Paardrijden tijdens de zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by Marjanneke1981, Jun 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marjanneke1981

Marjanneke1981 Actief lid

Jun 15, 2011
    248
    1
    18
    Utrecht
    Dag allen,

Zijn er onder jullie ook mensen die paardrijden? Ik vroeg mij af hoe jullie dat doen/gedaan hebben tijdens de zwangerschap. Tot wanneer zijn jullie blijven rijden?

Zelf rijd ik 1 keer in de week op een manege, en maak af en toe een buitenrit. Ik had zelf zoiets van: ik blijf het gewoon doen zolang het goed voelt, of tot mijn broek niet meer past;) Ik ga er wel voor zorgen dat ik niet op de 'gekke' paarden kom te zitten!

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben gelijk gestopt. Een vriendin van mij is door blijven rijden tot een week of 20.
    Zelf denk ik: je kunt op een nog zo'n rustig paard zitten, het hoeft (zeker met een buitenrit) maar ergens van te schrikken en je bent nergens meer. Ongelukje zit in een klein hoekje zeg maar. Dan heb je toch wel een erg kostbare lading aan boord...

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik rij zelf 2 haflingers. Ben nog niet zwanger, maar zou tijdens de eerste 12 weken niet gaan rijden. Genoeg andere leuke dingen te doen, en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik er wel afgemikt word en je zou daardoor je kleintje verliezen. Een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren, ook in de auto ofzo, maar die eerste 12 weken schijn je nog niet zo erg veel vruchtwater te hebben, waardoor het gewoon minder beschermt is. Daarna is het "veiliger" vanwege het vruchtwater.

Maar ja, of ik er met 12 weken dan nog op kom, dat is dan nog de vraag he. Het zijn wel lieverds, en ik ken de paarden goed, dus ik zou het dan wel nog aandurven en graag willen. Ik rij nu ook gewoon tot ik weet dat ik zwanger ben en ga niet van te voren al lopen stressen, maar ik wil gewoon voor mezelf mijn geweten goed hebben naar het kindje toe. Na 12 weken zou ik idd gewoon willen blijven rijden zolang het leuk is en lukt. Week of 25 denk ik? Tot je buik écht te groot wordt ;)

4. Marjanneke1981

Jun 15, 2011
    248
    1
    18
    Utrecht
    Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik snap het toch niet helemaal? Ik zou juist verwachten dat de eerste weken veiliger zijn, omdat alles dan nog zo klein is. Dat je dan nog minder vruchtwater hebt had ik daar niet zo mee meegenomen. Dan wordt het wel meteen enger, want tja... het kan inderdaad altijd gebeuren dat je er een keer af gegooid wordt!

En ik weet dat er altijd een risico is om te vallen. Eigenlijk zou dat al reden genoeg moeten zijn om te stoppen, maar ik merk dat ik het heel moeilijk vind om dit los te laten. Misschien omdat de zwangerschap totaal niet gepland was en ik het nog steeds niet helemaal kan geloven... (maar ik ben wel heel blij hoor!).

Ik twijfel op dit moment heel erg of ik wel of niet wil blijven paardrijden. Ik wilde het eigenlijk overleggen met de verloskundige, maar daar ga ik pas over drie weken voor het eerst heen.

Het zou nu om nog 3 keer rijden gaan tot ik met zomervakantie ga. Ik heb ook een beetje het idee dat ik die nog wil gaan doen zodat iedereen niet meteen doorheeft dat ik zwanger ben, maar ja, wat is nu helemaal belangrijker....

Goed, twijfels dus!

5. rinke

rinke Fanatiek lid

Oct 9, 2010
    2,224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    ik heb zelf een paardje, ben tot ongeveer 16 weken blijven rijden, (ijslander alleen in het duin) daarna voelde het gewoon aan mijn buik niet prettig meer en paste ik mijn broek niet meer bij mijn buik (paardje heeft nu vakantie tot ik bevallen ben)

verloskundige raad het vast af! het is een gevaarlijke sport die je zelf niet in de hand hebt.

je kan inprincipe rijden tot je het zelf niet meer prettig vind, over het niet rijden tot de 12de week slaat nergens op.. je kindje zit goed genoeg "verpakt" voor het rijden zelf. daarna zou het voor je zelf niet prettig zijn ivm evenwicht enzo (je buik gaat echt wel in de weg zitten en ik had het gevoel dat het ging "klotsen"
    verder zou ik je adviseren omdat je op manega paarden rijd te gaan stoppen hoe braaf ze ook zijn... de paarden bij je in de les kunnen altijd raar doen (het zijn en blijven kudde dieren/ vluchtdieren)

veel suc6 met je zwangerschap.

kijk even bij het zoeken van onderwerpen, dit "probleem" komt vaker voor en zijn al meerdere vragen overgesteld :)

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Geen verstand van paardrijden,wel verstand van van de trap vallen.
    Tot 12 weken goed verpakt???

Ik heb met 7.5 week een hematoom gekregen door van de trap te vallen ( niet eens op buik gevallen) en daardoor bijna mn kindje verloren!!
    Denk dat van de trap stuiteren vergelijkbaar is met van een paard te stuiteren. Ik zeg daarom: niet doen!!

