ik kijg een jong katje

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 16 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik krijg over een week of 10 pas een jong katje dus heb nog even de tijd om me voor te bereiden want ze worden pas oer 3 wk geboren. nu zit ik er dus mee dat ik op een flat woon en dus bang ben dat hij van me balkon gaat springen. ook wil ik graag tips over het zinnelijk maken van z'n beesje. ik krijg over max 20 wk een kleintje en ja wil wel dat me huisje zuiver is en dat de kat dus zijn behoefte in de bak doet en niet op andere plaatsen.

2. SandraK

SandraK Fanatiek lid

29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Is het wel handig om vlak voor de geboorte aan een jong katje te beginnen? :(

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    doe het liever voor de geboorte zodat ik hem/haar zinnelijk kan maken voor dat de kleine er is. als de kleine er is en ik moet de kat nog zuiver maken dan ben ik bang dat het niet hygienisch is als de kleine gaat kruipen en zo terwijl er een katje rond loopt die misschien overal zijn behoefte nog doet. ook zijn ze dan meteen aan elkaar gewent en is er nog niemand de baas in huis

4. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Vaak krijgen die kleintjes van huisuit mee zindelijk te zijn....was bij mijn vorige kitten tenminste wel zo gelukkig.

En ik weet niet hoe hoog je woont, maar katten springen zelden naar beneden, omdat ze de hoogte er niet van in kunnen schatten.

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    BIj je balkon het afrasteren met karton, of er niet oplaten, want misschien klimt hij erover heen.
    Zodra ze wakker zijn op de kattenbak zetten.
    Maar idd het is een karwei om ze zindelijk te maken, en net als je bevallen bent...
    Misschien had je er iets eerder mee moeten beginnen.

6. MirandaT

MirandaT Niet meer actief

Als eerste kun je een kitten het beste tot 12 weken bij de moeder houden, als je dan het kitten krijgt zijn ze idd in de meeste gevallen al zindelijk. Dus dan hoef je daar zelf weinig aan te doen. Behalve de 1e keren even op de bak zetten, zodat ze weten waar hij ook staat.

En idd je balkon afrasteren, zodat ze veilig op het balkon kan. Of niet op het balkon laten.

Succes er iig mee!

7. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    EEn kitten magje echt niet met 7 weken al van de moeder scheiden. Dan hebben ze hun mama nog hard nodig om van alles te leren. Het is zelfs wettelijk verboden om kittens dan al bij de moeder weg te halen. Het beste is pas met 12 weken en dan zijn ze vaak al zindelijk.

8. DutchAngel

DutchAngel Actief lid

5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    Hoi hoi...

Ik heb al 1 poes van bijna een jaar ( me alles :) )
    En morgen krijgen we een rood poesje er bij :):).. die mag het huis verlaten ik krijg haar van me zus zij heeft een nestje gehad...
    En die poes is al zindelijk en anders moet je de poes gewoon de bak steeds laten zien om te wennen...
    En ik moet zeggen ik woon drie hoog en me poes is altijd als ik de deur open doe als het lekker weer is gaat ze daar kijken en lekker lang uit liggen... ik denk niet echt dat ze naar beneden uit zich zelf zullen springen want ze gaat ook altijd bij me open raam zitten :) ze vind gewoon prettig de buiten lucht :)
    Su6 en veel plezier met je nieuwe kat straks :)

Groetjes Brenda

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    alle 3 de kittens die wij hebben gehad (zijn inmiddels geen kittens meer) waren zinnelijk toen wij ze kregen. De jongste kitten was 8 weken.
    Ik moet eerlijk zeggen dat het het overwegen waard is om de kitten pas na de bevalling in huis te nemen. Het blijft een kitten, maar is net iets socialer opgevoed.

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wil je je katje altijd binnen houden of mag hij later wel naar buiten?

Als je hem binnen wilt houden zou ik hem niet op je balkon laten zodat hij ook niet nieuwgierig kan worden naar wat "daar buiten" is.

en anders heb je van die speciale kattentrappen die je aan je balkon kan bevestigen.. wel eerst even met hem de buurt verkennen aan een riempje.

heb je al een naam voor de kleine?

