Fiets: (verjaars)cadeau of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 1 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een fiets is in ons gezin:

1. Een cadeau bij verjaardag / Sinterklaas / kerst.

2. Iets dat je krijgt als je er één nodig hebt.

3. Soms een cadeau, soms krijgt een kind het als het nodig is.

4. Anders, namelijk:

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hehe mja ik kan me voorstellen dat je 3 kinderen hebt en dat er 1 liefst een fiets krijgt maar de ander liever een step of een spelletje.

Maar helemaal eens... nuttige kadootjes is ook leuk :)

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Heel slim! Hier vorig jaar een dure mooie fiets voor dochtertje gekocht, ze kon net met haar tenen bij de grond en ze is zuinig, dus zou ze wel een paar jaar mee kunnen doen hadden we bedacht. Amper een jaar later is de fiets alweer te klein. Pff. Gelukkig voor een leuk bedrag weer kunnen verkopen en daarvoor een nieuwe gekocht op marktplaats.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh zonde dan he? Gelukkig hem voor een leuke prijs weer kwijtgeraakt op marktplaats. Hier het geluk met drie meisjes, dus er komt aldoor wel weer een 'volgende' voor de fiets (wat nieuwe accessoires erop en ze zijn helemaal gelukkig tot nu toe ;) ).

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik vind een fiets erbij horen en geen cadeau voor een verjaardag
    Niet van ons als ouders iig

Wij fietsen heel veel en vinden dat dit moet komen wanneer het nodig is.

Alleen de eerste nieuwe fiets van onze zoon had hij nodig net na zijn verjaardag, toen heeft mijn schoonvader gevraagd of hij dan niet een fiets voor zijn 5e verjaardag mocht kopen, en dan wou hij dan bij onze dochter die het jaar erop 5 zou worden ook een fiets voor haar verjaardag doen,

Maar zoals nu dit jaar hebben beide ( oudste twee ) kinderen een nieuwe fiets nodig, volgende week is onze dochter jarig maar ik ga geen fiets voor haar verjaardag geven want onze zoon krijgt ook een nieuwe fiets, dat vind ik dan niet kloppen.

Dus ze hebben nu beide een nieuwe fiets en dochter krijgt volgende week gewoon nog een cadeau erbij

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik had onlangs hetzelfde 'dilemma'. In de vakantie heeft hij zichzelf leren fietsen op een driewieler. Wij wilden daarom zijn eerste fietsje voor zijn derde verjaardag kopen, maar dat duurt nog ruim 4 maanden. Daarnaast is het nu nog lekker weer om buiten te fietsen dus heb ik besloten er een op marktplaats te zoeken en hem deze dus gewoon te geven. Mocht hij het met deze fiets redden tot zijn vierde verjaardag, volgend jaar dus, dan krijgt hij dan een stoere splinternieuwe fiets voor z'n verjaardag. Maakt hij het ook nog wat meer bewuster mee:D

6. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook iets dat "gewoon" nodig is.. en zou niet wachten tot een verjaardag. Mijn ouders dachten daar vroeger overigens anders over.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier wel als cadeau. Maar goed, ze zijn in de zomer jarig en in de winter heb je Sinterklaas enzo, dus het komt altijd wel zo uit.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! :)

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    ik zou er geen 6 maanden mee wachten, dus in dit geval dan maar 'gewoon', maar als het nabij een feestdag zo uitkomt, zou ik het dan geven. Hier kreeg ze haar eerste fiets voor haar verjaardag, nu is ze 'm ontgroeit en krijgt ze een nieuwe 'zomaar'.

10. susy26

susy26 Niet meer actief

Oudste had nog geen fiets en heeft deze voor z'n verjaardag gehad. Jongste is daarna jarig en heeft iets van Thomas gehad. Dus L weer, en ik heb niks gehad? Jawel een fiets schat. Ja maar daar kan je niet mee spelen zei tie.. Huuu.. Krijg je nog wel iets van ons hihi.

