13mnd Dreumes, Wat is normaal?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissACEEB, 22 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissACEEB

MissACEEB Bekend lid

26 feb 2009
    508
    0
    0
    Dag meiden,

Ik zit even in een onzekere dip!
    Mijn 13 maand oude baby .. het is een schat, maar ik ben zo bang dat zijn ontwikkeling niet goed gaat... Hij zegt eigenlijk nog niks... probeert wel wat maar ik hoor steeds, waarom zegt hij nog niets?
    Lopen doet hij alleen aan de hand of langs de tafel...ook dat vroeg ik me af, wat is normaal?
    Spelen is net zon verhaal... waar kan ik hem blij mee maken qua speelgoed? Wat moet hij kunnen?
    Ben even zo onzeker...
    Wilde vragen wat jullie kindjes kunnen en konden op deze leeftijd..?

Torens bouwen?
    Hij heeft van die ringen die je kunt stapelen, maar t enige wat hij kan is het eraf halen en in bijten...
    Bedankt alvast.. Liefs

2. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Klinkt echt allemaal wel normaal hoor. Dingen als torens bouwen enzo hoeven ze echt nog niet te kunnen met 13 maanden (geloof dat ze met 18 maanden blokjes 'moeten' bouwen op het cb, Emma is bijna 15 maanden bouwt iig nog geen blokkentorens en is toch echt een 'snelle' ). En lopen en praten, hij is ermee bezig zo te horen, langs de tafel en babbelen ook al is het nog onverstaanbaar, da's dan toch prima! ieder zijn eigen tempo. Toen ik op het cb was met Emma die over een week 1 zou worden en zei dat ik soms dacht dat ze 'aai' zei als ze een van de poezen zag kreeg ik te horen dat het erg vroeg is als ze op die leeftijd al gericht woordjes zeggen.

Dus geen zorgen maken, gewoon lekker genieten van je ventje en je niks aantrekken van opmerkingen van mensen die niet weten waar ze het over hebben. Hij doet het op zijn manier en in zijn tempo en dat is prima!

3. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Klinkt mij heel normaal in de oren hoor. Maak je niet druk. Het komt echt wel en dan gaat het zo snel dat je het niet meer kan bijbenen

4. adi

adi Niet meer actief

Het klinkt allemaal hartstikke normaal, luister aub niet naar die 'kan ie dat al niet?' vragen, die slaan meestal nergens op.

Met 14 maanden kijkt het CB of je kindje zich kan optrekken, en een paar stapjes langs de tafel kan maken. Daarnaast geven ze hem een bakje met blokjes en kijken of hij die blokjes in het bakje zal gooien. Dus niks stapelen, daar is het te vroeg voor.

Qua praten 'horen' ze met 14 maanden wat gerichte brabbel-klanken te maken, dus mamamaama, papapapa, diee e.d.

Overigens zijn de bovenstaande richtlijnen ook maar een gemiddelde, elk kindje heeft zijn eigen ontwikkelingstempo.

5. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    KLink idd heel normaal allemaal, Tygo kroop pas met 13 maanden en langs de tafel lopen doet hij nu ook nog niet, hij is pas net het optrekken aan het ontdekken. De woordjes gingen bij ons va 13 maanden wel wat sneller.
    Stapelen doet Tygo ook niet, alleen omgooien haha.. Wat betreft speelgoed zijn auto's hier altijd goed en muziekinstrumenten vind hij ook erg leuk. Maar hij kan ook rusig een half uur met een pollepel spelen.

6. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.084
    374
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ieder kind doet het op zijn/haar eigen tempo. Jou kindje is in elk geval druk met ontdekken. Prima lijkt me.

Mijn dochter is nu bijna 14 maanden. Zegt een woordje of 15, ... maar komen niet dagelijks terug hoor. Kan sinds 1 week los lopen en kan nog niet stapelen. Wel is ze druk aan het oefenen met de vormenstoof. Meestal krijgt ze de blokjes er wel in, ... als ze maar blijft proberen. Geduld is een schone zaak,.. haha. Bij kids is dat vaak maar van korte duur.

Linn vindt het momenteel helemaal leuk om met haar keukentje te spelen..... serviesje, lepels, vorken.. pannen.

Deel Deze Pagina