Fietshelmpje in kinderzitje

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Linnidee, 15 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.022
    113
    Deze discussie is wel vaker hier gevoerd en soms komt dan het argument naar voren dat een fietshelm dragen in andere landen heel normaal is.
    Maar m.i zegt dat weinig. In Nederland is een fiets als vervoermiddel zo ingeburgerd dat het echt heel veilig is om te fietsen. Dat kan je in veel andere landen niet zeggen. Daarbij, in veel landen is het ook normaal om met een heel gezin op één scooter te gaan. Lijkt mij ook niet bepaald verstandig. Ik zou dus alleen uitgaan van wat je zelf fijn vindt en niet zozeer naar andere mensen (of gebruiken in andere landen) kijken. In Nederland zag ik ook regelmatig vrouwen fietsen met draagdoek en al. Zoiets zou ik weer totaal geen fijn gevoel bij hebben. (Ik vond het vaak al moeilijk om te zien...)
     
    Linnidee, Dubbelgeluk, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.022
    113
    Mensen hebben hier nog niet eens een helm aan op een motor :|:|
     
    Mapje en Linnidee vinden dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Nee nooit gedaan maar uiteraard is het wel veiliger. Ben 1x gevallen met dochter. Toen draaide het stuur net zo dat het windscherm de klap opving en mn dochter alleen geschrokken was
     
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.992
    113
    In het zitje nooit gedaan. Maar als je het wel zou doen is dat alleen maar goed toch?!

    mijn kinderen hebben een helm op gehad met het leren fietsen en nu nog met mountain biken en stuntsteppen. Maar niet als we even naar de bakker gaan op de fiets. Zelf heb ik ook een helm op met mountainbiken of wielrennen. In het bos val je snel. En met wielrennen ga ik 30 km/uur.

    als ik een elektrische fiets met kinderzitjes had gehad dan had ik ook zeker een helm opgedaan bij de kinderen (en bij mezelf)
     
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Wow een boete zelfs!
    Ik ben er meer over na gaan denken omdat mijn schoonmoeder een aantal jaar terug hersenletsel heeft opgelopen bij een fietsongeluk, ging niet eens zo hard, er kwam een kat voor haar fiets en ze kwam ongelukkig ten val.
    Vroeger zag je het vrijwel nooit, toen wilde ik geen helm want 'dat is kinderachtig'.
    Wel fijn dat het nu steeds meer als normaal wordt gezien. Alleen bij volwassenen zie je het niet zo.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Hahaha wat een verschillen he:o:
    Maar inderdaad zoals je zei, blijft een eigen keuze en geen 'goed of fout'.
     
    citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.653
    113
    Brabant
    Ik probeer me echt te bedenken waar je bang voor zou zijn mbt het fontanel? Maar kan me niks bedenken?

    Hier altijd een goed passende(!!!!) Helm gehad. Tot ze goed konden fietsen.de jongste(8) draagt hem nog.

    Maar zorg ajb dat hij goed past, anders werkt het averechts.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    :cry::cry::cry:
     
  9. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Dat het te zwaar is en dan indrukt. Heb dat ooit eens gehoord of gelezen en dat is me altijd bijgebleven. Ik kan het nu alleen niet vinden.
     
  10. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hier zie je het bij volwassenen ook wel veel. Maar ik schat 50-50. De helft doet ’t wel/niet. Persoonlijk ben ik dus wel voor. Gedeeltelijk om het goede voorbeeld aan de kindjes te geven. Maar ik heb ook wel de nodige dingen voorbij zien komen op de spoed o_O maakt ’t makkelijker te motiveren. Mega rot ook voor je schoonmoeder. Je zult idd maar net ongelukkig vallen. En heel vaak is het ook nog eens de ”schuld” van een ander: je valt niet zomaar van je fiets: maar een ander kan een fout maken en daar lig je dan. Nee, voor mij is het makkelijk (maar iedereen moet lekker doen wat goed voelt).
     
