Onze oudste kanjer wordt in juni 3 jaar en gaat vanaf augustus naar de peuterspeelzaal. Ze vindt het hartstikke leuk, maar huilt elke keer wel een keer omdat ze mij mist zegt ze. Nu heb ik een gesprek gehad met de leidsters en die zeggen dat ze "er een beetje tussen hangt". En dat in de zin van: ze is heel erg ver in de taalontwikkeling. Ze praat als een ruim 4 jarige. Ze is gek op de nieuwe kleine kindjes van net 2, maar daar kan ze niet goed mee communiceren. De oudste kindjes kan ze goed mee praten, maar de emotionele ontwikkeling is gewoon voor een nog net geen 3 jarige (normaal dus voor haar leeftijd). Het komt er op neer dat ze bij beiden niet goed aansluiting kan vinden. De leidsters doen hun best om haar zoveel mogelijk erbij te betrekken..... Ik vond/vind het ontzettend moeilijk om dit te horen. Ik wist altijd wel dat ze qua taal ontzettend ver is en had wel een vermoeden dat er op de basisschool wel eens een probleempje zou kunnen ontstaan. Maar nu al....., mijn kleine meisje die er een beetje bij bungelt, geen aansluiting kan vinden, haar ei niet kwijt kan, die niet begrepen wordt.... Zo sneu en zo herkenbaar. Ik had dit zelf als kind ook..... Hebben jullie misschien tips hoe ik haar kan helpen haar ei wel kwijt te kunnen, zich wél begrepen voelt en gewoon een deel van de groep is ipv een eenling???? Misschien iemand die dit herkent en tips heeft?
nee geen tips...sorrie... altijd zo sneu als de ontwikkeling van het een ver voorloopt op het ander.( ik ken het ) als het echt een probleem wordt en ze eronder gaat lijden misschien een speciale school. maar verder heb ik geen tips helaas.
Ow, jammer zeg. Je kunt hem waarschijnlijk niet veel helpen, vooral omdat hij nog zo klein is. Maar ik hoop dat ik je voor de toekomst wat hoop mag geven, ook al duurt het nog lang: Onze oudste had ongeveer hetzelfde probleem. Praten als brugman. Op de psz al het professortje genoemd. Niet leuk dus! Altijd een stukje voor op z'n leeftijdsgenootjes. Op de lagere school bleef hij ook altijd een beetje een einzelganger. Hij werd niet gepest ofzo, maar hij vond zijn medeleerlingen allemaal gewoon zo kinderachtig, ondanks hij een vroege leerling was. Maar toen hij op het voortgezet onderwijs kwam, toen beleefde hij de tijd van zijn leven. Hij hoefde aan het leren niet hard te trekken en werd in no time de bink van het VWO. Echt, hij genoot met volle teugen en wij erbij. Om je kind zo zien op te bloeien. Inmiddels is hij 25, studeert hij al bijna zeven jaar, doet momenteel zijn derde jaar Chinees en hij heeft het erg naar z'n zin in het leven.
Kun je je herinneren wat je zelf als moeilijk hebt ervaren? Misschien dat je vanuit je eigen gevoel kunt handelen omdat je het zelf ook meegemaakt hebt. Op de basisschool wordt het misschien wel anders. Daar wordt op sommige scholen meer op het kind als individu gelet. Kindjes die achterlopen krijgen bijles en de leergierige kindjes krijgen extra uitdagingen. Ik weet dat het op de school waar Thomas straks naar toe gaat, in ieder geval zo is. Ga eens langs op de basisschool waar je kindje straks heengaat of als je nog niet besloten hebt even bij verschillende scholen langs gaan. Verder zou ik even niet weten wat je nog meer kunt doen. Hebben de leidsters van de psz geen advies?
Moeilijk hoor... Maar als hij echt niet op zijn plaats is en hij vind het daardoor ook niet leuk zou ik er denk ik voor kiezen om hem niet naar de psz te laten gaan. Het is geen verplichting en om je zoon nu elke keer te laten gaan terwijl hij het niet leuk vind is natuurlijk ook geen pretje.. Of een andere psz in de buurt, waar misschien nog een heel pienter kindje op zit waar hij zich wel in kan vinden?
