Help! Ik ben 30+2 zwanger en vandaag bij de huisarts geweest vanwege een herpes uitbraak. Ik loop al weken rond met klachten van schimmelinfectie en daar heb ik al zalfjes voor gekregen en dat heeft ook gewerkt. Nu had ik vorige week last van bultjes en ben weer naar de huisarts gegaan. Ik gaf aan dat ik 10 jaar geleden herpes heb gehad en dat ik dacht dat dit het kon zijn. Ze heeft gekeken en zei dat ze dat niet goed kon zien. Ze heeft me wel een zalfje gegeven tegen de irritatie. Nu dus anderhalve week later merk ik nog steeds geen verbetering en ben ik weer langs de huisarts gegaan (mijn eigen huisarts is ziek dus ik heb 2 keer een andere vervangende arts gezien). De arts van vandaag heeft ook gekeken en zij zei wel direct dat ze vond dat het op herpes lijkt! Ze heeft wat op de kweek gezet en zei dat als het herpes is ik waarschijnlijk een keizersnede moet krijgen. Ik ben hier nogal van geschrokken en hoop natuurlijk dat dit niet nodig is. Ik denk wel dat het een herpes uitbraak is maar het is niet heel erg en zit op mijn buitenste schaamlippen. Ik ben nu ook pas 30 weken dus het lijkt me dat het toch wel op tijd weg is? Of moet je dan alsnog een keizersnede? Heeft iemand ervaring of tips die die met mij wil delen? Onderschat ik het gevaar en zou ik juist wel graag een keizersnede moeten willen?
Als je eenmaal herpes hebt dan kom je er nooit meer vanaf dus grote kans dat eruit komt dat t een herpes uitbraak is. Door de hormonen word het virus wakker gemaakt, ook al heb je er jaren geen last van gehad. Bel morgen even de verloskundige/gyn en geef dit door. Zij weet er meer van dan de huisarts. Als je nu een kuur krijgt, daarna preventief een kuur en het is weg dan kun je goed vaginaal bevallen. Maar blijf je de bultjes houden wanneer je bevalt word het meestal een keizersnede. Dit omdat de baby dan besmet word door het aanraken met de bultjes/vocht door de uitdrijving. Antibiotica voor schimmelinfecties helpen niet. Je hebt echt een sterker middel nodig. Deze kun je krijgen via de gyn. Succes
Bedankt voor je reactie! Ik weet inderdaad dat het virus nooit meer weggaat en denk ook door de hormonen dat het nu weer een uitbraak is geworden na 10 jaar. Gelukkig heb ik er bij mijn eerste geen last van gehad. Ik vond alleen wel dat de huisarts best heftig reageerde aangezien ik nog minimaal 7 weken heb dat het weg kan gaan lijkt mij? Ik wil namelijk gewoon thuis bevallen en zie een keizersnede echt niet zitten tenzij het niet anders kan uiteraard. De uitslag van de kweek duurt ook een week en dan pas kan ik het weer verder bespreken Ik zal morgen inderdaad even de verloskundige bellen en kijken wat zij ervan vind. De schimmelinfectie is inmiddels ook weer terug en hier heb ik weer canesten voor gekregen. Dit is niet voldoende denk jij?
Nee je hebt echt een kuurtje van de gyn nodig. Weet niet of vk zoiets mogen/kunnen uitschrijven. Tis natuurlijk een super moeilijke benaming maar t begint met een C Dit is een 5 of 7 daagse kuur en dan heb je na 2 dagen al geen pijn meer. De schimmelinfectie verergert de herpes en gaat ook niet weg totdat de herpes weg is. Zal eens kijken of ik de benaming ergens vind.
Heb even gekeken maar er komt een ander kuurtje naar voren op internet die begint met een V. Die kan ook 10 dagen duren. Het is toch even overleggen met je vk welke je nodig hebt.
Komt helemaal goed. Zou er morgen direct werk van maken en proberen morgen nog een kuurtje te krijgen. Je kan wel wachten op de uitslag maar eigenlijk weet je al dat t herpes is dus hoe sneller opgelost hoe beter.
Ja dat zou je denken maar de huisarts zei zelfs dat ze na de uitslag niet snel over zal gaan op een behandeling ivm de zwangerschap. Gelukkig is volgende week mijn eigen huisarts weer terug. Ik ga morgen de verloskundige bellen en ik hoop dat zij mij wel sneller en beter kan helpen.
Hmm dat zou ik echt niet afwachten. Het kan echt geen kwaad voor de baby als je goedgekeurde medicijnen neemt en die zijn er echt wel. Ik hoop dat de vk er meer ervaring mee heeft.
Ik zou het idd overleggen met je gyn/vk zodat het goed behandeld kan worden. Als de blaasjes niet weg zijn voor je bevalling, zou ik het risico niet nemen en wel voor een keizersnede gaan. Het herpes virus kan zeer gevaarlijk zijn voor de baby. Ik zou dan het zekere voor het onzekere nemen. Sterkte!