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    huh??
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  12. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Ik heb er echt nog geen seconde aan gedacht eerlijk gezegd. Ik woon in een dorp en hier heb ik het dus ook echt nog nooit gezien. Terwijl het verkeer in een dorp echt niet per se minder gevaarlijk is ofzo. Weinig fietspaden etc.
    Ik heb het als kind wel gemoeten toen ik zelf naar school mocht fietsen. Wat heb ik me geschaamd toen, ik was echt de enige van de klas. Maar dat is nu wel anders natuurlijk. Dus als dochter zelf gaat fietsen krijgt ze zeker een helm.
    In het fietszitje voorlopig nog niet. Dat vind ik voor die kleine stukjes niet nodig.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Zeker weten! Hij is 5 en heeft er ook eentje op als hij zelf fietst.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Tegenwoordig zijn ze zo verschrikkelijk licht dat je ze amper voelt. Pak bij de gamma als je er bent voor de gein eens een polisport junior helmpje op. T weegt echt 3x niks, het ontwerp zelf voorkomt ook dat t op de fontanel drukt.

    Hier overigens iedereen met een helm, met of zonder dochter erbij. Kleine moeite en jijzelf kan wel prima fietsen maar je kan ook ineens een duw van een raddraaiertje krijgen en een stoeprand raken. Die helm kan verschrikkelijk veel verschil maken, voor wat is t een paar tientjes en een inklap haarborstel allicht mocht haar een ding zijn.

    MAAR wel een goed passende nemen, anders ben je onnodig rotter af.

    Dochter vond t hier prima om een helm op te hebben, die weet eerlijk gezegd ook niet beter. Doet ze m niet op gaan we niet fietsen, mij heeft ze er niet mee alleen zichzelf. Sinds dat ze dat doorheeft (was eigenlijk al heel vlot) staat ze gewoon klaar met dr helm, maar durft t clipje nog niet zelf dicht te doen (snap ik) en mag m niet zelf los maken.

    Ze is nu 23kg dus moest al over naar een guppy stoeltje, blijf dat doodeng vinden met een 4 jarige. Nu had die clown ook ineens bedacht om ff jolig over te hellen terwijl ik moest uitwijken (wel rustig niet ineens een portier ontwijken ofzo) ik ging bijna op mn plaat. Blij met helm in elk geval, had een rottige valpartij kunnen worden, ze zit wel in een gordel dus dat is ook tegen natuurlijk. Ze schrok er zelf gelukkig ook van. pffff pffff pffff weer 4 jaar ouder.
     
  15. Aries

    Aries Niet meer actief

    Hier wel gedaan, ik kon voor mezelf alleen maar goede redenen voor een helmpje bedenken en geen goede redenen tegen. Zeker met zelf fietsen, ook met zijwieltjes, al eens heel blij mee geweest. Flinke deuk in het helmpje, maar kleuter had niks.
     
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Nee nooit gedaan.
    Ook niet toen ze zelf gingen fietsen.
    Hier zie je het ook niet in de buurt bij andere kinderen.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.022
    113
    Ik heb ook nooit iemand gezien in mijn woonplaats in NL die het droeg (rustig provinciestadje), alleen de Duitse toeristen die door hun gebrek aan kennis qua verkeersregels sowieso vaak een gevaar op de weg waren. Ik fietste eigenlijk ook niet, want deed bijna alles lopend.
    Waar ik nu woon vind ik fietsen te gevaarlijk, met of zonder helm.
     
  18. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Grappig dat het zo wisselend is. Ik ga er ook eens op letten hier in de buurt. Ik denk dat ik voor die kleine wel een helmpje ga halen. Voor mezelf dan weer niet, dat heb ik nooit gedaan.
     
  19. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Denk dat ik het hier gelezen heb. " huh?" ;)
     
  20. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.467
    1.653
    113
    Brabant
    Oh nee joh, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Een helmpje vormt Zich om het hoofd heen, het fontanel steekt niet uit ofzo:)
    Plus is vrijwel net zo stevig als schedel, je prikt er niet zomaar in ofzo.
    Wat denk je dat een kind in het baringskanaal doormaakt:)
     

Deel Deze Pagina