Hoi, Bedankt voor de reacties. Klein puntje, onze kanjer is een meisje . Ik weet niet meer hoe ik het zelf heb ervaren helaas. Weet alleen dat ik altijd het gevoel had er niet helemaal bij te horen, anders te zijn dan anderen..... Nu nog steeds. Waar het aan ligt....ik ben er nog steeds niet uit. Nooit veel vrienden gehad, wel gewild, alleen lukte dat nooit goed. Het advies van de peuterspeelzaal was: zoveel mogelijk met andere kindjes laten spelen. Tja.....daarom zit ze op de peuterspeelzaal. Weinig kindjes in de buurt en geen vrienden/familie met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Het is zo dat ik haar begrijp als geen ander natuurlijk en dat ze dat dan misschien op momenten mist op de psz. Een andere psz is geen optie, die zijn een stuk duurder en verder weg. En niet naar de psz laten gaan vind ik moeilijk. Ik heb haar juist wel er naartoe laten gaan vanwege weinig kinderen in de buurt en zo kan ze dan leren met anderen om te gaan voordat ze naar de "echte" school gaat. Ze vindt het echt geweldig om heen te gaan, dus dat blijft zo..... alleen die momenten dus, dat ze "mij mist"......die zijn moeilijk.... Ik bracht haar een keer weg en was wat aan de late kant en alle kinderen waren er al. Ze kwam binnen en een stuk of 6 kinderen kwamen op haar af en wilden met haar spelen. Ze is dus wel geliefd.... Moeilijk, moeilijk, moeilijk.... Hopelijk gaat het beter als ze allemaal wat ouder worden.....
Ik zou 't gewoon laten gaan.. Bijna elk kind heeft wel momenten dat hij of zij mamma mist op de psz en ook als je kind taalvaardiger is dan andere kinderen, hoeft dat later niet tot problemen te leiden. Mijn dochter had 'n eng grote woordenschat (of vocabulaire, zoals ze het zelf als driejarige uitdrukte), maar is ondertussen 'n heerlijk gemiddelde groep drie-er... Ze heeft geen 'beste vriendinnetjes' of zoiets, maar is wel geliefd bij haar klasgenootjes. Dit was op de psz ook al zo. Ze lijkt overal net 'n beetje tussen te bungelen, maar daar heeft ze zelf geen last van. Zo lang jouw meiske zich daar vermaakt en enkel af en toe wat moeite heeft om jou te missen (heel normaal!) zou ik me echt nog geen zorgen maken. 't Gaat vast goedkomen met je meisje!!
HIer ook een jongentje dat ontzettend taalvaardig is en er op de peuterspeelzaal in eerste instantie er maar een beetje bij bungelde. Hij is nu ruim 3.5 jaar en nu de laatste keer gaf de juf aan dat hij steeds meer 'vriendjes' kreeg en wat meer van zich af begon te bijten. Het fijnste om te horen vond ik nog wel dat hij (in tegenstelling tot thuis) helemaal geen intresse toonde tot cijfers en letter en schrijven maar alleen maar wilde spelen en spelen en spelen. Knutselen wil hij ook niet want daar krijg je smerige handen van (verf en lijm) en ook dat probleem is nu opgelost. Zolang er een nat washandje voor hem klaar ligt waaraan hij op elk moment zijn handen af kan vegen dan is het goed. Ik zou dan ook niet je meisje van de psz af halen maar haar en jezelf deze tijd geven om te leren hoe het is om te functioneren in een groep zonder mama. Kylian miste mij ook heel erg, ik heb hem toen een horloge gegeven (ja klinkt raar maar hij kan dus al redelijk klok kijken) en hem gezegd dat ik er om 11.15 uur weer was. En wonder boven wonder was dat de goede insteek. Daarbij heb je een grote kans dat je meisje straks op de basisschool kindjes van de psz tegen zal komen en die kent ze dan dus al waardoor ze dan misschien wat minder moeite heeft om vriendschappen aan te gaan. Groetjes ANita
Niet alle reacties gelezen hoor, maar het wisselt ook best wel op de peuterspeelzaal, er gaan en komen kindjes. Wie weet worden er wel een paar 4 binnenkort die vertrekken (bij Robin op de psz zijn er momenteel echt veel kindjes die vertrekken) en daar komen weer nieuwe kindjes voor terug. Voor mijn dochtertje is het de laatste tijd ook wat leuker, meer kindjes van haar leeftijd waar ze leuk mee kan spelen. Ze is al sinds ze net 2 is naar de peuterspeelzaal, maar kon en kan heel goed praten, alleen spelen die oudere kinderen toch op een andere manier met elkaar. Ik heb niet echt het idee dat ze daar tot nu toe mee zat, ik zie haar met allerlei kinderen spelen en soms ook gewoon even alleen. Hopelijk komen er voor je dochtertje snel wat kindjes bij waar ze wel leuk mee kan spelen.
Dank voor de reacties... Ik laat het ook maar zo. Als het nog erger mocht worden kunnen we altijd nog verder kijken. Ze is van nature al iemand die de kat uit de boom kijkt en met al die wisselende kindjes is het natuurlijk steeds anders. Straks op de basisschool blijven de kinderen het hele jaar bij elkaar, dus dan is de verandering ook niet zo groot. Zolang ze met plezier heen gaat is het alleen mijn probleem en niet de hare. En wie weet komt er nog een kindje op de psz waar het heel goed mee klikt.... Jullie hebben me weer gerustgesteld allemaal!