Fietskar of bakfiets?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door PlainJane, 19 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hi!

    De titel zegt het al, fietskar of bakfiets? Wie wil haar/zijn ervaringen met mij delen? Voor en nadelen, hoor ze graag allemaal! :)
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ik heb fietskarren. Het voordeel is dat je ze op kan vouwen als je ze een tijd niet gebruikt. Zo kan je de fietsen en een kar meenemen op vakantie bijv. Zodra ze eruit groeien heb je nog een aanhanger waar je spullen in kan doen voor een dagje uit op fietsafstand. Als je verder wilt wandelen zet je hem zo in de buggy opstelling en heb je een wagen waarmee je verder kunt lopen. Als je hem niet nodig hebt kan je hem makkelijk thuis laten staan. En als hij helemaal niet nodig meer is dan kan je hem weg doen zonder de fiets.

    Het nadeel vind ik is dat ik ze niet goed op slot kan zetten. Ik zou de nieuwe niet ergens neer durven zetten. Ook vind ik het best zwaar fietsen. Maar als hij achter een elektrische fiets zou kunnen dan zou dat probleem ook over zijn. De oude kar gebruiken we bijna nooit. Hij gaat niet zo soepel meer waardoor hij een beetje heen en weer jojo't. Hij trekt en duwt de hele tijd.

    Nog een voordeel is dat als je beiden een koppeling hebt, dat je de kar om de beurt kan trekken met de fiets waar je aan gewend bent. En als de fiets omvalt dan blijven de meeste fietskarren staan.
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Fietskar, heb je maar tijdelijk nodig. Je oudste fietst vast zelf, de middelste kan straks achterop en de jongste voorop de fiets en dan heb je geen ruimte verslindend vervoersmiddel meer nodig. Wij hebben de fietskar gebruikt met maxicosi totdat de jongste zelfstandig tot zit kwam (10 maanden). En daarna ingeklapt en opgeborgen.
    Op vakantie was t ideaal! Hij lag opgeklapt op ons bed in de caravan tijdens de rit dus we konden heerlijk fietsen met de kinderen.
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik ben pro bakfiets. Makkelijk met de kinderen en gebruik je langer dan een fietskar.
    Je hebt zicht op de kinderen ipv dat ze achter je zitten. Dat is gewoon erg gezellig zeker met fietstochtjes.
    En ook gewoon supermakkelijk met boodschappen erin.
    Maar.. het is wel een groot gevaarte in de schuur
     
    Vero0504 en PlainJane vinden dit leuk.
  5. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik ben ook pro bakfiets! Ik vind het ten eerste echt heel erg gezellig. Die koppies voor me terwijl we een stukje fietsen, heerlijk. En een bakfiets is ook heel erg stabiel. Met de sneeuw durfde ik er met de gewone fiets niet op uit, maar met de bakfiets was het ideaal, je kan niet omvallen.
    Hij neemt inderdaad wel een hoop ruimte in, maar bij ons staat ie buiten onder de overkapping.
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  6. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Toevallig, hier ook op zoek naar ervaringen met een fietskar. Bakfiets gaat hier qua ruimte echt niet passen en lijkt me ook niet heel prettig fietsen zonder kinderen erin. Fietskar lijkt me ideaal, zowel voor de baby als voor boodschappen en op vakanties/uitjes. Nadeel lijkt me dat ze achter de fiets zitten en je dus minder contact hebt. Wel lekker rustig.:roflmao:
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  7. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Dat is dus ook waar ik mee zit!
    Fietskar; handiger/praktischer voor als ze zelf gaan fietsen (want je kan je eigen fiets houden), maar wel ongezellig dat ze zo achter je aan hobbelden en je geen contact kan maken of kan zien wat er gebeurd. Zeker als je een baby er in vervoert weet ik niet of ik dat wel fijn zou vinden.
    Ook een plus punt vind ik dat je er op je eindbestemming een wandelwagen van kan maken.
    Wel redelijk betaalbaar.
    Bakfiets; enorme sta in de weg (zou hier buiten moeten staan, want geen plek meer in de schuur) en hele ding verkopen als je het niet meer gebruikt. Wel enorm gezellig die kindjes voor je uit! Best prijzig om aan te schaffen, maar met de verkoop kan je er denk ik ook wel een redelijk bedrag voor terug krijgen.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Heb er geen ervaring mee maar ik heb er zelf liever zicht op dan dat ze achter me zitten. Mn schoonzus is er van teruggekomen, de jongens hadden ruzie achterin.

    Kwam wel wat tegen op marktplaats, geen idee of t wat is:

    Gazelle Cabby schijnt opvouwbare bak te hebben. Staat er een paar te koop (voor t idee)
    https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-damesfietsen/m1683363423-gazelle-cabby-bakfiets.html?previousPage=lr


    In putten staat sinds de 22e een bakfiets met houten bak voor 350,-.
    https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-bakfietsen/m1682736574-bakfiets.html?previousPage=lr

     
    PlainJane vindt dit leuk.
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben team bakfiets. Mijn jongste is nu net 7 maar als we naar een drukke plek fietsen dan zit hij nog steeds gezellig in de bak. Heerlijk te kletsen, soms samen met een vriendje , daar kan ik echt enorm van genieten.

    Qua lastig fietsen: ik ben echt een totale motorisch onhandige kneus, ik kan niet schaatsen, niet skien, niet goed autorijden, maar mijn 2-wieler bakfiets was ik echt zo aan gewend en kon ik alles mee.
    Je moet alleen even wennen aan hoge stoepen en smalle gangetje, straatje keren, je hebt een grotere draaicirkel.

    In de vorige lockdown met het mooie weer gingen we veel fietsen in onze regio en namen we picknickspullen of zwemspullen mee, hoppa, alles in de bakfiets, heerlijk gevoel van vrijheid toch ondanks alle beperkingen.

    Als je plek hebt zou ik gaan voor een bakfiets!
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  10. Judith01

    Judith01 Bekend lid

    16 nov 2014
    709
    552
    93
    Wij gaan voor een bakfiets! Om de redenen die hierboven ook al wel gezegd zijn, ik vind het niks als ze achter me aan hobbelen. Lijkt me super leuk om ze allemaal voor me in de bak te hebben. We gaan waarschijnlijk wel voor een tweewieler (elektrisch), morgen hebben we bij een fietsenzaak een proefrit gepland, ben benieuwd!
     
    PlainJane vindt dit leuk.
  11. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Ah, dank je voor de links!
     
  12. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Ik ben geen held op de fiets, dus ik denk dat ik toch voor een driewieler zou gaan. En ook elektrisch denk ik, lijkt mij ideaal!
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Van veel mensen hoor ik juist dat een tweewieler veel makkelijker rijdt dan een driewieler. Mijn fietsenmaker adviseerde ook juist een tweewieler. Die rijdt het meest als een normale fiets.
     
  14. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Oh dat wist ik niet! Ik zal eens kijken of ik ergens een proefritje kan maken om beide uit te testen.
     
  15. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Dit topic laat mij echt twijfelen... Was van plan om voor de fietskar te gaan, blijkt die niet te goed bevestigd te kunnen worden op mijn fiets. En om nou voor 1 kindje nog een bakfiets te kopen? Bovendien hebben wij veel van die smalle hekjes in de wijk waar ik doorheen moet en ik ben motorisch niet de handigste. :roflmao:
    Ik hoor ook van iedereen om me heen dat een tweewieler toch veel prettiger en normaler fietst.

    Jij bent al om voor een bakfiets?
     
  16. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Nee nog niet.. maar wil wel een proefritje gaan maken!
     

Deel Deze Pagina