fietsen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door honeyy, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Fiets al een jaar op een fietsje met zij wieltjes. Dit gaat erg goed, alleen kijkt ze nog af en toe naar haar voetjes..

Maar wanneer doe je de zijwieltjes omhoog of haal je ze eraf? Ik wil er niet te vroeg mee beginnen voor het geval dat ze bang word. Als ze dr eigen goed pijn doet, dan wilt ze het niet meer doen..

Benieuwd naar jullie tips! :)

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Geen ervaring mee nog, maar ik ging vroeger met mijn ouders op de hei oefenen zonder zijwieltjes. Daar val je iets minder hard, vanwege het gras.

3. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ja dat is waar! Deden mijn ouders ook... maar kan me niet meer herrinneren of dat nu echt zo makkelijk fietsen was / is met die hobbels enz.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, leren fietsen gaat nu eenmaal meestal gepaard met wat vallen en opstaan..

Hier kreeg ze dr eerste fiets met dr 3e verjaardag. Al snel begon ze te vragen wanneer de wieltjes eraf mochten. Ik zei steeds maar dat we dat wel zouden proberen als ze 4 zou zijn.
    Maar ze bleef er maar over doorgaan, dus met krap 3,5 maar eens geprobeerd.. Bij de eerste poging begon ze direct te piepen, 'durf niet'. Toen heb ik wel ff doorgezet, niet voor niets die wieltjes eraf gehaald! En na 2 uurtjes oefenen kon ze t.

Ik heb t haar geleerd met de sjaaltruc. Dan kun je dr goed vasthouden en zal ze in t begin weinig vallen. De eerste tijd is t wel vermoeiend, want je moet steeds meerennen :)

Dacht overigens dat t echt nog niet zou lukken, aangezien ze met zijwieltjes niet echt lange stukken volhield en ook niet zoveel vaart kon maken. Maar dat bleek achteraf door de zijwieltjes te komen, die remden af (denk ik?)
    En nu nog (5jr) moet ik dr geregeld aansporen, zorgen dat ze oplet, 'voor je kijken' etc.

5. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hoi, ik lees even mee want wil de zijwieltjes binnenkort ook vaarwel zeggen. Momenteel heeft meneer liever zijn loopfiets, daar komt ie sneller op vooruit..

Wellicht heel dom, maar hoe werkt de shawl-truck?

Vast bedankt!

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn zoon hebben we de zijwieltjes er meteen afgehaald. Een uurtje oefenen en hij kon het :D.
    In de buurt zie ik wisselende dingen, 1 zijwieltje of zijwieltjes steeds meer omhoog. Volgens mij maakt het niks uit, voelen ze zich zeker genoeg om te gaan fietsen.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #7 Arevinol, 8 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
    Sjaaltruc: in principe bind je een sjaal om het middel/borst en hou je je kind hieraan vast.

Zelf vond ik het steviger om hem wat anders vast te maken.
    Sjaal in de nek leggen, alsof je m om gaat doen. De beide uiteinden voorlangs de schouders en dan onder de oksels door, op de rug vastbinden. Dan één uiteinde onder het deel achter in de nek doorhalen en weer knopen aan het andere deel.
    Je hebt dan een verticaal stuk, soort rugzakje, waarmee je je kind vasthoudt.
    Later heb ik ook wel eens gewoon een rugzakje om gedaan (en dan goed strak aantrekken.
    Later met naast elkaar fietsen, om even bij te sturen, pak ik dr ook altijd bij dr schouder, net naast dr nek (duim voor, handpalm achter). Zo geef je veel stabiliteit.
    Snappie?

Er bestaat ook een speciaal vestje..

Bijgevoegde bestanden:

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier een knul die bijna 5 is(juli..) en die durft het nog steeds niet zonder zijwieltjes. hebben t ook nog nooit geprobeerd want hij begint al te gillen als ik aan de zijwieltjes kom (zucht..) maar denk dat we dit weekend toch echt ff keer flink gaan oefenen. Flip de Beer is nu weekje bij ons dus kan zoonlief zich uitsloven voor Flip :p wie weet helpt dat haha

9. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Hier eigenlijk 'gewoon' de zijwieltjes er af gehaald (na 1 maand mét zijwieltjes gefietst te hebben). En steeds mee gerend en na 10 min had hij het door. Maar hij ging al als een tierelier op de loopfiets, dus evenwicht bewaren kon hij al.
    Ik zou dus zeggen: gewoon proberen, wie weet pikt ze het zo op!

Deel Deze Pagina