Fietsen met buikdrager gevaarlijk?!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sterrekind, 19 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Ik snap eigenlijk niet waar die felle reacties vandaan komen.

Ik kies ervoor om niet zo met me kind om te gaan, dat vertel ik.

Ik zal echt een ander niet veroordelen dat die het anders doet.

Uiteindelijk maken we allemaal andere keuzes en gaan we allemaal anders om met veiligheid, voeding, opvoeding, zorg en weet ik wat allemaal.

Moeten we elkaar daarop aanvallen? Liever niet.

Als mijn bericht aanvallend overgekomen is, mijn excuses daarvoor, ik heb dat niet zo bedoeld. Wel bemerkte ik dat ik licht geschokt was over het gemak er over sommige dingen gesproken werd, dat was wellicht niet terecht.
    Misschien snappen jullie mij als ik zeg dat ik het van dichterbij heb meegemaakt, dan pas ga je over zulke dingen nadenken.

Groetjes Cellie.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Dat komt omdat mensen het soms moeilijk vinden om een anders mening te kunnen begrijpen en te respecteren. Soms kun je je ook aangevallen voelen.

Ik denk dat je het niet persoonlijk moet opvatten, maar juist een teken om het beter uit te leggen.

Ik snap je wel, jij wil namelijk jou kind op jou manier veiligheid geven. Dat is juist heel goed. Door er over na te denken maak je het voor je kind veiliger, dan dat je het gewoon maar laat. En natuurlijk, als je het meegemaakt hebt van dichtbij, dan denk je wel 10 keer na om het ook zo te doen.

Wat dit topic mij heeft geleerd is dat ik toch even goed moet nadenken of het wel verstandig is in een buikdrager. Of het wel verstandig is in een fietszitje enz...

3. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    bosi, ik neem juist niks zomaar aan.
    Ik heb er onderzoek naar gedaan.JIj ook?:)

Ikk ben arts, zie veel nare resultaten van dit soort acties en vraag me af of waarom je juist iets wel zou doen als het afgeraden wordt zonder zelf onderzoek of iets te doen zoals jij meld , ipv te wachten met iets doen tot je weet of het veilig is.

Als mensen dingen van mij aannemen vind ik dat ook zeer vervelend.
    Als jij het gevaar wil lopen prima, jouw kind maar ik vind het onverantwoord en hoop je niet in het ziekenhuis tegen te komen

4. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    ik hoop in ieder geval dat iedereen die dit leest erover nadenkt wat hij veilig vind of niet.
    Dan heeft het al een hoop opgeleverd

5. Niet meer actief

iedereen doet toch naar eigen inzicht. Wat ik onveilig vindt, kan een ander prima vinden. Ook goed! Een zie je nou wel situatie krijg je toch altijd.

Ik ben heus geen heilige hoor. Ik kan over andere dingen makkelijker denken dan een ander, waarbij zij weer denken, nou zou je dat nou wel doen. Ja, ik wel.

Iedereen roept, ik laat mijn kind niet op de commode. Ik riep dat ook, maar toch betrap ik me erop dat ik het soms toch doe om even gauw iets uit de kast te pakken of andere kamer. Stom, onveilig, snap de risico's en toch doe ik het. Het overkomt mij niet syndroom noemen ze dat toch?

6. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Miloux, heb jij de link dat bosi gaf eigenlijk wel gelezen?

7. Niet meer actief

hihi,ik heb 3vo gemaild om te kijken wat zij er nou over roepen.. ben benieuwd!

8. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik snap dat als je arts bent, je veel vervelende dingen tegenkomt. Geloof je ook direct. Maar ik heb toch wel wat moeite om te geloven dat er in een ziekenhuis met grote regelmaat veel ernstige gewonde baby's binnenkomen die gewond zijn geraakt door een val in de buikdrager vanaf de fiets.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Niet een diepgaand onderzoek nog, maar ik ben wel gegevens aan het verzamelen. Daarmee ga ik bekijken wat ik wel of niet veilig vind.

Ik zeg niet dat jij geen onderzoek hebt gedaan, ik vroeg het me af. Ik kon het namelijk niet uit je verhaal/opmerking halen.

Ik neem nooit iets klakkeloos van iemand aan. Ook niet van een arts, ;)

Na onderzoek kan ik best tot de conclusie komen dat zowel een buikdrager als een fietszitje even "veilig" of " onveilig" is, of de een meer of minder veilig.

Dit vind ik een beetje een flauwe opmerking, nutteloos naar mijn idee. Een steek onder water, en niet nodig.

10. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    En miloux: ik snap niet dat jij zondermeer iets van anderen aanneemt, zonder daar eerst onderzoek naar te doen. Dat zou betekenen dat als er ineens 6 organisaties zouden zeggen dat poep eten goed zou zijn, jij daar in mee zou gaan omdat " men" dat zegt.

bosi, dat kwam door deze opmerking van jou.Vond ik een hele vervelende opmerking.

Wat ik heb gezegd kan ik geen steek onder water noemen.

Ik kom het met enige regelmaat op de ehbo tegen, kinderen die om allerlei redenen gewond raken in het verkeer, maar als een kind in een draagzak op de fiets zitten zijn het vaak ernstige verwondingen.
    Soms zijn andere in het verkeer niet zo voorzichtig als je zelf zal zijn.

Maar met alle info doet iedereen wat hij zelf goed vind

11. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Jah me 2...

Maarre nog ff iets, wat vind je dan van zo'n zadeltje voor op de stang? Want die schijnen ook goedgekeurd te zijn en al dat soort bull shit maar kheb me daar toch een smakker mee gehad met Sterre, de 2 na oudste en zij is bijna 7 dus niet te jong ;) Ze had de enkel op 2 plekken gebroken. Dat is overigens de enige keer dat ik een ongeluk he gehad met de kinderen op de fiets, ondanks dat ik best veel met een babybjorn heb gefietst.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Dat is toch een stuk duidelijker. Dat vertel je namelijk niet in je reactie in het begin. Of ik lees erover heen.

Ik begrijp echt wel dat je uit ervaring mensen wilt waarschuwen. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee, en zeker ook belangrijk genoeg om mee te nemen als advies.

Ik nam aan( ook niet goed natuurlijk) dat je het had gehoord en/of had gelezen, en daarmee dus een oordeel klaar had zonder het te toetsen aan een onderzoek door jezelf verricht.

Maar zoals je het nu verwoordt begrijp ik je wanneer je zegt dat je het echt onverantwoord vindt. Ik begrijp uit je reactie dat het misschien in aantallen niet veel voorkomt, ongeval met buikdrager, maar als het gebeurt, dat het dan direct best ernstig is.

Ik zal dit zeker meenemen als advies. Je kind blootstellen aan extra kans op ernstige verwonding is zeker niet de bedoeling.

En je hebt zeker een punt als je zegt dat jij zelf wel voorzichtig kunt zijn, maar een ander niet.

En die opmerking van poep eten was ook niet gepast. Het was om een punt te maken, maar wellicht een verkeerde keuze van voorbeeld. Vroeger zei men weleens, als zij in de sloot springen, doe jij dat dan ook. Maar goed, ik nam dus aan dat je het alleen maar had gehoord of gelezen.

13. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Ik vind wel dat als je zo gaat denken je niks meer kan, je loopt wel altijd een risico met alles wat je doet natuurlijk.. En je kindje ook :rolleyes:

14. Niet meer actief

En daar gaat het toch om. Het hoeft helemaal niet vaak te gebeuren, maar als het gebeurt, hoeveel meer fatale verwondingen kan je kindje oplopen dan wanneer je het vast zet in een kinderstoeltje. Als ik aangereden wordt door een automobilist zal ik geheid op mijn plaat gaan. De kans dat ik van mijn fiets wordt geworpen, of gelanceerd wordt over de auto heen is erg groot. Ik kan op zo'n moment echt geen gecontroleerde landing maken hoor, dus plop, ik val zo boven op mijn kind..Of je kind wordt gelanceerd uit je drager, of je kletst zo met je kind op je stuur..

In een stoeltje blijft het kind vast zitten. Het gebeurt niet zo heel vaak dat een auto over je fiets rijdt, deze schuift namelijk meestal voor de auto langs. Doordat het vastzit met een gordeltje heeft het ook meestel bescherming voor de rug en nek. Tsja.. reken maar uit.

Maar evengoed vind ik dat wanneer je kindje niet kan zitten, je het gewoon niet moet willen vervoeren op de fiets.

15. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    quote:

Ik vind wel dat als je zo gaat denken je niks meer kan, je loopt wel altijd een risico met alles wat je doet natuurlijk.. En je kindje ook

Het gaat erom dat je nadenkt over je keuzes en soms de minst slechte keus neemt .

16. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL

ik heb anders regelmatig op tv en in reallife verkreukelde fietsen gezien na auto ongelukken hoor.. moet er dan niet aan denken dat mijn kindje nog in een stoeltje zou zitten..