Ik denk dat je valaciclovir bedoelt? Dat wordt afgeraden in de zwangerschap, alleen op strikte indicatie kun je die gebruiken (volgens zowel FK als Lareb). En überhaupt heeft voorschrijven van valaciclovir alleen zin bij de eerste symptomen (óf bij een buitengewoon heftig herpetisch beeld waarbij bijvoorbeeld je ogen zijn betrokken), daarna doet het niets meer voor het beperken van de ernst of duur van de infectie. Ook orale antimycotica zijn niet veilig tijdens de zwangerschap, behalve een éénmalige dosis fluconazol maar dat gaat je ook onvoldoende helpen. Zou dus vooral het advies van je huisarts volgen en het met lokale behandelingen uitzitten, helaas! Gelukkig kun je over het algemeen wel vaginaal bevallen hoor, eventueel kun je de plekjes afplakken om besmettingsrisico te verlagen. Leg het voor aan je verloskundige.
Ja die. Weet echt even niet welke ik heb, heb t ook maar heel weinig, maar als ik t heb vraag ik direct om die sterke medicatie en die krijg ik ook. Die heb ik voorgeschreven gekregen in de zwangerschap van mijn zoon en het was binnen 2 dagen weg. Wel kuurtje afgemaakt natuurlijk. Had eerst een schimmelinfectie en door de normale medicatie zoals ammoxilline en canesten werd het bij mij erger en kreeg er een herpes uitbarsting bovenop. Heb er 3 weken mee gelopen. Hetzelfde wat ts nu heeft. Ik weet precies hoe ze zich voelt en ik raadt het dus af om er mee te blijven lopen omdat ik zeker weet dat er sterkere medicatie voor is. Maar of dat nu diegene is met de V weet ik even niet. Zou ik moeten opvragen bij mn apotheek.
Bedankt voor de reacties dames! Zijn wel hele uiteenlopende helaas Ik bel morgen de verloskundige en hoop dat zij me in ieder geval een beetje gerust kan stellen. Zoals ik zei het is maar een klein plekje met misschien 3 blaasjes en ik ga er toch stiekem wel vanuit dat het binnen de 7 weken weg is...
Ik heb de andere antwoorden nog niet gelezen maar kan je alvast vertellen wat mij geadviseerd is. Ikzelf heb zover ik weet nooit herpes genitalis gehad maar mijn partner wel. Omdat je volgens mij nooit met zekerheid kan zeggen dat ik het niet heb, heb ik dit aangegeven bij de VK. Op haar advies en die van mijn huisarts, die deeltijd in een zwangerschapskliniek werkt, heb ik een recept meegenomen voor Valtrex 500(valacyclovir), dit moet ik vanaf 36 weken 2x per dag innemen en zou een mogelijke uitbraak voorkomen. Die mogelijkheid is bij jou wel groter aangezien je al weet dat je het hebt en uitbraken hebt maar wellicht werkt het medicijn zo goed dat het ook voor jou een oplossing is. Wellicht zou je eerder/nu al moeten beginnen oid maar volgens mijn huisarts zit er zo goed als geen risico aan. Er zijn vele vrouwen die dit tijdens de zwangerschap slikken. Als je wel een uitbraak hebt is natuurlijk bevallen heel gevaarlijk dus ik zou sowieso vragen of dit medicijn een oplossing is voor jou. Overigens zou ik het ook preventief slikken, je weet nooit zeker of je een beginnende uitbraak herkent en loopt dan zo alsnog risico.
Bedankt voor je tip! Ik zal morgen ook gelijk aan de verloskundige vragen of dit voor mij een optie is. Ik hoop het wel want begin steeds meer te stressen.
Echt geen zorgen maken meid. Die medicatie mag je echt en ook preventief. Zoals gemini zegt heeft zij dus wel valacyclovir en ik begin nu ook sterk te denken dat dit ook de medicatie is die ik heb genomen/heb in zon geval. Ik zal morgen de apotheek eens vragen wat ik heb.
Zou echt fijn zijn als ik dit dan ook zo snel mogelijk krijg straks mag de verloskundige het niet uitschrijven en is de huisarts het er niet mee eens.. Sorry ik ga altijd van het ergste uit. Zo'n hele nacht wachten om te bellen is dan ook ineens zo lang. En het vervelende is dat ik het zelf natuurlijk niet meer goed kan zien en er ook liever niet aan kom.. Ik baal ook dat de arts van vorige week niet even een kweekje heeft afgenomen en mij gewoon zo met een zalf die hier niks voor doet heeft laten gaan.
Inderdaad sowieso niet teveel zorgen over maken. Er lijkt wat aan te doen, ook preventief wat ik wel belangrijk zou vinden. Maar ook een keizersnede is geen ramp, al snap ik dat je dat liever niet hebt, uiteindelijk gaat het om een gezond kind en dat is sowieso haalbaar. Als mijn huisarts het al aanraadt terwijl ik het misschien niet eens heb, lijkt het mij een heel veilig medicijn. Ik woon wel in het buitenland waar dingen misschien anders aangepakt worden. Maar zoals ik zei, mijn huisarts werkt deeltijd in een maternity clinic dus is relatief wel erg ervaren met zwangerschap/geboorte (vergeleken met huisartsen in Nederland).