Dagen geen stoelgang. Wat kan ik doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dolce82, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Mijn zoontje is zindelijk in die zin dat hij komt zeggen als hij moet plassen en ook op vaste momenten doet hij een plasje op het toilet.
    Hij doet ook stoelgang op het toilet, alleen..... hij lijkt het eng te vinden en houdt het dagen op. In het begin van de potjestraining heeft hij weleens kaka in zijn broek gedaan, maar dan op zeker moment lukte het toch eens op het potje en/of de wc. Maar nu houdt hij dagen tussen voor hij gaat. Nu is het wéér geleden van zondagavond. Gisteren hoorden we hem windjes laten en zetten we hem op de wc maar hij begon te schreeuwen en zei "pipi gedaan, pipi gedaan" (wat overigens niet waar was) om er af te mogen.
    Ik ben nu eigenlijk een beetje ten einde raad. Herkent iemand dit gedrag? En wat kan ik eraan doen?

2. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Mijn dochter poept ook nog niet op de wc/potje omdat ze dat eng vindt.
    Omdat ik ook bang was dat ze het zou ophouden en daardoor verstopt zou raken mag ze van ons gewoon een luier vragen als ze moet poepen. Dat werkt voor nu heel goed.
    Tegen de verstopping werken kiwi's, pruimen, rauwe wortelen, (lauw) water en lepels olijfolie goed. (Althans dat gebruik ik wanneer ik er zelf wel eens last van heb)

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Voor het poepen weer een luier om doen?
    Hier ging zoontje het ook steeds langer ophouden (poepte max 2 per week). Nu aan de laxeermiddelen zodat poepen weer makkelijk gaat en hij vertrouwen krijgt. Daarna met kleine stapjes poepen op de wc introduceren.

4. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Met de luier aan ook al geprobeerd, maar daar heeft hij dan evenzeer het gevoel dat dat "niet mag" omdat hij in zijn broek niks mag doen zogezegd :(. Ik zeg dan wel "je mag kaka doen in je pampertje. Dat maken we dan daarna weer schoon" en meer van die aanmoedigende woordjes, maar het baat niet. Ben er echt ongelukkig om omdat ik het gevoel heb niks te kunnen doen om hem te helpen :$...

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Pipi en kaka? Waarom noem je het beestje niet gewoon bij de naam? Poepen is poepen. Veel kinderen vinden het eng, maar het is wat het is. Ik zou er gewoon normaal c.q. relaxed over doen. Dl hebben we omgekocht met chocola als beloning. Ze vertelde pas uit zichzelf dat ze het ook eng vond in het begin, dan kan een beloning of afleiding (op potje voor de tv) ook helpen om daarover heen te komen.

Lactulose kan helpen om de ontlasting zacht te houden, zodat er geen verstopping ontstaat.

6. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Wij zijn van België, hier betekent poepen iets anders :D. Dus ik noem het beestje echt wel bij de naam :).

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha inderdaad, dat ging ik ook zeggen :)

Ik gruw van dat poepen op dit forum ;) Ik heb me inmiddels al veel Nederlandse termen eigen gemaakt als ik op dit forum schrijf, maar bij poepen trek ik de lijn.

Nescio, Dolce82, jeshh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik heb wel een gehoord van het co sultatiebureau dat kinderen het juist eng vinden dat er iets uit hun lichaam daarin de pot verdwijnt. En dat de voeten geen plaats hebben.
    Op te vangen door een voetenkrukje en het kindje regelmatig laten zien dat jij ook poept/kaka doet en het hem ook echt in de pot laten zien.
    Ze denken vaak dat het pijn doet ofso.

Aldus ons CB :)

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Als je hem op de wc zet heeft hij dan ondersteuning onder zijn voetjes. Gebruik je eeen wc verkleiner?

Lactulose helpt wel al kun je daar vreselijke kramp van krijgen. Maar niet kaka/poepen ook. Verder veel drinken, olie door zijn eten, kiwi, sinaasappel (sap)

10. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Ik gebruik inderdaad een wcverkleiner. Hier kan hij comfortabel zelfstandig op zitten.
    Een opstapje heb ik wel, maar hij kan er net zijn voetjes niet op steunen, het is net iets te laag. Moet eens kijken voor een hoger dan.

Gisteren heeft hij overigens terug op de wc gedaan. Er ging weer heel wat gejammer aan vooraf. Hij vroeg een pamper, ik wou hem die aandoen, en toen weigerde hij en wees naar het toilet. Hem op het toilet gezet maar al snel was het weer van "pakken, pakken" dat ik hem eraf moest nemen. Toch effe volgehouden en dan was het daar. We hebben zoals altijd weer heel enthousiast gedaan en hem enorm geprezen. Ben aan het denken om misschien aan het naar de grote wc gaan wel een soort beloningssysteem vast te hangen. Bij het pipi doen is dat niet nodig geweest, maar nu is het mssch wel zinvol...

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Je kan een stickerkaart maken, eerst een bijvoorbeeld 3 stickers plakken en dan een beloning, een stickervel/ kleivormpje, bakje klei, een klein autotje etc
    Of wat hier ook super was, hij mocht iets kiezen wat we gingen doen, tent maken/ samen koken of bakken/ knutselen/ picknicken (binnen of buiten) etc

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Zou hij een potje misschien minder eng vinden dan de wc? En dan zit hij ook meteen beter.
    Een beloning voor op de wc/potje gaan kan goed helpen, bij mijn dochter wel in elk geval, het gaf haar net dat laatste zetje over haar angst heen.
    En ik ben nu toch wel razend benieuwd, maar wat betekent poepen dan in België?

13. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Seksen/neuken :roflmao:

Zohra en Dolce82 vinden dit leuk.
  14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Poepen = seks, inderdaad. En poep = billen. Wij zeggen hier courant ' zet je maar op je poep', dat zou dan in Nederland weer op gefrons onthaald worden :)

Dolce82 vindt dit leuk.
  15. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Poepen in je poep o_O:eek:

Deel Deze Pagina