Even een vraag, hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een witte legging van Gymp met lichtroze randjes aan de onderkant. In het label staat dat ik het niet mag wassen met een wasmiddel met optisch wit. Weet iemand wat er gebeurt als ik dat wel doe?
Heb dit voor je gevonden Van de hoeveelheid gebruikt optisch witmiddel hecht 20 tot 95% tijdens het wassen aan het textiel. De rest wordt met het waswater weggespoeld. Nadelen van optische witmiddelen zijn dat ze de was ook kunnen vergelen omdat ze onder invloed van zonlicht uiteenvallen. Pasteltinten kunnen verkleuren door optische witmiddelen. Behalve in wasmiddelen worden ze soms ook gebruikt in stukken zeep voor handreiniging, zodat de zeep zelf witter lijkt.
Wat er gebeurt als je dat wel doet? Dan mag je van de fabrikant niet meer zeuren als er iets mis is met je legging. Volgens mij is het kwestie van zo goed mogelijk indekken: als dat roze wat valer wordt "ja, had je maar moeten wassen zonder optisch wit" Ik zou me er in ieder geval niet teveel van aantrekken. Maar goed, ik léés wasvoorschriften dan ook niet eens, last staan dat ik er wat mee doe
Optisch wit????!??? Hahahah ben ik dan zo'n slechte huisvrouw dat ik serieus niet weet wat dat inhoud? *schaamt zich terwijl ze al 10jaar op zichzelf woont en de was doet*
Haha ik wist het zelf ook niet hoor! Ga het maar gewoon proberen, niet zoveel zin om heel veel moeite te doen voor zo'n klein legginkje
Volgens mij zijn dat die blauwe korreltjes in je wasmiddel. Blauw is namelijk de complementaire kleur van geel (of eigenlijk is het tegenovergesteld aan oranje) dus als je iets dat vergeelt een beetje blauwig verft, lijkt het witter... ofzoiets. vroeger deden oude dametjes dat ook om vergeling van hun haar te maskeren, maar als je dan doorschoot, had je een paarsig kapsel. Zie dat tegenwoordig nooit meer trouwens, ze zulken er wel wat anders op gevonden hebben