Denk dat iedereen dit toch voor zichzelf moet weten. Uiteindelijk is al het verkeer gevaarlijk. Ik heb ook vaak genoeg verhalen gehoord over geschepte kinderwagens.. dus dat is ook gevaarlijk...

Ik denk dat het ook wel uitmaakt wat voor route je fietst, of daar fietspaden zijn of dat je langs de kant van de weg rijdt..

Ik ga denk ik wel fietsen met buikdrager. Het zal dan 1 dag in de week zijn naar de creche en weer terug. De route die ik fiets is helemaal een apart fietspad. Ik moet ongeveer 2 straten oversteken waar bijna geen verkeer langs komt, dus ik vertrouw er wel op dat het goed gaat. En de laatste keer dat ik gevallen ben met de fiets is 10 jaar geleden, en toen was ik dronken... :p :)
    En het is niet mijn bedoeling om met drank op mijn kinderen te gaan vervoeren...

17. Sterrekind

Sterrekind Bekend lid

15 aug 2006
    738
    0
    0
    Ik ben vorig jaar gevallen met de fiets.
    Ik stond stil en wilde opstappen en bleef toen hangen met mijn jas, ik maakte nog een rare smakkerd.
    Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet maar ik vind wel dat je ook verschillende opties tegen elkaar moet afwegen.
    En bij mij staat veiligheid toch boven gemak. :)

18. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Ik heb het 1x geprobeerd en vond het dus gewoon al helemaal niks, voelde me er niet fijn bij dus heb toen ook niet meer gedaan..

19. Niet meer actief

ik heb antwoord van 3VO
    Volgens de Wegenverkeerswet mogen kinderen tot acht jaar alleen mee op de fiets als ze een veilige zitplaats hebben. Ze moeten genoeg steun hebben voor hun rug en voeten, en zich goed vast kunnen houden. In de praktijk betekent dit dat u een fietsstoeltje moet gebruiken. Helaas worden er in de wet geen eisen gesteld aan het stoeltje, de manier van bevestigen en spaakafscherming.

Er zijn twee soorten fietsstoeltjes: voor voorop de fiets en stoeltjes voor achterop de fiets. Voordelen van een voorstoeltje:
    1. Het kind ziet meer,
    2. U kunt beter op het kind letten en ermee praten.
    3. De bagagedrager blijft vrij voor bagage.

Nadelen van een voorstoeltje:
    1. Het kind zit in de wind (dit is wel te voorkomen met een windscherm) 2. Bij een noodstop kunt u sneller over de kop slaan.
    3. Het sturen wordt zwaarder en het nemen van een bocht moeilijker.
    4. Vaak moet u wijdbeens fietsen.

Voordelen van een achterstoeltje (geschikt voor kinderen tot 6 jaar):
    1. Het kind zit beter beschut tegen weer en wind.
    2. Het sturen gaat makkelijker.
    3. U verliest minder snel uw evenwicht.

Nadelen van een achterstoeltje:
    1. Het kind ziet minder.
    2. U ziet niet wat het kind doet.
    3. Uw fiets steigert sneller, omdat de achterkant zwaarder beladen is.
    4. U hebt minder ruimte voor bagage.
    5. Op-en afstappen op een herenfiets wordt moeilijker.

Voor kinderen van zes tot acht jaar zijn er helaas nauwelijks geschikte stoeltjes op de markt. Wanneer u zo'n kind toch achter op de fiets meeneemt, zorg dan in ieder geval voor voetsteuntjes, goede jasbeschermers en een rugsteun.

Met een baby in een draagdoek of-zak fietsen is absoluut af te raden, en dus ook niet toegestaan.

Voor baby's zijn de Babybike en de Babymee verkrijgbaar. Beide producten zijn ontwikkels voor het vervoer van baby's die nog niet kunnen zitten. Op de bagagedrager wordt een soort houder gemonteerd waarin bepaalde merken autozitjes zoals een maxi-cosi kunnen worden geklikt. Of deze manier van reizen voor een baby veilig en comfortabel genoeg is? Voor- en tegenstanders blijven hierover discussiƫren. Een baby is in elk geval nog kwetsbaar. De vraag is of het niet te vroeg is om die dan mee te nemen op de fiets. Wie dat toch wil doen, doet er goed aan veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.

Veilig Verkeer Nederland vindt dat als een kind zelfstandig kan zitten, fietsvervoer in een fietszitje mogelijk is.

20. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Maar als je fiets nou valt, met kindje erin, dan klappen ze toch ook met hun koppie op de stoep?

Deel Deze Pagina