7. shirley84

shirley84 Lid

Jun 9, 2011
    54
    0
    0
    verzorging
    Hoi je kan gewoon blijven Rijden
    zolang het voor Jou goed voeld
    Ik heb gister nog gereden
    en ben echt niet vanplan te stoppen

Met mijn vorige zwangerschap heb ik 2
    dagen voor me bevalling nog gereden
    En ik was 5 dagen te laat met bevallen

Luister gewoon goed naar je lichaam
    En meld het op de manege zodat ze je een
    paardje geven waar jij je goed bij voeld

En als het even te veel word gewoon ffies gaan stappen

Het kan dus geen kwaad voor het kind
    Tenzij je idd vliegles krijgt
    Maar daar moet je gewoon niet vanuit gaan

Dan kan je beter thuis op bed blijven
    Je kan namelijk overal vallen en er kan van alles gebeuren
    Terwel je niet eens op het paard zit

8. Poetjuh27

Poetjuh27 Actief lid

Jan 4, 2011
    164
    0
    0
    Ik ben tot 13 weken blijven rijden (1 keer in de week op manegepaard).

Wil je nog wel even waarschuwen, paarden kunnen rare dingen doen.

Ik reed namelijk al voor mn zwangerschap zo'n beetje elke week op hetzelfde paard, dus ik kende haar inmiddels door en door. Wist wat voor plotselinge dingen ze kon doen enz..
    Maar hoe verder ik in mn zwangerschap raakte, hoe raarder zij ging doen (tegen andere paarden overigens, niet tegen mij).
    De laatste paar weken dat ik reed probeerde ze naar elk paard dat in onze buurt kwam te bokken, ze werd gewoon wild..
    Waarschijnlijk voelde ze dat ik zwanger was en wilde ze me tegen alle 'boosaardige' paarden beschermen haha..
    Dus toen ben ik toch maar gestopt, want er viel gewoon niet meer normaal op te rijden..

Ben er nooit vanaf gevallen overigens hoor, heb blijkbaar een erg goed evenwichtsgevoel :p

Dus let ook op een rustiger paard goed op wat hij of zij doet.
    Al vraag ik me af of een ruin hetzelfde zou doen.

9. Florabella

Florabella Fanatiek lid

Dec 8, 2010
    4,323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Hier nog een amazone,

De VK raadt het bij mij absoluut niet af. Wel geeft ze aan dat je moet proberen om risico's te verkleinen.

Met 7 won zwangerschap ben ik achterovergegaan op concours met mijn vierjarige. Gelukkig zitten ze dan nog achter je schaambeen beschermd. Dit jonge paard longeer ik nu eerst, niet meer op vraamd terrein en hij gaat met een week of twee terug naar de eigenaar.
    Mijn zesjarige rijd ik nog volop, we winnen de laatste tijd zelfs veel op concours in het Z2 dus daar nog geen stapje terug.

Op concours ga ik niet meer als het beeld "te zwanger" wordt. Thuis blijf ik rijden tot mijn lijf niet meer wil, dan kan ik ook pas rustig afscheid nemen denk ik!! ;) voor haar dan geen vakantie, vriendlief rijdt gelukkig

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat van die 12 weken is volgens mij idd niet waar.
    Mij werd juist gezegd dat ze het eerste trimester juist nog goed beschermd zitten en daarna juist minder (omdat het uit gaat steken boven je schaambeen). Deze uitleg lijkt me ook iets logischer dan het verhaal over vruchtwater. En als ik naar mijn echobeelden kijk: ja, er is nu meer vruchtwater dan in het begin, maar verhoudingsgewijs is het juist een stuk minder geworden. Kon wumpje eerst nog baantjes trekken van links naar rechts, nu zit het toch al redelijk krap...

11. judithvdc

judithvdc Bekend lid

Dec 1, 2010
    836
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben nu ruim 34 weken zwanger en heb vorige week nog even gereden. Vanaf 18 weken rij ik al niet meer actief omdat ik last kreeg van m´n bekken, nu heb ik een bijrijder voor mijn paard.
    Ik heb zelf 2 paarden en rij nu heel af en toe op mijn ene paard, mijn andere paard is net 3 geworden en ga ik in het najaar inrijden, ben hem nu wel al met zadel en hoofdstel aan het longeren.
    Voor mijn zwangerschap reed ik ook vaak paarden van anderen, dat doe ik niet meer. Mijn eigen paard ken ik en met hem durf ik het aan, al ben ik me er natuurlijk van bewust dat hij altijd kan schrikken ook al is hij nog zo braaf. Ik rij ook alleen nog maar thuis, in de bak. Geen sprongetjes of buitenritten meer, dat is toch een hoger risico.

Aangezien je op een manege rijd en dus wisseld van paarden en niet echt in een les je eigen tempo kan hebben, zou ik met een week of 12 wel stoppen met rijden.
    Op een manege moet je toch een beetje met de les mee en kan je niet echt vrijrijden.

