Hi meiden, zit midden in een slaapprobleem fase, nu is het zo dat onze dochter al tijden erg slecht slaapt, vaak wakker was s'nachts en enorm vroeg wakker was. ze is nu 2 jaar en 4 maanden nu sinds een week wil ze tussen de middag eigenlijk niet meer slapen, nou prima dan niet..... dus ik leg haar s'avonds tegen kwart voor zeven op bed (want ze zal wel moe zijn......... NIET DUS!!) het is een drama ze slaapt pas tegen negen uur na een hoop gezeur en gehuil, helemaal overstuur dat ze gaat overgeven, ze wil in het grote bed (ons bed wel te verstaan) probeert uit bed te klimmen. ik "moet" al bij haar blijven want alleen komt ze helemaal niet meer in slaap. ik wordt er helemaal gestoord van mijn hele avond is verknald.... pfff!! let wel suggesties van laten huilen helpen niet, ze huilt zo extreem dat ze gaat overgeven. ik blijf meestal even bij haar en spreek met haar af dat ik 5 minuten bij haar blijf en dan weer in de kamer ga. hoe krijg ik haar sneller in slaap. heb al gedacht om haar tegen half negen op bed te doen, zodat ze misschien dan sneller slaapt, maar dat zijn toch geen kinder bedtijden??? wie heeft eentip of wie heeft hetzelfde probleem, is het een fase?? hellup!! jette
Onze ukkepuk is nooit een slaper geweest en we hebben het geaccepteerd en haar laten bepalen. Nooit drama's, prima uitgerust. Ze slaapt nu overdag meestal nog 1 uurtje of korter. Wanneer? Als zij dat wilt. Dus we leggen haar niet op bed op een bepaalde tijd, maar ze wordt op een gegeven moment jengelig en wil op schoot, en valt dan in 3 seconden in slaap. Yep, i know, op schoot. Helemaal tegen de "regels". So what?! sAvonds om 7 uur eten, om kwart over acht gedouched. Dan meldt ze om half negen zelf dat ze naar bed wilt. Naar bed is dus haar keuze, en het werkt prima. Half acht de volgende morgen weer wakker. Als ze savonds wat later wilt gaan slapen is ze toch rond dezelfde tijd smorgens wakker. Half negen naar bed is trouwens vroeg hier. Tot voor kort was het nog tien uur of soms later. Maar toen sliep ze overdag nog meer.
hoi debbie, bedankt voor je reactie ja ik heb alle "regels" ook een beetje laten varen. alle tips die ik kan vinden omvatten 5 min. laten huilen troosten en weer weg gaan, ja dan breekt ze de tent af en gaat er helemaal "doorheen"! ook s'nachts werd ze vaak 3 of 4 x wakker en waren we gauw een uur bezig haar in slaap te krijgen, dit doen we niet meer, als ze wakker wordt verschoon ik haar en leg haar tussen ons in slaapt ze binnen vijf minuten en slaapt tot de wekker af gaat! maar het in slaap krijgen is dus een drama misschien moet ik die regel ook maar laten varen en net zoals jij doen dat ze zelf aangeeft dat ze naar bed wil. Nu ben ik ook anderhalf tot 2 uur met haar bezig, met als resultaat veel stress en ik die boos wordt en dominique die dan weer verdrietig is met als resultaat dat ze erg onrustig slaapt. Ben alleen bang dat ze dan veel te laat gaat slapen, maar nu slaapt ze ook pas tegen negen uur dus dan kan ze net zo goed rustig in de kamer zitten, wel veel gezelliger!! jette
Ja, ik vind het ook heel ontspannen zo, voor alle partijen. Natuurlijk is het wel zo dat we altijd gezelschap hebben van ons stuiterballetje, die niet zoals veel kindjes na Sesamstraat op bed ligt tot de volgende morgen. Tja, nou en? Zo werkt het hier nu eenmaal het fijnste. Enne, ukkepuk slaapt bij ons in bed. In haar eigen bed werkte gewoonweg niet toen ze heel jong was, en daarna hebben we het niet meer geprobeerd. Met hetzelfde idee erachter: we willen van naar bed gaan en slapen geen strijd maken. Wij vinden het echt een bonus dat ze nu savonds echt zelf zegt dat ze naar bed wilt! Heerlijk toch, dat ze met een vrolijk koppie gedag zegt en naar boven gaat? We zijn deze week bezig met tussen de bedrijven door haar kamer om te toveren tot een hele mooi kamer voor haar. Ze is er al helemaal weg van, eigen groot bed erin ook. En dan gaan we het heeeeel langzaamaan proberen: eerst eens een middagdutje in haar eigen bed. En dan savbonds een proberen. Lukt het niet, dan is dat ook ok. Mag ze gewoon nog bij ons. Haar kamer moet haar eigen plekje zijn waar ze zelf WIL zijn. Ze ligt nu al bijna 2jr bij ons, dus dan kunnen een paar weken of maanden er ook nog wel bij. (mn man is overigens afrikaans, en hij vindt het meer dan gewoon dat een kindje bij de moeder slaapt. je relatie bouw en "consumeer" je daar creatief omheen )