Liefs kaatje

11. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Goh, dat zindelijk zijn...
    M'n kittens worden maandag 5 weken en ze gaan al perfect op de kattenbak.
    Een goed moedertje toont haar kittens hoe het hoort.
    Ik was eerst ff bang dat ze in de woonkamer hun gevoeg gingen doen, ze lopen al 2 dagen overal rond, maar neen hoor: netjes op hun bakje!
    Moet wel zeggen dat ze er vroeg bij zijn, normaal gebeurt het pas rond 6 weken dat ze zindelijk worden.
    Maar aangezien ik de kleintjes zelf heb opgevoed (moedertje had geen melk) en ze al een beetje blik krijgen, worden ze dus sneller zindelijk.
    En een balkon...
    Ik woonde vroeger op het 6de verdiep en heb uit pure angst het hele balkon laten afmaken met kippengaas :oops:

12. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Kittens kunnen inderdaad al best heel vroeg zindelijk zijn, maar horen dan toch absoluut nog niet bij de moeder weg gehaalt te worden. Dat mag pas met een week of 12 en indien toch eerder beslist niet voor de 10 hoor.

13. Platliggertje

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    best is idd niet voor de 8 à 10 weken, hoe langer het kitten bij moeder verblijft, hoe meer positieve invloed dat heeft op zijn latere leven.
    Moedertje corrigeert bv als de kleintjes spelen en te hard bijten of krabben en zo leren de kleintjes dat ze niet te hard mogen omgaan met soortgenoten en zijn ze ook veel zachter met mensen.
    Ook leren ze alle vaardicheden (zoals jagen) en kopieren ze hun moeder. Wanneer moeder bv niet op tafel springt, zal kitten dat ook niet doen, omdat die dat nooit heeft gezien.
    Er zijn alleen maar voordelen aan het langer bij mama blijven :)

14. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    precies. Wij hebben hier het praktijkvoorbeeld rondlopen van waarom. Onze jongste kat was gedumpt en is met 9 weken bij ons gekomen vanuit het asiel. Hij heeft dus absoluut geen idee dat hij zachtjes moet doen. Oudste kat wil ie altijd graag mee spelen en die zit geregeld onder de kapotte plekjes. Ook wat wel en niet mag is hem erg moeilijk aan te leren.

15. Platliggertje

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    hier hebben ze gisteren verdorie alweer een doos afgezet aan m'n voordeur met 2 kittens in, nog geen 4 weken oud.
    Nu heb ik er dus 5 die ik het flesje moet geven.
    moedertje aanvaard de 2 nieuwelingen, dus op dat vlak komt het goed qua gedrag aanleren, maar ik vind het zo erg!
    wie zet nou zo'n kleine beestjes af in een doos?
    ze zijn gelijk 'besproken', dus heb er al een thuis voor, maar toch...
    en dan de kosten voor de dierenarts (wou zeker zijn dat ze geen ziektes meedroegen) en dat allemaal voor kittens die je helemaal niet kent, en nog beter, waarvan je de afkomst niet kent :(
    Wss mensen die weten dat ik via de dierenbescherming hier bij mij thuis aan kittenopvang doe, maar dan nog laat je iets weten of vraag je gewoon of het mogelijk is of niet hé?!?
    ik ging pas herbeginnen met de opvang vanaf 1 juli, maar eh... ben er nu dus al mee bezig :p
    hoewel m'n 'oversten' weten dat ik voor hen pas begin op 1 juli, bevalling is nog een week of 2 en dan eerst ff bekomen en genieten van de beeb alvorens ik me trug met een heleboel kittens bezighou ;)

Heb wel het geluk dat moedertje hier, steeds weer de binnengebrachte kittens aanvaard en 'traint', want als mens dat karwei klaren, is echt wel andere koek :confused:
    Hoe ze het volhoud, ik weet het écht niet, vorige zomer zat ik op een gegeven moment met 38 kittens (het maximum aantal dat ik ooit heb gehad) tussen de 0 en 12 weken en NOG slaagde ze erin die 'manieren' bij te brengen.

16. Chelsea

Chelsea Bekend lid

6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Schandalig dat ze kittens bij jou voor de deur dumpen in een doos :confused:

17. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    poeh, 38 is wel heel veel zeg. waar haal je de tijd vandaan joh.

