Is dit niet te druk voor onze peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zia86, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Hoi meiden even een vraag,
    Onze peuter is nu 2 jaar en 8 maanden en hij gaat 1 dag per week naar opa en oma en 1 dag naar het kinderdagverblijf samen met zijn kleine broertje. Nu zitten we te twijfelen of we hem ook nog op een peuterspeelzaal moeten plaatsen. (2 dagdelen)

Ik wil graag dat hij in contact komt met andere kids. En de stap naar de basisschool niet zo heel groot is. Nu is het zo dat hij eerst 2 dagen naar het kinderdagverblijf ging dus dacht ik niet na over een psz. Maar nu ik minder werk en hij dus nog maar 1 dag gaat vind ik dit zo weinig. Maar als ik de psz er bij doe vind ik het zo veel! Dan heeft hij 4 dagen wat te doen...en moet ik hem ook missen :) maar wat is nou het beste voor hem?! Hij vind het kinderdagverblijf wel erg leuk ook al gaat hij maar 1 dag, hij heeft geen moeite met afscheid en zwaait me altijd uit :D (nou zijn daar ook echt hele leuke leidsters)

Dus mijn vraag is wat denken jullie? En misschien is er hier iemand die onze situatie herkend? Bedankt voor het lezen meiden!

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Misschien op de dag dat hij naar opa en oma gaat naar peuterspeelzaal? Dan heeft hij maar 3 dagen iets, of is dat geen optie?

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Ik zeg: doen! Zeker vanaf een jaar of drie zijn veel kinderen er echt aan toe om leuke dingen met andere kinderen te doen. Mijn oudste genoot werkelijk van de psz, hij wilde elke dag wel, hoewel hij ook nog 1 dag kdv en 1 dag opa/oma had. Op school zijn ze ook blij met ex-psz kindjes, omdat die veel makkelijker meerollen in het schoolritme later, dus het is ook echt goed voor ze.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja lastig is het. Hier ongeveer dezelfde situatie. Mijn zoon gaat 1 dag naar gastouder en de andere dag komt oma. Én hij gaat nu 2 ochtenden naar de PSZ. Ik vroeg me ook af of dit niet té veel was. Ik heb hem eerst voor 1 ochtend naar de PSZ gebracht. Ik dacht dat het anders te druk was. Hij vond het er meteen al leuk. Ik zag wel dat hij moeite had om in de klas wat te vertellen. Hij kon bij de glijbaan alle kinderen voorlaten gaan voordat hij zelf ging. Hij moest echt leren hoe hij met andere kinderen om moest gaan. Hij kan dit alleen maar leren met andere kids. Toen is hij 2 ochtenden gegaan, ruim een half jaar later. Hij is enrom vooruit gegaan en is in de klas een stuk assertiever geworden :).
    Het is maar voor een dagdeel. En ik vind het lekker om even tijd alleen te hebben met mijn jongste.

5. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Gewoon proberen dan zie je vanzelf of hij het leuk vind. Je kunt er altijd nog mee stoppen als het niet gaat toch?

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ligt ook aan je kdv. Onze dochter gaat sinds haar 3e naar een peutergroepop haar kdv, waar alleen kindjes van (ongeveer) 3+ zitten. De dagindeling en indeling van de ruimte waar ze zitten is vergelijkbaar met een kleuterklas (en peuterspeelzaal). Er worden ook veel dingen gedaan vergelijkbaar met een peuterspeelzaal. Dus in onze situatie vind ik het niet nodig haar naast het kdv naar de peuterspeelzaal te brengen.

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik zie dan niet het verschil tussen psz en kdv eigenlijk? bij ons op kdv hebben ze ook een behoorlijk strak ritme zeker voor de peuters..

8. tulip

tulip Niet meer actief

nee zou het niet doen, qua voorbereiding op school is het kdv hetzelfde als de psz en hij gaat 1 hele dag, is hetzelfde als 2 dagdelen psz

9. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Bedankt voor jullie reacties meiden! @ mamavanmeisje je hebt gelijk als het niet werkt kan ik hem er altijd nog van af halen! @ Sandraske ik werk zelf op een kdv en ik vind het persoonlijk echt heel anders gaan als op een psz. Of je moet een 3 plus groep hebben idd daar doen ze al echt school dingentje! Maar die hebben zie niet bij ons. Dus ga hem aanmelden en kijken hoe het gaat. Fijn om te lezen Paase80 dat het jullie zo bevalt!

