Als het financieel niet zo’n probleem is dan zou ik haar lekker deze winter met de bus laten gaan. Gezellig met haar vriendinnen. Dat is toch heel fijn voor haar? Ik zal wel een mietje zijn maar ik vind het ook wel ver fietsen in je eentje. En ik heb er zelf ook een hekel aan. En ik heb vroeger nooit verder dan 3 km hoeven te fietsen want ik woonde overal vlakbij ( basisschool en middelbare school) Dus dat softie verhaal is ook geen reden
maar het is zo lastig he... ook wat de norm in de omgeving is.... De helft van wat ze bij jou fietsen zonder elektrische fiets? Ik denk dat de pubers hier zouden denken dat ze dood zouden gaan
Ik snap jullie kant maar snap je dochter ook. Het is niet leuk om alleen te fietsen. Het is 12 km enkele reis? Wat iemand zei tot de herfstvakantie is wel een goede tussen oplossing. Misschien er tegenover stellen dat ze wat meer klusjes gaat doen? Dat niet alles maar zo zelfsprekend is, mocht dat bij haar het geval zijn. Misschien gaan de andere tegen de zomer ook wel fietsen. Heeft ze nog een tijdje om het te bespreken met ze.
Hier wordt 9 al veel gevonden inderdaad, vooral ook door de leerkrachten op school, dat helpt ook niet.
Tja, de norm hier op het dorp is inmiddels ook een electrische fiets.... Daar wijken wij dus in af. Maar de afstand naar school is hier wel 'normaal'. Het gros van hun klas gaat naar die school. Pas begon ik er met onze zoon van 14 over. Diegenen met een electrische fiets gaan het hele jaar op de fiets, hij gaat na de herfstvakantie met de bus. Ik vroeg hem of hij een electrische fiets wel zou zien zitten. En zei er meteen achteraan dat hij dan het hele jaar zou moeten fietsen. Toen zag ik hem toch wel even nadenken hoor. Want die periode met de bus vind hij toch ook wel.erg fijn. Ik weet dus niet of wij hem met een electrische fiets nu zoveel plezier doen. Want een echt antwoord op mijn vraag heb ik niet van hem gekregen.
Die electrische fiets had ik ook nooit "zomaar" gedaan. Maar eind groep 8 was ze zo mager en in dermate slechte conditie dat 12 km op een gewone fiets überhaupt geen optie was. Maar om haar om die reden vanaf dag 1 met de bus te doen vonden wij ook niet handig krijg ze dan maar eens op de fiets als het beter gaat. En wij dachten toen nog dat er veel meer zouden fietsen, dus ook voor de aansluiting met anderen vonden wij dat beter.
Ik snap jullie keuze volkomen. Had je al eens eerder verteld idd. Blijft gewoon enorm lastig. Ik kan me goed voorstellen dat je voor nu kiest voor de bus. Met de mededeling erbij dat dat voor een bepaalde periode is. Dat jullie als ouders daarover en beslissing nemen en dat daar dan niet meer aan te tornen is. Nu even rust en dan op een later tijdstip op terugkomen. Wie weet dat als jij aangeeft dat ze (bijv) na de voorjaarsvakantie weer MOET gaan fietsen dat dat voor haar ook een duidelijke grens is en ze hopelijk weer vriendinnen meekrijgt op de fiets. Mijn zoon van 19 zei pas nog: fietsen is zoveel chiller. Je hebt veel meer vrijheid, zit je tenminste niet vast aan die stomme bustijden. Even langer op school blijven is geen probleem, met je vrienden langs de Mac kan gewoon. Echt top!
Wij zijn oud en versleten. En serieus: mijn man fietst inderdaad verder (16 km enkele reis), mijn lijf wil niet meer (opstarten ed met name) en ik beweeg genoeg ‘op mijn niveau’ (in tegenstelling tot dochter ) en de belangrijkste reden: ik vind een gewone fiets veiliger, omdat je er minder hard mee rijdt (voor sommige kinderen kan het prima natuurlijk). 8/9 km is voor een gezonde puber prima te doen in mijn ogen (er zaten ook scholen dichterbij overigens, zij wilde per se naar deze school) en sinds de verhuizing hoeft ze nog maar 4,5 km, dat lijkt me helemaal gezond om gewoon te fietsen.
Voor onze dochters was t destijds ook een issue. Fietsen viel ze eigenlijk ook gewoon tegen, vooral voor de jongste. Stukken polder met flink wind tegen. En daarnaast steeds vaker alleen fietsen omdat anderen met de trein gingen en jongste had ook niet echt aansluiting bij anderen die fietsten (geen oud klasgenootjes, alleen van de andere basisschool), in eerste instantie had ze wel een fietsgroepje gevonden maar die hadden elektrische fietsen en zij niet, dus dat werkte ook niet. Wij hebben toen voor de (in ons geval) trein gekozen. We konden t op zich betalen en ik koos voor de rust, wat het gaf veel onrust bij onze meiden, elke dag weer. Ik was ook altijd van 'hoppa, gewoon fietsen', maar wij kwamen daar echt op terug omdat t zo'n strijd was dat ik er zelf slecht van ging slapen.
Wat vooral lastig is, is dat ze een elektrische fiets gekregen heeft hiervoor en nu is het (weer) niet goed. Ik zou zeggen, tot de kerstvakantie fietsen en daarna tot maart met de bus en daarna gewoon weer fietsen. Het is strijd omdat er ruimte is voor strijd. Bespreek met elkaar als ouders welke lijn jullie willen volgen en bespreek het daarna met je dochter. Vertel haar ook dat die fiets er niet zomaar is gekomen. Het is nog steeds prima weer en ja in het donker fietsen is iets wat ze later ook moeten doen, zou voor mij geen meer waarde hebben.
Het donker is voor onszelf een no go. Het is een klein dametje wat zich amper kan verweren, ze fietst niet door de stad, dat zou al een ander verhaal zijn. Ze moet door een donker bos alleen. Dat gaan we gewoon niey doen. Strijd omdat die ruimte er is ben ik het niet helemaal mee eens. Inmiddels zoveel afgezien dat ik gezien heb dat de strijd soms gewoon in het kind zelf zit en die niet meer voor rede vatbaar is.
Om hoeveel weken zou het nu nog gaan dat ze met de fiets moet? Ik zou even kijken of een maandkaart echt veel uitmaakt met losse kaartjes. Als dat echt veel voordeliger is, dan zou ik nu voor een maandkaart kiezen en haar elke dag met de bus laten gaan en als losse kaartjes niet echt veel verschillen de komende weken nog 2 of 3 dagen met de bus laten gaan. Soort gulden middenweg.
Ik heb geen idee wanneer het echt donker wordt Maandabonnement, jaarkaart oid maakt allemaal niet uit. Is allemaal duurder dan losse ritjes. Idioot, maar echt waar. Komt ws ook omdat je van 12-18 een dalurenkaart op de ov chip kan zetten. Kost 20 euro per jaar ofzo en dan gaat er een heel stuk van de ritprijs af.
https://www.buienradar.nl/nederland/zon-en-wolken/zonsopkomst-en-ondergang Beetje idee wanneer de zon opkomt dus licht word
Ik snap je punt en sta er zelf ook zo in, maar dochter van tuc fietst alleen en gezien de andere zaken die er spelen, zou ik wat soepeler zijn.
Klopt, iedere situatie is weer anders. Mijn kinderen fietsen overigens ookwel eens alleen hoor. Leuk is anders, maar de bus is gewoon te duur.