dochter van 2 jaar en 4 maanden is dwars

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Adnalie, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Hoi

Mijn dochter van 2 jaar en 4 maanden is ontzettend dwars. Alles is nee (ok, hoort bij de leeftijd) en ze luister gewoon echt niet. Nu hebben we er ruim een maand geleden een 2e kindje bij gekregen, en ik denk ook echt dat het daar een stukje mee te maken heeft. Maar ik weet gewoon even niet hoe ik het beste met haar om moet gaan.

Als we een schone luier aan gaan doen, dan wil ze niet en loopt ze weg. Als ze haar pyjama aan moet, loopt ze weg. Op zulke momenten heb ik geen idee hoe ik het beste hier mee om moet gaan. Boos worden heeft geen zin. Het enige wat af en toe helpt is: wil je straks mee naar ......, dan moet je komen. Of: nou, dan gaat mama alleen naar de speeltuin (bijv.) Maar ik word daar zo doodmoe van, dat dreigen....

En zo zijn er nog tal van andere momenten dat ze niet luistert, gewoon glashard zegt: NEE!!!! En dan gewoon weglopen. Het is erg vermoeiend.

Iemand tips hoe ik daar het beste mee om kan gaan?

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Oh zucht ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb er laatst ook een topic over geopend. Onze dochter zit ook in die fase en wij verwachten de 2e binnenkort......
    Iemand opperde toen veel dingen zelf laten doen. Dat helpt hier wel enigszins, al moet ik zeggen dat dat nu alweer minder wordt. Verder positief blijven (ook al valt dat soms niet mee) en het spelenderwijs doen helpt hier ook wel wat.
    Ik hoop in ieder geval dat deze fase gauw een keer over is, want leuk is ie niet. Succes ermee.

3. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Ik heb het geluk dat onze dochter toevallig weinig last heeft (nog?) van de peuterpuberteit, maar ook zij test haar grenzen wel degelijk.

Wat misschien helpt:

Don'ts:
    - niet boos worden
    - niet gaan schreeuwen of erger

Do's:
    - Kalm en consequent blijven
    - Heel duidelijk uitstralen dat jij de 'baas' bent
    - Geen ruimte voor discussie overlaten, meer mededelen dan vragen
    Kinderen hebben naar mijn mening veel meer behoefte aan duidelijkheid. Hoe meer duidelijkheid, hoe minder ze de grenzen testen denk ik.

Daarmee bedoel ik: mededelen "Zo, we gaan nu je luier verschonen." ipv vragen "Zullen we je luier gaan verschonen?" bij een mededeling sputtert mijn dochter ook wel eens, en ze loopt ook wel vaker weg, maar dan til ik haar gewoon op en leid ik haar af met een knuffelbeestje of een boekje, tijdens het verschonen. Meestal is ze het binnen tien seconden vergeten dat ze het er aanvankelijk niet mee eens was ;)

Verder denk ik heeeeeeeeeeeel veel geduld hebben en consequent blijven, belonen van goed gedrag zodat ze gaat merken dat ze daardoor meer aandacht krijgt dan wanneer ze niet luistert...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Nogmaals het zijn goedbedoelde adviezen uit een goed hart, ik weet alleen wat bij ons werkt, ik doe ook maar wat :p

Veel succes!

Deel Deze Pagina