Samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap etc.

Discussie in 'De lounge' gestart door 2g4e, 19 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dag meiden,

Wie kan mij nou eens het een en ander duidelijk maken...

Mijn vriend en ik zijn in februari al 9 jaar samen waarvan ruim 4 jaar samenwonend. Omdat toen al het geld op was hebben wij geen samenlevingscontract afgesloten... Dit zouden we nog wel een keer doen. Hebben we dus nog niet gedaan :)

Over een paar weken verwachten we ons eerste kindje! Hij heeft onze dochter al erkent op het Gemeentehuis, zal haar straks ook gaan aangeven en we zullen het een en ander op moeten sturen zodat het ook hij gezag heeft...

Nu hebben we onze hypotheek moeten herzien en wordt ons toch wel dringend geadviseerd om z.s.m. geregistreerd partnerschap te gaan regelen op het Gemeentehuis!!! Zouden we dit niet doen dan zouden we totaal geen rechten hebben in het geval er iets gebeurt met mijn vriend of mij... Vooral nu er een kleine aan zou komen... Maar dat snap ik niet! Ik ben sowieso de moeder en mijn vriend heeft het erkent en zal het aangeven en krijg ook gezag en weet ik het allemaal... Mocht er dan iets met mij gebeuren, is het toch logisch dat hij de voogdij krijgt of zie ik dat nou verkeerd?

Het spijt me als ik nu mensen kwets ofzo maar het idee geregistreerd partnerschap vind ik niet echt romantisch ofzo... In feite ga je dus op een maandag naar het Gemeentehuis en neemt een getuige mee... Je tekent iets en dan ben je eigenlijk zo goed als getrouwd maar dan anders... Ja ik weet ook niet hoe ik het precies uit moet leggen...

Mijn vraag: Is het echt zo dat mijn vriend de voogdij niet zou krijgen als er iets met mij gebeurt zonder geregistreerd partnerschap??? Zo ja, waarom moet de vader dan het kind erkennen, aangeven en spullen opsturen voor het gezag???

Alvast bedankt voor jullie reactie!

2. La Palma

La Palma Fanatiek lid

24 mei 2010
    2.721
    2
    0
    NULL
    NULL
    VOlgens mij is erkenning niet gelijk gezag of ouderlijke macht. Dat moet je apart aanvragen bij de rechter. Tenminste dit begreep ik hoor.

Maar, ben je op zoek naar iets romantisch of wil jij dat de zaken goed geregeld worden?

Deze website geeft meer informatie:

Ht informatieplatform voor recht en regel

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dat snap ik ook hoor. Daarom zei ik ook dat het al erkent is, het straks zal worden aangegeven en dan ook het gezag geregeld gaat worden bij de rechter... Dus ervan uitgaande dat dit allemaal gedaan is, is geregistreerd partnerschap dan nog echt nodig?

In ieder geval bedankt voor je reactie en ik ga ff op je link kijken!

4. La Palma

La Palma Fanatiek lid

24 mei 2010
    2.721
    2
    0
    NULL
    NULL

O dat stukje van de rechter had ik niet gelezen. Ik ben net wakker :)

Succes in ieder geval :)
    Ik weet niet of geregistreerd partnerschap nodig is voor je woning?

5. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Mijn vriend en ik hebben toen wij ons huis kochten in juni een samenlevingscontract ondertekent. Wat wij hieruit begrepen was dat dit puur en alleen een zakelijke overeenkomst was over de verdeling van de spullen en hoe we het financiel regelen als we uit elkaar gaan. Ons is verteld dat als mijn vriend ons kindje erkent en het gezag regelt via de rechtbank hij automatisch net zoveel recht heeft als de moeder.

6. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Nou en dat denken wij dus ook!!! Waarom moet zou je dat anders allemaal moeten regelen?! Had al sterk het gevoel dat die adviseur van ons gewoon een beetje uit z'n nek zat te lullen! Kijk we zullen vast een keer trouwen maar daar is nu even het geld niet voor en ja er staat niets vast over ons huis ofzo maar goed... Ik weet dat dingen heel anders kunnen lopen dan je hoopt maar ik zie mijn vriend en mij toch echt niet uit elkaar gaan... Dat trouwen komt nog wel een keer en anders zullen we wel een keer een samenlvingscontract op laten maken voor het huis enzo... Ik wou gewoon even weten dat alles omtrent ons meisje geregeld is... THNX!!!

7. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Graag gedaan.

Denk ook dat die adviseur een beetje overdrijft. Dan zullen heel veel vaders in Nederland dus niks te zeggen hebben over hun kindje en dat lijkt me sterk. Natuurlijk is trouwen altijd het beste, maar goed ook wij hebben een beetje het zelfde idee als wat jij hebt. Ooit willen we wel een keer trouwen, maar daar is geld voor nodig.

8. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Je vriend moet inderdaad ook nog ouderlijk gezag aanvragen, dit kun je bij de rechtbank doen dmv een formulier na de geboorte.
    Wij hebben geregistreerd partnerschap ook als reden omdat ik anders geen recht zou hebben op partnerpensioen.

9. suikerzoet

5 jul 2009
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    zelf denk ik dat de adviseur bedoelde dat als er met jou vriend bijvoorbeeld iets gebeurd dat het dan niet geregeld is dat het huis op jou naam komt en de rest van de eigendommen. Bij ons is toen we het huis kochten ook geadviseerd een samenlevingscontract te regelen of te trouwen/geregistreerd partnerschap. Als er iets met je vriend gebeurd dan gaat het deel van je vriend naar zijn familie en dus niet naar jou! jij krijgt alleen jou dee. Daarom is dit dus wel erg belangrijk om vooraf te regelen! Het heeft verder niets met jullie kleintje te maken. Ouderlijik gezag aanvragen is hiervoor genoeg.