18. Platliggertje

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Is de eerste keer niet...
    En dat valt nog reuze mee, ze kunnen tenminste terecht, maar de dingen die ik al heb gezien, zijn bij momenten echt om van te huilen en in elkaar te zakken.
    Zo heb ik hier een enorme lieverd rondlopen, een rosse kater van bijna een jaar oud, en de toestand waarin die werd gevonden was niet te beschrijven.
    In alle winkels in de buurt hangen er affiches uit waarin staat dat ik via de dierenebscherming aan kittenopvang doe, kittens tussen 0 en 14 weken.
    Dus de buurt weet dat ze hier terecht kunnen met ongewenste of gevonden kittens.
    Nu staat er hier nog geen straat verder een glascontainer, en ik kreeg vorige zomer een sms dat ik daar eens een kijkje moest gaan nemen.
    Ik daar als een gek naartoe, wist hoe laat het was.
    5 kittens in een plastiek zak, volledig dichtgeknoopt, vol scherven van wijnglazen e.d. (lekker scherp)...
    3 kittens dood, eentje op het randje en van het laatste kon je niet eens zeggen of het nog leefde of niet.
    dat laatste was bij thuiskomst dood, mijn lieverd is er op het nippertje door gekomen.
    o-ve-ral bloed, kittens ook gestikt, onvoorstelbaar.
    ben dan naar de politie gegaan, die hebben de gsm nr gecontroleerd en zijn, samen met mij, op bezoek gegaan bij de persoon die de sms had verstuurd, het waren zijn kittens niet bleef hij volhouden, hij had gezien dat iemand die zak had gedumpt.
    ik dan foto's genomen van die zak en de dode kittens, en aan m'n raam gehangen met de vraag of iemand me kon verder helpen ivm deze zaak.
    dat was op een dinsdag. De dag erna rond 13 u belt er een meisje aan, 9 jaar oud, volledig in tranen, en eens ik ze gekalmeerd kreeg, kwam het verhaal:
    haar poes had kleintjes gekregen, haar vader had gezegd dat de moeder met de kleintjes was verhuisd en toen zag ze plots diezelfde kleintjes op een affiche aan m'n raam hangen.
    De politie erbij gehaald, en wat bleek? was idd die vent van het smsje!
    Meisje helemààl overstuur door het zien van die foto (kon ik niet weten dat er zo'n jong kind bij betrokken zou zijn) en dan kreeg ze nog op d'r donder van papalief omdat ze hem had verklikt ook!
    We hebben de kattin meegenomen en op kosten van de prins laurent stichting laten steriliseren en geplaatst verdorie, en hij mag géén dieren meer. Lang leve het gerecht op dat vlak!

En onze Nero (het arme kleintje die de enige overlevende was) is zo'n ongelooflijke lieverd waar je bij momenten tevéél liefde van krijgt.
    Ik kon hem echt niet weg doen, was het ergste dat ik ooit had meegemaakt en heb er elke seconde van m'n tijd ingestoken en me zo erg aan gehecht... Komt ook nog bij dat hij me als zijn mama ziet, en ik hem als een zoon :oops:
    zo'n verwaarloosd/mishandeld beestje kent de waarden van vriendschap en dierenliefde ;)

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wat erg zeg dat mensen zo met dieren omgaat. ik neem een katje uit dit nest omdat ze anders naar het asiel gaan. mijn ouders hebben altijd katten gehad en ik ben er eigenlijk mee opgegroeit, het waren meestal straatkatjes die ook al vanaf heel klein in huis waren. ook hebben we verschillende nestjes gehad van een moedertje die bleef jongen en dit heeft uiteindelijk ook haar leven gekost. telkens als we wilde steriliseren was ze weer zwanger en dit kan niet goed zijn voor z'n beesje. waar ik nu een kitten van ga krijgen is zelf eigenlijk nog een kitten, de dierenarts zij dat je niet voor 6 maanden mag steriliseren omdat ze dan vaak nog niet vruchtbaar zijn met het effect dat het moedertje nu bijna 6 maanden is maar wel zwanger dus.

20. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Wat een gruwelijk verhaal platliggertje. hoe kunnen mensen toch ziets doen met een levend dier. Echt walgelijk.
    Lovewinnie, vaak is het beter om juist een katje uit het asiel te nemen. Als jij er eentje uit zo'n nestje neemt zijn die mensen er makkelijk van af en nemen ze zo rustig weer een nestje. Als ze het naar het asiel brengen moeten ze er voor betalenen dat zal ze dan misschien ervan weerhouden om het nog eens te doen. Of je moet het duidelijke idee hebben dat ze de kittens zullen dumpen, dan zou ik het ook doen hoor.

Deel Deze Pagina