hey wat fijn te lezen dat iemand begrip heeft voor deze situatie ik vondt het eerst niet kunnen maar wordt er eigenlijk een beetje toe gedwongen omdat het heel veel rust geeft! Ik hield het gewoon niet vol om snachts contant een strijd aan te gaan, en moet nu ook eerlijk bekennen dat er toch niks leukers is om zo'n klein snurkend mensje bij je in bed te hebben ha ha ha! ik hoop dat dit bij ons ook gaat werken dat ze uitzichzelf gaat zeggen dat ze naar bed gaat, ga denk ik wel half negen als tijd hanteren om haar weg te leggen! nogmaals fijn te lezen dat er meer mensen de "regels" op hun eigen manier toepassen! jette
Ongeveer 6 weken geleden was het hier ook ineens drama. Ze wilde NIET slapen. Overdag niet en 's avonds ook niet. Het leek wel of ze energie voor 10 had! Volgens mij kwam het doordat ze sinds een paar weken naar de PSZ gaat en dat toch wel indruk op haar heeft gemaakt. Ook is ze een keer geschrokken van een zware mannenstem aan de deur toen zij net in haar bedje lag (haar kamertje is boven de voordeur). En ik denk ook dat ze een keer een nachtmerrie heeft gehad en daardoor angstig was om te gaan slapen. Gelukkig duurde het een week of 3 en nu is alles weer normaal. Ze heeft wel minder slaap nodig dus overdag ligt ze max 1,5 uur op bed en 's avonds gaat ze een half uurtje later. Maar, dit allemaal zonder problemen. Nou ja, meestal gaat het zonder problemen .. Hopelijk is het bij jou ook een fase! Veel succes in ieder geval!
hey hoi lara, ja nou we zitten al een hele tijd in de moeilijke fase met slapen, nu hadden we dus net de oplossing gevonden in het feit dat ze wanneer ze s'nachts wakker werd, we haar bij ons in bed namen dit kan om 2 uur zijn maar ook om 5 of half 6. ze ging altijd vlekkeloos slapen maar het is een beetje uitgesmeerd als het ware eerst was het liedje zingen pappa kus geven en dan slapen maar nu volstaat dit niet meer, na pappa kus geven moet mamma weer komen, bij haar liggen okay dat wil ik wel doen maar dat helpt nu dus niks meer ze raakt volledig overstuur, erger kan volgens mij niet meer! Moet wel zeggen dat ze vannacht heel veel gedroomd en ergonrustig in haar slaap was. jette
Een hart onder de riem (je kindje naast je in bed is echt niet het einde van je relatie en van je vrijheid tot je kleine 18 is ) Ik had het over haar slaapkamer: hij is bijijijijna af, nog 2 kleine dingetjes. Ze is zo weg van haar kamer. En guess what? Vanmiddag heeft ze er geslapen. Ze gaat als we boven zijn ook vaak naar haar kamer nu, en gaat dan voor de grap op bed liggen. Vanmiddag vond ze zo leuk, in haar kamer in bed, dat ze er niet van kon slapen. Steeds weer iets zeggen, iets aanwijzen. etc. Maar uiteindelijk toch in slaap gevallen natuurlijk. Als we overmorgen de 2 laatste dingetjes ook af hebben (waaronder een kleine hindernis aan de zijkant van het bed monteren, zodat ze er niet per ongeluk uit kan rollen, dat durven we nu dus voor snachts even nog niet aan...) gaan we het savonds proberen. Onze benadering: gewoon proberen en aftasten. Lukt het niet, dan lukt het niet. Geeft niks. Andere keer nog eens proberen. Niks moet, alles mag. (nou ja, we zijn geen huishouden van jan steen hoor, er gelden best regels hier )
hier gaat het slapen ook al 2 jaar slecht slaapt regelmatig bij ons in bed en sinds vorige week heeft hij een groot bed gerkegen hij vind het helemaal geweldig ... hier gaat hij om half 9 naar bed dan lees ik een verhaaltje van winny the pooh en dan blijf ik bij hem zitten tot hij slaapt en ik ben om 9uur weer beneden.