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Als je kdv inderdaad een drieplusgroep heeft, zal er misschien niet veel verschil zijn. Hier hebben ze alleen verticale groepen, mijn zoontje is langzamerhand de oudste, er zitten ook 2 baby's in zijn groep. Dat is echt totaal niet vergelijkbaar met een psz, wat veel meer lijkt op een kleuterklas qua activiteiten en dagritme.

11. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Mijn kind vond de pz zo leuk dat ze niet meer naar het kdv wilde. Gelukkig lukte het bij ons om dat te regelen doordat ik wat kon schuiven met mijn uren. Ik zou het gewoon proberen. Vier dagen is veel, maar de pz is maar een paar uurtjes en ze spelen er fijn met andere kinderen. Voor je kindje vliegt de tijd. Bovendien, als ze vier zijn, dus over ruim een jaar, moeten ze ook vijf dagen naar school. Misschien wennen ze er op deze manier rustig aan dat ze bijna iedere dag een activiteit hebben?

Anders is het misschien een optie door hem 1 dag naar de pz te doen om het op te bouwen?

12. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ik zat ook te twijfelen maar omdat ze zich op de thuisdagen verveelde en haar broertje 's ochtends dik 2 uur slaapt konden we ook niet veel. Ze vindt het super, 2 ochtenden psz en 2 dagen kdv. Ik vind ook dat het er heel anders aan toe gaat dan op het kdv, ze steekt er heel veel van op.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dacht ik ook.bij opa-oma halve dag PSZ doen en dan 1 dag kdv en nog 1 dagdeel naar psz.

14. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ja, idd hier ook een ochtend psz dat ze bij oma is. Voor oma ook wel prettig maar 1 kindje 's ochtends.

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik weet het verschil niet dus vandaar ook de vraag. Op kdv hebben ze toch ook een dagritme met opdrachten etc, tenminste hier wel...

16. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    @Sandraske Op het kdv hebben ze idd een dagritme maar de basis blijft toch wel de verzorging kinderen mogen vaak zelf bepalen wat ze gaan doen en ook met activiteiten hoeven ze niet mee te doen als ze niet willen. Als je kind op een verticale groep zit zijn er niet veel kinderen van zijn leeftijd en op een horizontale groep (2 tot 4 jaar) dan zijn er wel meer speelmaatjes maar er is weinig voorbereiding voor school. De psz is echt meer ter voorbereiding voor school. Kinderen gaan met ze in de kring en doen echt taakjes die ze ook op school gaan doen. De groepen zijn een stuk groter en moeten zo ook zelf dingen gaan oplossen. je kan eens op het internet kijken daar lees je ook duidelijke verschillen.

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik denk dat dat ook per kdv verschillend is, hier starten ze met 2 1/2 ongeveer, wel met speciaal activiteitenprogramma als "schoolvoorbereiding".

En ze mogen zoiezo niet zelf bepalen wat ze gaan doen, ze mogen kiezen tussen activiteit A of B maar ze moeten wel iets gaan doen, ze mogen dan niet buiten gaan spelen zeg maar.

Mijn dochter zit op een verticale groep en ik hoor wel van andere ouders dat het er in de baby/dreumesgroep anders aan toe gaat..

18. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Mijn dochter gaat op woensdag altijd naar opa en oma.
    Ma,di,do en vr. gaat ze een dagdeel naar de peuterspeelzaal.
    Dit is in overleg met de psz gegaan omdat ze wat meer uitdaging nodig had en er iets bij te schaven was op sociaal gebied.
    Ik heb het eerst even aangekeken of ik de woensdag dan over zou laten gaan.
    Maar dat is helemaal niet nodig.
    Ze vind het allemaal heel erg leuk en ik merk niet aan haar dat het te druk is.
    Ik vind haar zelfs een stuk plezieriger als ze gewoon naar school gaat.

19. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Toevallig! Hier ben ik bezig met dezelfde vraag. Op maandag gaat ze naar het kdv en op donderdag past oma op.

Een half jaar geleden had ze nog niet de behoefte om te spelen met andere kindjes. Het was vooral 'bij mama zijn'. Nu is ze 2,5 en de behoefte verandert. Vanochtend heb ik de peuterspeelzaal gebeld en ik ga vrijdag samen met mijn dochter kijken op 'het kleine schooltje'. Om even te kijken en haar reactie te proeven.

Ik vind het een goede voorbereiding op de basisschool. En richt me erop dat ze vanaf haar 3e (als ze duidelijk meer behoefte krijgen aan uitdaging) ze op de peuterspeelzaal zit. Ik vind het voor die leeftijd niet te druk.

Deel Deze Pagina