Hallo meiden, Ik heb een heerlijk dochtertje en een hele fijne partner. Eigenlijk echt niets te klagen. Mijn partner werkt 's avonds, dat is soms wel lastig, want je ziet elkaar weinig, maar we genieten van de tijd die we samen hebben. Het is nu eenmaal zo... Wat ik soms wel lastig vind is het inplannen van mijn dagen. Naast mijn baan ben ik veel met de kleine en zo vullen we onze dagen met bezoekjes aan vrienden, boodschappen doen, even naar de kinderboerderij, dat soort dingen. Toch betrap ik mezelf er steeds vaker op 'wat kan ik nog meer doen?'. Soms heb ik het idee steeds hetzelfde te doen; te zorgen, het huishouden, et cetera. Daarnaast heb ik best een piitige baan waardoor ik vaak op mijn vrije dag thuis zit te werken als de kleine slaapt. Soms betrap ik mezelf op een gevoel van sleur. Heel gek want heb ook geen zin om iedere dag allemaal afspraken te maken, beetje tegenstrijdig denk ik dan weer Ik bedacht me laatst 'ik moet iets van een hobby bedenken', moet wel weer tijd voor zijn, maar goed wie weet draagt dat bij aan wat meer 'innerlijke rust', want dat mis ik soms...of dat kan ik mezelf niet goed geven lijkt wel. Ik ben iemand die altijd het gevoel moet hebben iets 'nuttigs' te doen, wil het huishouden graag bijhouden, dus met een magazine op de bank 's middags als de kleine slaapt...lukt me gewoonweg niet. Daarnaast is er weinig tijd echt voor mezelf (sporten etc) vanwege de verschillende werkroosters van mijn partner en mijzelf. Pfff herkent iemand dit? Of heeft iemand tips hoe je je leven iets anders kan inrichten? Kan het niet zo goed uitleggen, maar heb soms last van een knagend gevoel...heel gek...
Ik zou eens beginnen met je idealbeeld opschrijven. Hoe zou je perfecte leven er uit zien? En hoeveel anders is dat dan wat je nu hebt? Misschien is het totaal anders, maar helemaal niet haalbaar. Pak er dan een paar dingen uit die je wel zou kunnen veranderen waardoor jouw leven er meer uit ziet zoals jij het wilt. Ik heb namelijk het idee dat je het allemaal niet zo leuk vindt... - Pittige baan --> is dat een leuke baan? Heb je dat er voor over? Overwerken op je vrije dag!?!? - Weinig/geen eigen hobby --> wil je dat? Heb je dat eerder wel gedaan, en wat dan? Hoe zou je dat nu toch kunnen inplannen? Er zijn ook hobby's die je thuis kunt doen in een uurtje dat je dochter slaapt! Schilderen/tekenen, spelletje doen, muziek spelen, hometrainer, film kijken. - Nuttig zijn --> Vind jij je eigen rust nuttig? Vind je een hobby nuttig? Misschien moet je voor jezelf een beslissen dat dat juist heel nuttig is, omdat je daardoor gelukkiger wordt! En dan ben je een nuttigere moeder, huisvrouw, etc. Bedenk wat jij belangrijk vindt en waar je tijd nu heen gaat, en hoe het anders zou kunnen. Juist dat je je dit afvraagt maakt je een betere moeder en vrouw, omdat je zoekt naar een verandering in je leven omdat je gelukkig wilt zijn. Er is heel veel mogelijk als je dat graag wilt!!! Succes!
@Meryl: ik herken het hoor! Wil inerdaad ook voorop stellen dat ik mijn dochter geweldig vindt en mijn vriend helemaal top, maar toch... soms... Ik heb twee dagen in de week dat ik samen ben met mijn dochter. En ook ik vind het soms een sleur: opstaan, aankleden, ontbijten, spelen, fruit, winkelen/kinderboerderij/speeltuin, lunch, slapen, drinken, spelen, diner, bad, bed... En dat iedere keer weer. Ook ik denk wel eens dat moet toch anders kunnen? Maar hoe? Voel me inderdaad ook wel eens schuldig als ik met een blad op de bank zit en vind dat ik dan eigenlijk moet schoonmaken oid. Als ze dan 's middags slaapt, kruip ik snel achter de computer bijvoorbeeld om ook nog daar wat te werken (heb ook nog naast mijn baan van drie dagen klein eigen bedrijfje). Maar dan kan ik soms al balen als ze na twee uur 'al' wakker wordt... ben ik net lekker bezig. Het is heel tegenstrijdig allemaal en misschien schrijf ik het hier wat warrig op, maar ik herken het zeker!
@ Gentle: ik denk dat het inderdaad goed is om dat eens voor jezelf op een rijtje te zetten ('wat zijn je verwachtingen, wat is haalbaar, e.d.'). Anders heb je kans dat je in een bepaald patroon blijft hangen, terwijl 'de oplossing' misschien om de hoek ligt in iets heel kleins. Je hebt ook helemaal gelijk wat je schrijft over de belangrijke dingen in het leven. De rust dmv een magazine met een kop thee op de bank is ook echt belangrijk! Ik moet een manier vinden voor mezelf om dat in te gaan bouwen. Nu denk ik als de kleine haar middagtuk doet 'kan ik mooi dat, zus en zo even doen'....haha time-management pur sang! Ik heb niet het gevoel dat ik ontevreden ben over mijn leven. Ik zou wel wat vaker samen willen zijn met mijn partner en kindje, dat wel, maar dat is iets wat nu even niet lukt. Mijn partner is vorig jaar een eigen restaurantje begonnen, dus het is nu eenmaal even bikkelen en daar hebben we samen voor gekozen Op de dagen dat we samen zijn genieten we ook ten top, dus het blijft wel iets heel bijzonders zo om samen te zijn. Naar mijn werk ga ik ook nog met plezier, alleen ik merk dat sindsdat ik parttime ben gaan werken (3 x 9) het meer druk geeft. Ik werk binnen de psychiatrie en reis veel af naar locaties buiten de stad, dit kost meer tijd en is soms lastig op parttime niveau in te plannen allemaal. Daarom zit ik nu te denken om de ene week 4 dagen en de andere week 3 dagen te gaan werken. Fijn om je berichtje te lezen ook Poema. Vanuit jouw stukje herken ik ook weer dingen, grappig is dat Is het trouwens goed te doen naast je werk een eigen klein bedrijfje met een kleine erbij? Ik heb altijd al het idee gehad dat ik dolgraag iets voor mezelf wil beginnen ooit...heb wel eens gedacht aan een webshop, maar de uitwerking blijft dan uit. Ben dan toch weer bang om teveel risico te lopen (financieel enzo). Ben ook wel een beetje een controll-freak weer vooral nu met een kindje wil ik alles graag in goede banen leiden pfff...'leer u zelf kennen, he?'