hey meiden, nou even een update hoor, eergisterenavond ik dacht dus gewoon laten lopen tot ze moe wordt, ja daaaag half 10 lief mevrouw nog te "soepballen = voetballen" "timmeren = tennissen" dat ik toch maar besloot dat ze naar bed moest, DRAMA DRAMA DRAMA. Gisterenmiddag wilde ze tussen de middag niet slapen okay, maar dan wel om zeven uur s'avonds naar bed gebracht. Heb haar laten huilen, en ben elke vijf minuten naar haar toe gegaan heb haar neer gelegd en een kus gegeven maar niks hielp. Na een half uur heb ik haar er uit gehaald en in ons bed gelegd, ben even bij haar gaan liggen en heb haar steeds over het voorhoofd geaaid, en ze sliep binnen 5 minuten. Ze heeft de hele nacht doorgeslapen totdat ze vanmorgen van de wekker wakker werd! Zit ook te denken dat ze misschien een peuterbed moet krijgen. Wellicht dat ze dan wel in haar eigen bed wil slapen?! jette
@jette hier heeft hij nou 2 nachten doorgeslapen in zn grote bed.. weet niet wat me overkomt maar ik blijf er wel bij zitten tot hij slaapt. miss voor jullie ook een idee om een groter bed aan te schaffen het wil natuurlijk niet zeggen dat het helpt...
Hier was het ook even drama.. 2 jr en 4mnd oud.. denk dat het een fase is geweest. Hier gekozen voor structuur: standaard half 8 naar bed, precies dezelfde manier.. 1e keer roepen met nog een liedje weer neerleggen, 2x gewoon neer leggen 3e x niet meer er bij praten of als ze heel baldadig was even een beetje boos worden.. 4x streng toespreken. Na 1 week was t over. Ik weet niet of je er wat aan hebt. Denk dat je wel even moet accepteren dat je avonden er aan zijn.. dat heb je af en toe met kids. Ik kies er niet voor haar in bed te laten komen bij ons, dan is het einde zoek en blijven we bezig. Laatste week is onze dochter ook ineens angstiger, dus veel geruststellen helpt ook.
Er bij blijven zitten tot hij slaapt is niet echt nodig denk ik.. straks wil hij alleen nog maar slapen als jij er bent! Een nachtlampje of licht aan op de overloop kan nog wel eens helpen. Zwijgend gewoon elke keer terug leggen werkt echt. Ze krijgen dan op geen enkele wijze aandacht en leren dat ze (zelf) moeten slapen. Hiervoor moet je wel echt even investeren, na een paar nachtjes hebben ze het door hoor.
hier is het overlooplicht ook aan. ik ben nu allang blij dat hij eindelijk eens doorslaap, over een week ga ik het weer anders doen dan ga ik na het verhaaltje lezen weg en hem elke x terug leggen net hoe als jij het zeg...