12. merry78

merry78 Actief lid

Aug 18, 2010
    490
    0
    16
    Ik heb zelf tot 13 weken op mijn verzorgpaard gereden. Daarna ben ik gestopt omdat hij af en toe heel raar ging doen. En ik het daardoor niet meer verantwoord vond. Nu longeer ik nog met hem en natuurlijk lekker knuffelen!

13. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

Nov 1, 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Hallo:)

Ik ben zelf helaas niet meer zwanger:( Gister met 9.1 weken een curretage gehad. Maar vanaf het moment dat ik zwanger was heb ik niet meer gereden, gewoon veel gelongeerd enzo.
    Ik heb navraag gedaan bij de huisarts en de gyn en beide zeiden dat ik rustig kon gaan rijden. Sterker nog, beweging is wel goed.
    Mijn huisarts zei zelfs, het zit nu tussen een broodje pindakaas;)
    Maar omdat ik mijzelf er niet goed bij voelde, mede omdat ik met 6 weken een twijfelecho had ben ik gestopt met rijden. Wanneer de echo wel goed zal zijn had ik besloten wel in de bak te gaan rijden maar niet buiten. Helaas is het bij mij dus niet goed gegaan:(
    Met andere woorden, ga op je gevoel af en wees daarnaast verstandig. Heb je een rustig paard? Durf je het aan?
    Uiteraard is het zo dat je paard nog zo rustig kan zijn maar het blijft een onvoorspelbaar vluchtdier! Je vergeeft het jezelf nooit als het niet goed gaat!! Kortom, het is een afweging die je moet maken.

Mijn vriendin is trouwens van haar paard gevallen toen ze 6 weken zwanger was, ze wist toen nog niet dat ze zwanger was. Gelukkug is dit gewoon goed gegaan maar dat is natuurlijk geen garantie voor iemand anders, of een andere val.

Nogmaals, het is een afweging die je moet maken.
    Doordat ik zolang niet heb gereden ben ik helaas wel het vele werk kwijt wat ik voorheen had verricht. Mijn paard is helaas al spieren kwijt geraakt dus moet dat wel weer opnieuw oppakken, maar wat is nou belangrijker!?!?!?

Succes met de keuze die je maakt!

14. Marjanneke1981

Jun 15, 2011
    248
    1
    18
    Utrecht
    Dank jullie wel voor het meedenken!

Ikzelf, wat naar dat je zwangerschap niet goed is gegaan. Sterkte met het verwerken! Ik hoop dat het snel wel goed mag gaan.

Na overleg met mijn instructrice (en de eigenaresse van de manege) hebben we besloten dat ik voorlopig nog maar op 2 verschillende pony's rijd: rustige en stabiele pony's die al een dagje ouder zijn en zich niet meer zo door de groep laten opfokken en alles al wel eens gezien hebben. Het rijden zal dan wel iets 'tammer' worden, maar dat vind ik natuurlijk niet erg!

Ik denk dat ik met ongeveer 12 weken wil gaan stoppen met rijden, maar voor nu voelt het nog goed. Gisteren heb ik ook gereden, en dat was gewoon heel fijn. De kans dat er iets gebeurd is niet groter dan anders, en ik vind ook dat ik mezelf niet te veel gek moet laten maken. Ik heb wel besloten dat als het niet goed voelt, ik gewoon meteen afstap.

15. Florabella

Florabella Fanatiek lid

Dec 8, 2010
    4,323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Whaaha net mijn merrie gereden, ze was een beetje blij dus iets bokkerig in galop. Lekker veel gegaloppeerd en daarna stappen. Gaat die kleine dus ineens te keer in mijn buik, alsof hij/zij zei kom mam doe die schommel nog eens aan :)

16. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een paard en ik heb tot 11 weken normaal kunnen rijden. Daarna kreeg ik last van mijn bekken en mocht van de fysio echt alleen nog maar rustige stapritjes maken. Dit heb ik af en toe nog gedaan (eens per 1-2 weken) maar kreeg er na een halfuur toch wel last van. Mijn paard stuwt ook heel erg, dat hielp niet mee om rustig te zitten, ze gooit me naar voren in het zadel.
    Ik heb ca 3 weken geleden besloten echt te stoppen, het voelde niet meer goed. Dat was met 17 weken. Deels door mijn bekkenklachten maar ook omdat ik de baby zelf steeds meer voelde en omdat ik toch wat minder relaxed op mijn paard zat. Ze is doorgaans heel braaf, maar wel erg voorwaarts en die stapritjes, daar was ze het niet zo mee eens. Dus ik moest haar erg in de gaten houden dat ze niet probeerde stiekem een versnellinkje hoger te gaan en ik vond dat niet prettig meer. Ook maakte ze nog wel eens een zijsprongetje als ik erop zat. Ben echt wel een goede ruiter en normaal geef ik daar niks om, maar dat voelde nu toch anders.

Volgens mijn verloskundige kon rijden tot 20 weken geen kwaad omdat de baby dan nog erg goed beschermd zit, ook bij een eventuele val. Daarna werd het risico dat er iets fout zou gaan bij een val groter zei ze.

Share This Page