgeving zie je veel jongens op oma fietsen.
     
  10. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Bij ons zie je alleen maar omafietsen of cortina herenfiets bij jongens..
    In de bovenbouw wordt het vaak een elektrische fiets..
    Ik zie tot groep 8 nog wel mountainbike’s maar bij middelbare scholen zie ik die vrijwel niet in de fietsenstalling staan..
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Een jaar geleden was zoon ook nog van plan om met zijn mtb naar de middelbare te gaan.
    In april/mei kwam hij daarvan terug en heeft nu een fiets met een rekje zonder kratje.
    Geen oma fiets, maar een transportfiets. Zijn mtb is inmiddels te klein, hij heeft een 28” nu.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier zie ik nooit jongens op transportfietsen, maar dat komt misschien ook doordat iedereen hier minimaal 10km naar de middelbare school fietst, dus ze krijgen hier allemaal een goede fiets met versnellingen.
    Zou zelf dat nu ook gewoon doen en dan pas weer een nieuwe kopen, wanneer zijn groeispurt is geweest, want mijn zoon heeft zijn fiets pas 2 jaar en past er al bijna niet meer op. Hij groeit niet eens zo hard.
    Hier fiets merendeel op een gazelle esprit.
     
  13. Butchke

    Butchke Niet meer actief

    Hier fietst onze dochter van 12 jaar met een heel groep naar de middelbare 12km verderop. Ook de jongens fietsen op transportfietsen, niemand met mbt of ouderwetse stadfiets .

    En transportfietsen hebben ook gewoon 7 versnellingen hoor;):thumup:
     
  14. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Onze oudste zoon zit nu in groep 8 en fietst op een mountainbike. Volgend schooljaar naar de middelbare, dan moet er hier ook een "fatsoenlijke" fiets komen met 10 km enkele reis. Dit weet hij en vindt hij ook prima maar nog geen idee wat het zal gaan worden..
     
  15. kadootje

    kadootje Actief lid

    9 jan 2010
    433
    161
    43
    Hier fietst bijna iedereen op een gazelle Esprit....onze kinderen hebben er ook beide een....mooie degelijke fietsen, met geïntegreerde lamp, die altijd aan staat...dus nooit vergeten kan worden...heel tevreden over....
    Cortina fietsen zie je hier ook wel, en dan wat meer bij meisjes...die in het dorp naar school gaan..
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn dochter fietste 8 km haar fiets met drie versnellingen (Cortina, geen transport), ik vroeger precies zo (merkloze stadsfiets). Gaat prima.

    Mijn jongste (groep 8) heeft nu nog een 26 inch, denk dat dat meer het probleem is. Zij heeft wel een transportfiets, maar ook drie versnellingen. Geen Cortina, maar Batavus, omdat Cortina er niet was in die maat en niet leverbaar was.

    Die Gazelle met geïntegreerde lamp heeft een vriendin van de oudste, lijkt me ideaal!
     
  17. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Wat grappig te lezen dat die oma fietsen nog steeds zo in zijn. Dat was bij ons ook de fiets om te hebben. Ik heb er ook nog 1 in ons hok staan. Misschien moet ik die eens aan mijn zoon laten zien.

    Wij hebben als tussenfiets een gazelle lichtgewicht toerfiets. Tussen sportief en stadsfiets in. Kun je met 1 hand optillen :D

    Hij hoeft maar 10 minuten te fietsen.
     
  18. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Toevallig vorige week met zoon nieuwe fiets uitgezocht. Hij zit ook in groep 7 en had tot nu toe altijd een mtb. Wilde nu graag, zoals alle jongens hier, een cortina met rekje en krat.
    Zie hier eigenlijk alle jongens van groep 8 en VO op transportfietsen.
    Wij hebben trouwens wel gekozen voor versnellingen en handremmen
     
  19. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Bedankt voor alle reacties. Het is een transporter geworden met krat. Zojuist opgehaald via marktplaats, heb een hele blije zoon nu :thumup:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Hier zie ik zowel jongens als meisjes op transporter fietsen. Die kratten zijn ideaal voor tassen en sportspullen. De betere merken hebben ze ook met versnellingen.

    Mountainbikes zie ik ook veel. Gewone standaard fietsen bijna niet meer.
     

Deel Deze Pagina