Iemand ervaring met lekschelpen tijdens kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lauwra, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ik vroeg mij af, heeft het zin om tijdens het kolven voor de andere borst een lekschelp te gebruiken en dan met de hand te kolven?
    Ik heb maar een enkelzijdige kolf, (waar ik spijt van heb...) en mn kolfopbrengst is helemaal niet zo groot... dus zo kan ik toch van de eerste TSR gebruik maken, denk ik...
    Kolven met de hand gaat trouwens ook veel beter merk ik als de melk niet meer stroomt haal ik er met de hand nog zo 50 ml uit heb ik vandaag ontdekt. Is mijn kolf niet sterk genoeg? Kan dat? Heb de medela swing, enkelzijdig dus.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik gebruikte altijd lekschelpen bij mijn enkelzijdige handpomp. Scheelde in opbrengst al snel 40-50cc extra, dus is echt de moeite waard.
    Als je met de hand meer melk er uit krijgt aan het einde, probeer dan eens tijdens het kolven borstcompressie.
    Ik kolfde het meeste als ik enkelzijdig met handkolf kolfde, en dan steeds het vacuum vasthield en de melk liet stromen tot de trechter vol was, en dan pas weer even opnieuw knijpen of trekken.
    Op die manier kolfde ik veel meer dan dubbelzijdig electrisch!

3. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Lekschelpen scheelden mij bij mijn oudste telkens een slok op een borrel. Mijn productie was zeer matig toen, en ik had ook slechts een enkele kolf (Avent Isis IQ). Ik vond het dus de moeite. Wel vangt het voornamelijk voormelk op (indien puur gebruikt als lekschaal zonder borstcompressie of kolven met de hand), dus meng je de opgevangen melk best met gekolfde melk.

Om enkelzijdig te kolven, prefereer ik een manuele kolf boven een elektrische. Ik heb de Medela Harmony, en die heb ik nu zo'n 5j waarvan +/- 3j effectief gebruikt. Om de paar maanden (2 à 3) vervang ik het rubberen klepje en dan is het vacuüm weer perfect. Dat scheelt ook enorm in opbrengst. En idd je knijpt om vacuüm op te bouwen, en je houdt het vervolgens in stand tot de melkstroom stopt (of begint te druppelen). Even loslaten en opnieuw. Dat geeft de beste opbrengst.

Als je vaker kolft, raad ik een dubbelzijdige elektrische kolf aan.

4. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt voor de tips.
    Ja als ik van te voren had geweten dat het enkelzijdig bij mij minder ging had ik een dubbele aangeschaft. Maar medela heeft zo'n checklist waar je kan zien wat je wilt en welke kolf het beste bij je past dan en dat is dus de enkelzijdige geworden. Mn lactatiekundige vond dat ook een prima keuze voor mij...

Dat rubberen klepje moet je dus best vaak vervangen? Dat wist ik niet, ga ik meteen doen, wie weet scheelt dat weer in opbrengst... ik had ook het idee dat het in het begin veel beter ging dus misschien is dat wel de oorzaak! (hoop so;))

Borstcompressie doe ik ook al, dat werkt ook prima. Komt er niks meer dan ga ik over op de hand. Maar het spuit wel alle kanten op dan zeg... nog een tip daarvoor? Grote bak gebruiken?

Lekschalen ga k ook maar aanschaffen, alle beetjes helpen...

5. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik heb niet echt tips voor het met de hand kolven. Dat heb ik nooit goed gekund. Ja, een paar druppels, maar niks dat alle kanten op spuit :) Maar ik zou ook denken aan een brede kom of zo...

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het helpt ook als je het witte rubberen flapje regelmatig vetvrij maakt met afwasmiddel. Ik heb 18 maanden gekolfd met mijn Medela handtrekkertje en heb het flapje nooit hoeven vervangen.

Deel Deze Pagina