Uterus Bicornis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Littlemom, 7 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Littlemom

Littlemom Lid

26 dec 2016
    83
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal..

Sinds een week weet ik nu dat ik en blijde verwachting ben..
    Nu ik een beetje aan het idee gewend ben, maak ik me meteen weer erg veel zorgen.
    Bij mijn vorige zwangerschap hebben ze ontdekt dat ik een zeldzame afwijking heb.
    Uterus bicornis.. Dat betekend dat mijn baarmoeder een soort schotje heeft. (De vorm van een W).
    Nu heb ik vorige week de verloskundige gebeld, maar ben dat helemaal vergeten te melden.
    Volgende week moet ik bellen voor mijn eerste echo.. Ik hoop dat deze ietsje eerder mag. 😁
    Ik zat net te googlen en zag dat je met deze afwijking meer kans hebt op een miskraam.
    Gelukkig is de vorige keer alles goed gegaan.. Ik was toen een stuk jonger en er niet zo mee bezig.
    Zijn er meer mensen op dit forum met deze afwijking?
    Ik maak me best wel zorgen.. Heb best veel krampjes... Maar heb ook het idee dat m'n darmen helemaal van slag zijn.

2. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

ja ik heb het ook.. je hebt het in vele verschillende vormen. een hartvormige (w vorm) komt vaker voor en zoals mijn gyn zei kan dat niet veel kwaad. je hebt er ook hele heftige vormen van dan heb je echt 2 baarmoeders, 2 vaginas, 2 baarmoedermonden etc.. dan kan ik me voorstellen dat je meer kans hebt op miskramen etc.

mijn 2e zwangerschap was wel wat onrustig kwa vroegtijdige weeen maar dit kon ook komen omdat ik 2,5 maand na de vorige keizersnede alweer zwanger was.. maar dat weten we niet zeker. ;)

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Heb je een bicornis of een tussenschot? Daar zit Nl wel verschil in.
    Ik heb een licht hartvormige baarmoeder en had een tussenschot.Dit heeft bij mij idd voor heel wat problemen gezorgd.

4. Littlemom

Littlemom Lid

26 dec 2016
    83
    1
    8
    NULL
    NULL
    Mijn baarmoeder heeft een soort w vorm, dus echt een schotje.

5. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

De w vorm is niet het schotje... dit kan geen kwaad. Ik heb ook alleen de w vorm. Ik denk dat je anders echt wel had geweten als dit consequenties zou hebben :) dan had de gyn aan gegeven dat je 1e lijn controle krijgt en niet via de verloskundige.

Maar bel wel om dit zeker te weten hoor ! :)

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dan heb je waarschijnlijk geen schotje maar een bicornis.
    Ik had een tussenschot. Licht hartvormige baarmoeder die in 2en gedeeld was door een tussenschot.
    Een tussenschot is te opereren een bicornis niet

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Google maar eens op afbeeldingen dan zie je het verschil

8. Eedihcro

Eedihcro Bekend lid

14 dec 2015
    658
    161
    43
    NULL
    NULL
    Hier geen tussenschot, maar de letterlijke vorm van 2 baarmoeders, uterus didelphys. Dat maakt de kans op miskramen niet groter dan bij de hartvormige variant. Beide hebben wel een verhoogd risico.

Ik zou ook je verlos nog even bellen, want ik heb door de uterus didelphys een medische indicatie en loop dus onder controle bij een gyn en zie geen verloskundige meer. Ik krijg ook veel vaker echo's om alles goed in de gaten te houden. Doordat bij mij de baarmoeders wat kleiner zijn dan wanneer je er 1 hebt, heb ik wel grotere kans op vroeggeboorte. Ik weet alleen niet of die kans er bij jou dan ook is. Best bijzonder om te lezen hoeveel mensen dit 'probleem' nog kennen zeg.

9. Droomertje88

4 nov 2015
    27
    3
    3
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb een uterus didelphys, oftewel twee baarmoeders (helften) inclusief een tussenschot dat doorloopt in mijn vagina. Zwanger worden was geen probleem dat was ik binnen 4 maanden maar ben wel bevallen met 31,3 weken. Ik liep om die reden dus ook bij de gynaecoloog, vanaf 24 weken had ik een verkorte baarmoederhals en werd ik extra in de gaten gehouden. Vanaf 28 weken tot aan mijn bevalling opgenomen geweest in het ziekenhuis en het gelukkig kunnen redden tot 31 weken. Het blijft spannend maar bij elke vrouw verloopt het weer anders.

Moet jij dan ook niet onder controle staan van een gynaecoloog ipv een verloskundige?

Deel Deze Pagina