hoi, ik vroeg me eigen even iets af over de vervolgstoel na de maxi-cosi. onze dochter is na een zwangerschap van 29 weken geboren en dus veel te klein. nu zit het zo, over 3 weekjes wordt ons meisje 1 en is het nu totaal nog niet aan de orde maar ze zit qua de groei zit ze in de curve maar qua gewicht nog lang niet (ze weegt nu 6 kilo) ik snap dat een kindje pas over mag naar de vervolgstoel met 13 kilo. hoe moeten wij dit in godsnaam oplossen als onze dame nog lang geen 13 kilo is maar wel over een tijdje met haar hoofd boven de maxi-cosi uit komt. en hoe gaat dat met de vervolgstoel+gordel na de vervolgstoel?! want een gordel blokkeert toch pas vanaf 15 kilo?! sorry voor de vele vragen maar ik ben toch wel heel benieuwd naar het antwoord.
Gewicht is minder belangerijk dan lengte. Zodra de kruin er boven komt kun je beter over. Meestal zit er een flinke overlap in gewicht kwa autostoeltjes. Mocht het gewicht te laag zijn (ook met het gewicht van de autostoel erbij) kijk dan of isofix bevestiging mogelijk is in jullie auto. Isofix is sowieso veiliger en dan ben je niet afhankelijk van een gordel. Bij het eerste vervolgstoeltje heb je nog een 5-puntsgordel in de stoel zelf.
wij hebben het iso-fix systeem, dus dat is fijn om te weten dat dit sowieso veiliger is. weet jij toevallig ook hoe het zit met de 2e vervolgstoel?! want de normale gordel blokkeert toch pas vanaf 15 kilo.
Meeste vervolgstoeltjes gaan vanaf 9 kilo, niet 13. Wij hebben de maxi cosi tobi. De lengte is een belangrijkere richtlijn, zolang de gordel strak aangespannen kan worden is het geen probleem. Wij hadden hetzelfde 'probleem' met de fietsstoel. Die is pas vanaf 9 kilo, zoontje woog toen ook 6 kilo. Volgens fysio maakt het gewicht daarin niet uit, ze moeten een gewicht stellen voor de veiligheidsrichtlijnen, maar daar zit echt nog een flinke marge op. Ik zou gewoon eens gaan passen. Dan zie je vanzelf waarin zij het beste zit.
De 2e vervolgstoel maak je idd gebruik van de gordel, daar zit je kindje dan mee vast. Wij hebben gekozen voor een autostoel die vast zit met isofix en dus niet 'los' in je auto staat. De stoel die wij hebben zet je eerst vast met isofix en je kindje zet je vast met de gordel. De 15 kg regel is dan wel belangerijk, maar dan dat je langer in de 1e vervolgstoel kunt blijven. Zeker een kindje wat kleiner is zal ook lichter zijn dan een groot kind. En die stoel duurt wel even, dus kijk dan maar hoe zwaar je kindje is Wij maken dus optimaal gebruik van de isofix Maxi coxi met isofix, Stoel 1 met isofix en stoel 2 ook.
De lengte is belangrijker in dat geval, zoontje is 2 jaar en past ook nog kwa gewicht in de maxicosi maar weegt maar 12 kg. Maar kwa lengte echt niet meer. Hier een achterwaartse stoel gekocht, zeker met zo'n kwetsbaar poppetje. En sommige achterwaartse stoelen zijn ook voor pasgeborenen geschikt zoals de Cybex Sirona, ik zou je vraag eens stellen in het achterwaarts topic
Onze zoon ging met 18 maanden pas over naar de vervolgstoel, heeft zo lang mogelijk in de mc gezeten. Zolang ze goed in de mc past, zou ik het voorlopig zo laten. Je kunt natuurlijk ook op zoek naar een achterwaartse stoel van 0-18 kg als de mc qua lengte niet meer past maar je dochter nog geen 9kg is,