Fietsen naar school: strijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 8 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou me houden aan de eerder gemaakte afspraken: dus nu nog fietsen (ze heeft niet voor niks een ebike gekregen) en als het te donker wordt met de bus. En als het weer lichter wordt weer fietsen.

Mijn kinderen moeten 8 km fietsen en meestal fietsen ze alleen, omdat de meeste klasgenoten hier niet in de buurt wonen. Ze klagen wel eens, maar het is hier niet echt een discussiepunt. Ik ben wel makkelijk, als het echt heel slecht weer is mogen ze van mij met de bus. Die stopt hier bijna voor de deur, maar uiteindelijk zijn ze bijna net zo lang onderweg als op de fiets, omdat ze daarna ook nog met de metro moeten en tenslotte nog een stukje moeten lopen.

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Zoon vindt de 17km alleen anders maar wat fijn :D 2x een uur geen gezeur om je heen of sociaal moeten doen :eek::roflmao:

Shay25 en Athina vinden dit leuk.
  3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Hier ook. Al zeker 20 jaar. Er heeft ooit een schoolbus gereden naar de meest gekozen school maar die werd nauwelijks gebruikt.

Ik heb 4 jaar fietsen en 2,5 jaar schoolbus gehad (naar mbo). Maar gaf mij maar fietsen ipv standaard van eerste tot laatste op school zijn, altijd file onderweg etc.
    Maar met ov is dat ook weer anders verwacht ik

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    In jou geval zou ikvoor de bus kiezen
    Normaal gesproken ben ik ook van : maakt mij niet uit wat Pietje mag
    Maar elke dag alleen fietsen terwijl de rest wel samen is zou ik ook niet leuk vinden

Heeft ze ook iemand gevraagd om mee te fietsen? Misschien is er wel iemand die wil

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja oké, maar neem dan aan dat jouw zoon niet echt klaagt?

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Tot nog toe niet inderdaad, alleen soms dat het hard waaide. Maar al zou hij wel klagen heeft hij pech, andere optie is er niet dus ook geen discussiepunt hier

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als er geen andere optie dan is het niet anders…

t’s heeft die optie wel (als ik het goed gelezen heb€)

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Ik kijk even na mezelf toen ik 15km naar school moest fietsen. Mijn ouders hadden altijd een jaar abonnement voor me en dan kon ik kiezen, werd wel aangemoedigd om te gaan fietsen. Dus vaak was het zo in voorjaar zomer en najaar fietsen en dan echt hartje winter met de bus. Ik fietste ook altijd bijna alleen, woonde in dorp naast de grote stad.
    Zeker als je de strijd niet aan wil gaan idd zou ik gewoon kijken of je het zo een beetje op kan lossen. Snap ook heel goed dat je haar niet alleen in het donker wil laten fietsen!
    maar moeilijk dilemma hoor!

9. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik vraag me ook af wat er voor haar achter zit: is ze bang alleen, heeft ze veel behoefte aan meer contact met vriendinnen, valt ze buiten de boot wanneer ze niet met de rest mee doet, heeft ze het koud etc. Dan kan je kijken wat je daar van vindt. Ik denk ook dat je de sociale component mee moet nemen. Ik miste soms ook dingen omdat mijn moeder er anders in stond dan andere moeders en vond dat soms wel lastig.

Mamafiets, Ysabella, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Eerlijk.. in jullie geval zou ik dan de strijd toch staken. Want wat donker en slecht weer is, daar valt wel over te twisten natuurlijk. Als je bv zegt dat ze van de hefst- tot voorjaarsvakantie met de bus mag, dan is dat veel duidelijker.
    Maar.. jullie kennen jullie dochter het beste. Gaat ze dan ergens anders de strijd over aan (dus blijft ze strijden om het strijden zeg maar)?
    En ik vraag me af hoe het vorig jaar ging (ze zit in de tweede toch).