Ik zou het dus als ik jullie was wel nog even goed navragen hoe het nu allemaal zit, want je wil toch echt niet voor verrassingen komen te staan.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk dat de adviseur dit soort regelingen bedoelde, niet over voogdij. Anders zou ik nog even verhaal gaan halen bij die adviseur. Doe anders via mail en zet zijn antwoord hier neer. Weten wij het ook meteen ;)

11. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Nou onze adviseur doelde dus echt ook op de kleine en toen wij uitlegde dat het al erkent is, straks zal worden aangegeven en formulieren zullen worden opgestuurd voor het gezag gaf hij gewoon als antwoord: Ja maar het is toch goed om iets op papier te hebben. Een duidelijk antwoord van hem kregen we dus ook niet. Dat het voor het huis enzo wel handig is, was ons al duidelijk toen wij het huis kochten... Maar toen was het geld zo goed als op en nu hebben wij zoiets van "We gaan toch nog wel trouwen als we genoeg hebben gespaard dus waarom nu 300euries betalen voor een samenlevingscontract"...

Ook weer bedankt voor de reactie!

12. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Wij zijn ook geregistreed partners en dat kan best Romantisch zijn hoor, de Ambtenaar heeft er bij ons heel wat leuks van gemaakt :p

Een samen levings contract gaat echt alleen maar om je huis. Maar een geregistreerd partnerschap is eigelijk hetzelfde als trouwen. Het enige verschil is dat wanneer je getrouwd bent, de vader het kind niet hoeft te erkennen, dit gaat dan automatisch. Bij een geregistreerd partnerschap moet de vader wel het kind erkennen. Maar hierna gelden wel dezelfde regels als trouwen.

Dit heb ik mij laten vertellen door het gemeentehuis, omdat wij het ook alvast goed geregeled willen hebben, mocht er een kleintje komen en dat ik de zelfde achternaam heb als man en kind :)

:::: en een groot verschil tussen trouwen en partneren zijn de kosten!! haha, wij hebben alleen 17.50 betaald voor ons trouwboekje :p

maar we hebben wel een hele leuke dag ervan gemaakt met alleen onze getuigen, mooie fotos gemaakt enzo, lekker gegeten :)

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Zoals suikerzoet al zegt: Als je niks op papier hebt staan mbt tot het huis, kan het zijn dat als je vriend overlijd, zijn familie de helft van het huis opeist en de helft van de spullen. Dat betekent dat naast het heftige van het overlijden, je ook nog je huis uitmoet (met je kindje).
    Vandaar dat het handig is om iets van een samenlevingscontract af te sluiten, zodat dat in ieder geval afgedekt is.
    De kans is natuurlijk klein dat dit gebeurd, maar er gebeuren rare en erge dingen in de wereld.

14. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ja en dat erkennen heeft hij dus al gedaan... Kijk en ik zal ook ooit de achternaam nog wel gaan dragen van mijn vriend maar of dat nu is of over een paar jaar dat maakt mij ook niet uit!

Jullie hebben zo te lezen inderdaad een leuke dag ervan gemaakt... Toch dan wat romantischer dan wat ik me had voorgesteld ;)
    Maar toch ga ik dan liever trouwen... Is toch wat officiëler denk ik dan.

15. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Nog in aanvulling op bovenstaande. Waarschijnlijk had de adviseur het vooral over geld. Het ligt eraan hoe jullie de financien voor het huis hebben geregeld. Als het huis alleen op de naam van je vriend staat, heb jij geen rechten op het moment dat hij overlijdt. Dan mag de familie van je vriend alles opeisen. Dat kan financieel heel ongustig zijn voor je kind.
    Als het huis op jullie beider naam staat heb je (waarschijnlijk) allebei recht op de helft bij overlijden. (Het kan ook zijn dat je recht hebt op een naar salaris evenredig deel van het huis, afhankelijk hoe je de financien voor het huis geregeld hebt).
    Dus denk vooral goed na over je financiele plaatje ;).

16. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bedankt dames voor alle reacties maar het gaat mij dus niet over ons huis ofzo... Ik vroeg dit puur en alleen om zeker te weten dat mijn vriend en ik dezelfde rechten en plichten hebben voor ons kind.

17. Engeltje1

ja het is wel wat echter, dat wel. Ik ga ook ooit (i hope :p) nog wel trouwen haha. groot feest, alle familie erbij, mooie jurk aan.. maar dat word dan eerst ff sparen ;) maar ik wilde voor nu iets meer zijn dan vriend en vriendin :), en ben blij dat ik nu zijn naam al kan dragen hihi

Een vrouw hoort toch 1 x te trouwen in der leven toch :D

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kosten zijn hetzelfde, want je kunt ook 'gratis' trouwen. Dan betaal je ook alleen het boekje. In onze gemeente zijn de kosten exact gelijk.

19. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bij ons kan je ook op maandag gratis trouwen en betaal je alleen het boekje maar... Bij een trouwerij hoort toch wel echt een feest (of het nou kleinschalig is of groot het hoort erbij) dit tot tegenstelling van het geregistreerd partnerschap. Zou namelijk een beetje raar zijn als je geregistreerd partnerschap gaat doen met een giga feest erachteraan... Kan je beter trouwen!

20. Engeltje1

ja dat vind ik ook. een trouwerij zie je toch echt een jurk een feest dat soort dingen

een partnerschap is altijd toch wel klein en alleen met je getuigen.

Deel Deze Pagina