Oh ok, dan snap ik hem Ja maar je weet dat je zo'n berichten had kunnen verwachten. Je stelt zelf de vraag aan de andere forumleden wanneer je kindje in een fietszitje mag... En ik bedoelde het niet lullig maar het is gewoon veel veiliger voor je kleintje
Het mag echt pas als ze al een tijdje goed stevig kunnen zitten. Dwz, ook zelfstandig dus. Ze moeten op de fiets goed de schokken op kunnen vangen. Dus is het nu echt nog te vroeg. Dit heeft overigens niets met leeftijd/gewicht /lengte te maken. Dus niet vanaf 9 maanden zoals sommigen zeggen. Er zijn namelijk kindjes die pas veel later zelfstandig kunnen zitten. Wat ik hier eerder las klopt, ook ik ken iemand die zijn kindje verloren heeft doordat het kindje zijn nekje gebroken had op de fiets doordat het de schokken nog niet kon opvangen
Maar wat denk je van remmen? Of de bocht om gaan? Wij kunnen dat goed op vangen. En een kindje wat ouder is ook wel, maar ook al is een kindje groot, dat zegt nog niet zo heel erg veel over het de spieren. Tuurlijk, qua gewicht zullen ze een hoop op kunnen vangen, maar de spieren zijn nog wel die van een kindje van 5,5 maand. En remmen kan je wel zeggen dat je dan zacht remt en uitrolt, maar dat kan je niet voorspellen, want er is nog meer verkeer.
Echt niet doen als ze zo klein zijn hoor. Ze moeten gewoon de stabiliteit hebben om zelf te gaan zitten vanuit een liggende positie. Dan zijn ze echt stabiel genoeg om ook op de fiets hobbels e.d. te kunnen opvangen. Er zijn nare verhalen genoeg over kids die te vroeg op de fiets zijn gegaan!
Fietsen is behoorlijk onstabiel op zich. Het asfalt kan nog zo vlak zijn, maar er hoeft maar plotseling iets op de weg te liggen, iemand over te steken, een auto die net even te ruw doen, je wordt gedwongen om hard te remmen, etc. Het is gewoon onbetrouwbaar, je kunt er niet vanuit gaan dat het altijd heel rustig en vlak is. Ik zou gewoon het risico niet nemen met het kostbaarste wat je hebt gekregen!
Hier fysio gehad ivm lichte voorkeurshouding. Zij vertelde me dat ik mocht gaan fietsen als de kleine stabiel los zit (dus niet door zicht ergens aan vast te houden). Ze vertelde dat ik mocht gaan fietsen zodra ik mijn mannetje neer kon zetten en met een gerust hard weg kon lopen (en hij dus niet zou vallen). Dit was in ons geval met 9 mnd, als hij zat, dan zat hij en bleef zitten, of ging tijgeren. Zelf gaan zitten doet hij pas sinds 1 week.