Onze dochter fiets 3 km in haar uppie en dat vindt ze al echt vreselijk. Niet het fietsen, maar wel dat ze altijd alleen moet.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Het is niet dat ze per se met de rest mee wil doen. In de bus zit ze met oortjes in en rustig wakker te worden. Maar ze vindt het niet "eerlijk" dat zij moet fietsen en ze vindt het ook niet echt prettig alleen denk ik.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou denk ik toch voor de bus zwichten.. alleen dat stuk fietsen is zo ongezellig en het maakt afspreken uit school ook onmogelijk.
    Sport ze er nog wel naast? Dat zou voor mij wel voorwaarde zijn namelijk.
    En ik weet dat er ouders zijn die terugpakken naar "vroeger moest ik ook fietsen" maar daar ben ik niet van. We leven nu..

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Hmm. Lastig. Maar als ik het zo lees dan zie ik vooral bezwaren in de trant van "ik vind dat ze best kan fietsen, wat stom dst ze dst niet wil" (even heel bot uitgedrukt).
    En ik zie maar weinig echte argumenten waarom de bus geen goede optie zou zijn.
    Die van het eten/hongerprikkel is wel een serieuze. Maar eet ze dan ook echt meer? En met 24 km fietsen op een dag heb je ook meer nodig natuurlijk, dus als ze meer eet is het dan wel genoeg?

Verder schrijf je dat er al genoeg speelt bij jullie zonder deze strijd. Dan zou ik er denk ik voor kiezen om haar in elk geval in de winter te laten bussen. Geeft wat lucht.

Aan de andere kant heb ik ook niet verl met het "niet eerlijk" argument wat je fochter voert. Dus ze mag wel met een goede reden komen

Ze zit ook op hockey dacht ik? Dus wel enkele dagen per week sport.
    T zou ook een optie kunnen zijn om haar op de sport-dagen met de bus te laten faan. En de andere dagen met de fiets.

14. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Lastig hè?

Onze zoon van 15 moet 13 km, veelal ook alleen. Hebben we besproken toen hij voor deze school koos (meeste pubers hier in de buurt zitten op scholen iets dichterbij). De eerste weken ging goed, op z’n gewone fiets. Daarna gezeur en strijd. Inmiddels heeft hij een e-bike en afspraken. Bij kou (minder dan ong. 10 graden) én regen mag hij met OV. Bij alleen een regenbuitje kan hij z’n regenpak nemen. Een maand voor en een maand na de kerstvakantie mag hij een maandabonnement omdat t dan vaak slecht weer is en we met een abbo voordeliger zijn. Wil hij op andere dagen met ov dan mag hij zelf betalen (bijbaantje).

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ze eet zeker meer op fietsdagen, niet wat een "standaard" puber eet, maar alles extra is bij haar meegenomen. Maar om 24 km per dag te verbranden denk ik niet.
    Hockey doet ze niet meer. Wel freerunnen, maar dat is maar 1x per week.

Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Eten is bij haar denk ik sowieso al winst.

17. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dat zou dus bij mij zwaar wegen dat ze met het fietsen beter/meer eet. Argument als niet eerlijk vind ik geen argument. Dan gerust het gesprek met haar aangaan dat het leven niet eerlik is.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hoeft helemaal niet. Ligt eraan of ze ook aankomt door het extra eten. Dan is het winst. Kan zijn dat dochter van TS door het fietsen juist veel verbrand en dat weer aanvult door extra te eten. Maar dat dit eten niet "extra" is. Alleen aanvulling en ze door het extra eten niet aankomt.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Maar dan neem je alleen de aspecten calorieën inname en verbranding mee.

Bij een eetstoornis is de beleving van het eten en gevoel van honger/verzadiging ook een belangrijk aspect denk ik. Als ze door het fietsen meer honger heeft en op die dagen meer eet is er misschien ook kans dat ze op andere dagen meer weg kan krijgen, doordat de maag iets uitrekt.

(Dit alles zonder kennis van zaken hoor. Dus kan er net zo goed helemaal naast zitten ;))

20. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hier precies vergelijkbaar wat betreft afstand, alleen fietsen en electrische fiets. Er wordt hier gewoon gefietst. Vanaf busstation tot school is ook nog wel een eindje dus bus is helemaal niet handig. Maar met electrische fiets doet ze er nog geen 30 minuten over. Prima! Frisse lucht, beetje beweging, goed voor ze!

Deel Deze Pagina