Fietszitje achterop?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tania, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    tjah, ik had 2 kleine kinderen op de fiets dus had er 1 voor en 1 achterop en als 1 van de twee in slaap viel ( of beiden) dan hield ik die gewoon goed in de gaten en ging wat langzamer fietsen. tegenwoordig wordt eigenlijk overal moeilijk over gedaan alles is tegenwoordig potencieel gevaarlijk.

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ag mijn zoontje is bijna 20 maanden en ja die kan echter wel achterop oor die zal zijn nek niet snel breken maar kan me voorstellen dat je daar met je 6 maanden oude baby wel voorzichtig mee ben tot bepaald leeftijd

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Mijn dochter heeft een fietshelm op op de fiets en ik vind haar sowieso nog te jong om kilometers mee te gaan fietsen (maar dat kan ik ook zeggen, omdat wij de luxe hebben dat we een auto hebben).

Maar goed: ik denk dat iedereen gewoon voor zich zelf moet bepalen wat hij/zij doet. Het heeft allemaal voors en tegens.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij maakt dat helemaal geen bal uit: is maar net hoe je valt.
    Zelfde een beetje als met de autozitjes: die zijn gemaakt om te beschermen tegen aanrijdingen frontaal en aanrijdingen vanaf de zijkant, (zij het minder beschermend dan). Maar als je van achteren aan gereden wordt, krijgt je kind ondanks de MC dus toch nog een veel te grote dreun op het nekje. Omdat die dreun ook komt als je zelf hard remt, en dat het vaakste gebeurt als je autorijdt, is de eerste maanden dus wel een autostoeltje achteruit het veiligst, gemiddeld genomen dan.
    Geldt dus voor de fietszitjes ook: die beschermen tot op bepaalde hoogte en maar net van hoe je valt of wordt aangereden... Het een is op de fiets niet veiliger dan het ander. Ik moet zeggen dat -met mijn (overigens geringe, niet dat iedereen denkt dat ik stuntelkampioen nummer 1 ben ofzo ;) valervaring op de fiets- ik een achterzitje veiliger vindt: van de keren dat ik gevallen ben, heb ik mezelf nog vaak staande weten te houden met de fiets tussen m'n benen, en dan hing m'n stuur wel omgeklapt, maar stond m'n achterwiel nog. Met een zwaar stuur door het kinderzitje, loopt dat risico alleen maar op.... Ik zou het toch wel heel vervelend vinden als m'n kind daar dan in hing :(

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Oja, en dan nog iets: volgens mij zijn voorzitjes uitgevonden omdat de plek achterop dan al bezet was door een ouder kind... Heeft dus bepaald niets met veiligheidsredenen te maken, dat die dingen er zijn ;)

6. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Hier een achterzitje gekocht van Yepp. Ook een oma fiets en ik zag het niet zitten om de kleine voorop te plaatsen.

Wat betreft de veiligheidsdiscussie: denk dat het niet heel veel uitmaakt... zag iets voorbij komen als aanrijden etc: voorop zit de kleine misschien tussen de armen, maar achterop ziet iemand die achter je rijdt eerder dat je een kind bij je hebt.
    Alle zitjes zijn sowieso getest volgens alle regelsn (dat maak ik op aan de opmerkingen die ik allemaal voorbij heb zien komen bij het bepalen van welk zitje... ben heel erg, heb maar gewoon de duurste bij de halfords gekocht omdat ik het niet wist), zou me verbazen als zitjes verkocht mogen worden die daar allemaal niet aan voldoen.

7. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik ben ook lang en ik fietste niet fijn op mijn gewone fiets met het kinderzitje aan het stuur. Om goed bij de grond te kunnen stond mijn zadel erg laag en door het stoeltje fietste ik ook nog met mijn benen wijd.
    Ik heb nu een mamafiets en nu staat mijn zadel weer op comfortabele hoogte, kan toch goed bij de grond en ondervind geen hinder van het stoeltje.

8. Storm

Storm Niet meer actief

Nee, ik bedoel het ook niet als iets wat je absoluut niet moet doen, maar als je je kleintje voorop hebt, zie je wat er gebeurt. Als jij je kindje achterop de fiets vervoeren wil, moet je dat gewoon doen.
    Ik zou er voor kiezen om de kleine voorop de fiets te plaatsen, gewoon omdat je dan ziet wat er gebeurt met je kleintje. Zeker als het rond de 9 maanden is en voor het eerst mee gaat op de fiets.
    Als jij ervoor kiest om je kleintje achterop de fiets te plaatsen zal ik je echt niet voor gek verklaren, maar ik zou het niet doen.

Deel Deze Pagina