Over een maandje is onze mannetje een half jaar en dan willen we met de bijvoeding beginnen. Maar hoe 'werkt' dat ook alweer? Merk dat ik met het cb niet heel veel verder kom want die snappen niet dat we er nog niet mee begonnen zijn. Je begint dan met eens per dag ná een bv toch? En vanaf wanneer geef je ook alweer ander vocht dan bv (water/thee)? Merk dat ik er een beetje uit ben en weet niet meer precies hoe we dat toen bij onze dochter gedaan hebben.
Ander vocht geen idee. Finley krijgt gewoon nog steeds alleen maar borstvoeding. Ik voed op verzoek. Maar ons kereltje heeft een aardig schema opgebouwd. Rond 07.30 uur borstvoeding Rond 09.30 uur fruithapje Rond 11.00 uur borstvoeding Rond 14.30 uur borstvoeding Rond 16.30 uur groentehap Om 19.00 uur borstvoeding en naar bed. Rond 23.00 uur borstvoeding Rond 04.00 uur borstvoeding Ik heb de fruithap en groentehap dus "ingebouwd" in het schema. Je kunt het beste eerst drie dagen achtereen hetzelfde geven qua groente of fruit. Hier begonnen met het groentehapje en een paar weken later ook het fruithapje geintroduceerd. Finley is een lekkerbek en alles gaat erin. (In tegenstelling tot zijn grote broer die nog steeds maar weinig lust...) Nu ook met broodkorstje en soepstengel bezig. Deze krijgt hij meestal als wij aan het avondeten zijn. Nu nog gewoon om te proeven, klein tussendoortje. Binnenkort krijgt hij stukjes brood en dat wil ik rond de lunch dan "inbouwen" in het schema. Daarna gaat hij dan zijn middagdutje doen. Hoe we dat doen met ander vocht weet ik nog niet. Wil rond 9 a 10 maanden stoppen met de borstvoeding. Dus tegen die tijd zie ik wel verder.
Volgens mij. -correct me if i'm wrong- kun je het eerste jaar gewoon borstvoeding geven zonder iets anders drinken aan te bieden. Opzich wel logisch maar volgens mij zijn er veel moeders die er toch iets anders te drinken naast geven? Ik kijk wel hoe het loopt en ik zie wel hoe het gaat, ik ben nooit zo van het plannen. De hapjes doen wij wel na een borstvoeding geven, en hij eet echt geen grote hoeveelheden, maar hij proeft er lekker op los. En straks als hij kan zitten in zijn eigen kinderstoel aan tafel dan wordt het denk ik alleen maar meer? Wij geven hem stukken eten, en hebben nog niks gepureerd voor meneer, dat moet hij maar zelf doen in zijn mondje En ik moet zeggen dat hij dat al heel goed kan!
Nog niet begonnen met bijvoeden, maar ik dacht ook dat je alleen borstvoeding erbij gaf. Wij gaan in bad alvast oefenen met de oefenbeker als ze kan zitten. Maar ander vocht krijgt ze nog niet. Misschien pas met 9 maanden omdat je kolfrecht dan ook verloopt? Ik geloof dat ik ook mee moet lezen
Hier altijd eerst een voeding en dan de hapjes. Op die manier hou je de productie goed. En het gaat om bijvoeding, het vervangt verder niets. Op een gegeven moment zie je dat de momenten gaan verschuiven en de bv naast de vaste voeding komt te staan. Maar dat was hier meestal rond een maand of 8/9. Je mag wel drinken aanbieden maar het is absoluut nog niet nodig. Zeker als je de boel op peil wil houden zou ik het nog niet doen. Ik had trouwens ook bij nr 2 en nr 3 dat ik het eigenlijk soort van vergeten was hoe alles ook al weer werkte...maar gelukkig gaat het uiteindelijk gewoon vanzelf en voor je het weet eten ze met de pot mee
Bv blijft hoofdvoedsel dus je geeft de hapjes ernaast en ip geen ander drinken: melk en water of thee zijn natuurlijk niet even voedzaam. Wij gingen de bijvoeding na een tijdje wel voor de bv geven omdat ze erg weinig andere dingen at.
Wij hebben voor Sara een regel dat ze eerst moet drinken voordat ze mag eten omdat de borstvoeding belangrijker is. Als we dat niet doen is ze alleen maar aan het eten en lust ze de borstvoeding niet meer omdat ze daar geen plek meer voor heeft. We zijn niet begonnen met eens per dag maar gewoon met fruit en groente tegelijk. Sara kreeg volgens de Rapley-methode en we hebben op dezelfde dag voor het eerst fruit gegeven en ook 's avonds mee laten eten. We hebben haar de leiding gegeven en het principe aangehouden dat wij bepalen wat ze eet maar zij bepaalt hoe veel ze eet. Ander vocht krijgt ze nog niet omdat het bij borstvoeding word aangeraden daarmee te wachten tot 12 maanden en omdat wij het ook niet nodig vinden.
Ben wat eerdr begonnen ( maar buro gaf me zelf de keuze hoor) Eerst bv en daarna een hapje...echt om te proeven zegmaar. Je beeb heeft dan geen honger en kan rustig wennen aan een ander smaakje/samenstelling/lepeltje.....
Sinds ik overdag minder kan kolven geven we soms wat sap. Ml geeft ook wel eens wat kv omdat ik soms met maar 1 flesje thuiskom, maar dat is als ik thuis ben nooit nodig gelukkig. Verder gaven we altijd wat groente bij het avondeten en zo langzaam bij elke maaltijd iets gaan geven. Ik vond het deze keer wel lastiger, heb ook nog geen vlees gegeven bijvoorbeeld omdat hij niet zo'n handige eter is als zijn grote broer.