Maar wanneer z'n fiets kapot zou gaan, krijg tie een ander en hoeft tie niet te wachten tot tie weer jarig is

11. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hier tweedehands MP (loop)fietsen, wanneer ze het nodig heeft. Met 2,5 jaar heeft ze los leren fietsen op een 10 inch, maar die had geen terugtraprem. Paar maanden later overgestapt naar een 12 inch heel oud Loekie fietsje met terugtraprem, maar daar kon ze niet aan wennen (ze remt te zacht). Nu weer paar maanden later een 14 inch tweedehands gekocht met 2 handremmen waar ze op fiets, prima grootte fiets voor nu (100 cm). Ik heb van 16 inch wel echt een hele mooie tweedehandse gevonden die ze nog niet gezien heeft. Als ze het redt krijgt ze die voor haar 4e verjaardag als het zo uitkomt, maar als ze hem eerder nodig heeft dan gewoon zo. Bijna vier fietsen in 1 jaar tijd 10,12,14,16 inch :$ Dan viert ze haar kwartaal-verjaardag met elke 3 mnd 'nieuwe' fiets :D

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter haar eerste fiets was een 16 inch Puky met lage instap. Ze was toen 3.5. Ze is lang. Ze kon er net op op de laagste stand. Daarvoor loopfiets gehad. Nu gaat ze 2 jaar later over op een 20 inch. 14 en 18 inch zijn tussenmaten. Daar begin ik niet aan.

We hebben toch maar besloten haar binnenkort een fiets te geven. Tweedehands of nieuw maar ze mag wel mee kiezen welke kleur.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ze krijgen een fiets, als het nodig is. Is dat in de buurt van de verjaardag, kerst, etc, dan geven we het op die gelegenheid. Is het niet in de buurt, dan krijgen ze ze 'gewoon'.

14. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ligt er gewoon erg aan .. Mijn 4 jarige zoon had in juni een nieuwe fiets nodig .. 23 juni jarig dus voor zijn verjaardag gekregen .. Maar mijn 2 andere zoontjes 5 en 9 jaar hebben nu een nieuwe nodig ivb naar school fietsen .. ( ze hebben beiden een BMX fiets ) maar dat vind ik geen goede school fiets ivb geen licht en geen bagage dragers erop .. Dus 2 school fietsen nodig en mijn 5 jarige groeit uit zijn fiets .. Ze zijn beide november /december jarig .. Ik ga daar natuurlijk niet op wachten .. Over 3 weken beginnen de scholen weer dus tussen nu en 3 weken moeten ze beiden gewoon een nieuwe fiets hebben en dat gebeurt dan ook gewoon .,
    Nu wel via marktplaats .. Voor 100/150 heb je al super mooie fietsen voor alleen maar school is dat prima ., ze gebruiken veel hun fiets dus de fietsen die ze nu hebben gebruiken ze thuis en de fiets die ze krijgen is alleen voor naar school te fietsen ..

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@monique: voor 150 kun je ook een prima nieuwe fiets kopen..
    Al zag ik laatst ook een 2e hands fiets voor 160.
    Blijkbaar kan het nogal schelen.

Ik neig toch naar de 2e hands stiekem...
    Dat is bij de fietsenmaker op de hoek waar ik wel vaker kom en ik verwacht eigenlijkniks anders dan een prima fiets en prima service mocht het nodig zijn.
    Dat is OOK wat waard.
    Hier ook een fanatieke fietser.. zowel bij het buiten spelen als daadwerkelijk ergens heen of zoals zij dta noemt "een fietseling" van een flink aantal km's.
    Dus het moet er niet eentje zijn die versleten is na 3 rondjes ;)

16. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Ligt er maar net aan. Zoon kreeg voor zijn derde verjaardag een fiets die te groot bleek. Toen heb ik twee maanden later via mp voor tien euro een kleinere fiets gekocht zodat hij kon leren fietsen.
    Later heb ik een keer een grotere fiets gekocht voor hem tussendoor, voor 15 euro via mp. Omdat zijn fiets echt te klein was.
    En een maand of 4 na zijn verjaardag dit jaar viel de ketting steeds van die goedkope mp fiets. Konden we laten maken bij de fietsenmaker, maar was niet erg goedkoop, dat vond ik de fiets niet meer waard. En omdat we altijd van die ouwetjes kochten voor hem voor 10 of 15 euro via mp, hebben we toen besloten dat hij toe was aan een goede 'nieuwe', omdat we soms naar school fietsen, een half uur heen en half uur terug, en in onze stad je niet zonder versnellingen kunt. En hij groeit niet zo snel meer, dus doet er ook veel langer mee nu.
    Dus toen heb ik bij de fietsenmaker buiten sinterklaas of verjaardag om een grotere tweedehands fiets met 3 versnellingen gekocht, voor 110 euro. Maar dat was een erg grote uitzondering. Als de ketting niet steeds van zijn vorige was gegaan, had hij pas met zijn verjaardag een andere fiets gekregen, want hij had er best nog wat langer op gekund.

Overigens fietst dochter nu op het 10 euro fietsje die ik voor zoon kocht om op te leren fietsen. Daar kan ze voorlopig nog op, zodat zij voor haar zesde of zevende verjaardag ofzo wel een keer een fiets zal krijgen.

Deel Deze Pagina