Achterburen zetten camera boven achter het raam

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovieyou, 2 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Onze achterburen hebben een camera achter het raam gezet boven. Ik weet niet of hij onze tuin ook filmt, maar ik voel me er ongemakkelijk bij merk ik. Ik begrijp ook niet goed waarom zij hun tuin filmen, aangezien er geen gangpad is oid. We hebben allemaal een garage als achterdeur en geen poort. Onze tuin en die van de achterburen zijn ingesloten door 4 tuinen aan de rechterkant en 3 tuinen aan de linkerkant. Het zijn gewoon rechte tuinen, dus onze tuinen grenzen recht aan elkaar.

Wat zouden jullie doen? Ik weet niet of ik overdrijf als ik hem vraag om de camera dan beneden te zetten als hij zijn tuin wil filmen? Of om hem wat lager aan de buitenkant te hangen?

2. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Oei daar zou ik ook niet echt gelukkig mee zijn, snap je helemaal!
    Als je een normale verstandhouding hebt zou ik eens vragen of ze jou tuin of huis ook zien. Normaal kan je dingen blokkeren qua uitzicht bij bepaalde camera's. Dus hopelijk hebben ze dat gedaan, of kan je overleggen om dat te doen. Volgens mij mag je sowieso niet iemand anders zijn grond filmen.
    Willen ze niet meewerken zou ik de wijkagent eens contacteren. Misschien wat drastisch maar een gevoel van privacy en niet continu bekeken te worden zou me dat wel waard zijn.

3. GabrielaH

GabrielaH Fanatiek lid

9 jun 2021
    4.863
    3.164
    113
    Vrouw
    Ik vindt niet dat je overdrijft. Want uiteindelijk, mocht het ook jullie tuin filmen, is dat wel jullie privacy! Dus als hij echt alleen zicht wilt hebben op zijn eigen tuin kan de camera echt heus wel iets lager !! Ik zou het zeker bespreken en het liefst met jouw echtgenoot erbij. Want sommige mannen neigen beter te luisteren als er een andere man tegenover ze sta;):thumup:

4. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    615
    517
    93
    Vrouw
    Hoe is jullie verstandhouding? Wij hebben zelf ook een camera achter in de tuin. Maar deze hangt op het achterste puntje van onze schutting, zodat hij onze achtergevel filmt. Wellicht kun je ‘m dat nog voorstellen als hij z’n tuin wil filmen.

5. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Snap helemaal dat je daar wat over vindt. Zou eventjes aan de deur langs gaan en vragen om inzage van het camera beeld zodat je zelf ziet wat er op beeld staat. Het is ook apart dat die zo hoog staat. Wat willen ze daarmee precies op beeld krijgen? Iets wat beneden in de tuin afspeelt krijg je zo nooit goed in beeld vanaf die hoogte.

Zuul vindt dit leuk.
  6. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

18 jun 2023
    2.383
    1.324
    113
    Vrouw
    Ik zou het toch wel even navragen waarom hij wil filmen en wat hij filmt ivm jullie privacy

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ja zou ik ook doen. Niet meer dan logisch dat je het wilt weten. Ik zou er namelijk ook heel ongemakkelijk van worden.

Zuul, Spectre, Zeebra en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik vind niet dat je overdrijft, ik zou hier ook niet blij van worden. Ik zou inderdaad eens informeren wat er op beeld staat en vragen of de camera bv niet beneden kan worden geplaatst zodat hij zeker niet op jullie tuin of huis gericht staat.

9. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.271
    8.717
    113
    Vrouw
    Ik zou hier ook niet blij van worden. Dus zou navragen wat er precies in beeld is.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.263
    113
    Daar zou ik ook niet blij van worden. Ze kunnen toch de dageraad vanaf de garage plaatsen dan filmen ze eventueel jullie niet.

Onze buren hadden ook een xameea geplaatst en ben in gesprek gegaan. Er was verveel op de parkeerplaats achter geweest. Hij zei ook gelijk hij filmt niks van jullie tuin.

11. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.611
    113
    Vrouw
    Hier heeft hij er 3 hangen. En ik weet dat hij de huizen aan de overkant volledig in beeld heeft. Hij had ook een stuk van mijn tuin voor, maar dat heeft hij veranderd denk ik.
    Je kan het idd vragen als de verhouding goed is, meer kan je niet doen. Politie doet er volgens mij ook niet veel mee, zeker niet nu al die video deurbellen in trek zijn.

12. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik zou daar ook echt niet blij van worden.
    Zou naar ze toe gaan en vragen waarom ze hem daar hebben hangen en als ze zeggen dat ze jullie tuin niet kunnen zien, vragen naar de beelden!

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Ik zou eerst eens vragen of hij jullie tuin überhaupt filmt. En zo ja, dan kun je vragen dit niet te doen.
    Wij filmen ook maar met het oog op inbrekers de laatste tijd.

14. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Niemand hoeft verantwoording af te leggen waarom ze een camera hebben hangen. Tal van mogelijkheden zijn daarvoor. Iets met ‘you never know why’ ;)
    ‘En als ze zeggen dat ze jullie tuin niet kunnen zien’ waar gaat dat over dan? Misschien kunnen ze dit ook niet zien? Wat een eisen zeg als buur. Meteen beelden vragen. Nogal rigoureus niet?
    Misschien hebben die mensen met de beste bedoelingen een camera in hun tuin en zijn anderen helemaal niet belangrijk genoeg om op te nemen. Ze zullen vast een antwoord hebben maar ja, als iemand zoals jij met jouw woorden en vooroordelen voor me zou staan voel ik niet de behoefte om dat alles te delen ;)

15. Mammavantwee

Er gaat geen topic voorbij of je probeert alweer een discussie te starten. Moeilijk he om gewoon iemand te negeren die je niet aanstaat!

Zuul, iMum, NiVa0230 en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oei wat ongemakkelijk. Ik zou het inderdaad eens vragen en ook aangeven dat je je ongemakkelijk voelt bij het zien van zo'n camera en of jullie ook worden gefilmd.
    Zover ik weet mag dat helemaal niet en mag je alleen je eigen terrein filmen.

Sado, Loufoque en Paardenbloem vinden dit leuk.
  17. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Ik zou mij daar ook niet prettig bij voelen en zeker even langs gaan voor een open gesprek. Hiermee kom je meestal een heel eind en vaak zijn mensen zich er niet van bewust.

Ik zou wel graag zekerheid willen dat ik en vooral mijn kinderen niet gefilmd worden. Ik ben zowieso erg gesteld op mijn privacy, als ik overburen had gehad (wij wonen aan een parkeerplaats) met een deurbelcamera was ik ook langsgegaan om te vragen om niet mijn terrein en de openbare weg te filmen waar mijn kinderen dagelijks fietsen.
    Het mag gewoonweg niet en is een inbreuk op mijn privacy. Daar heb ik mijn huis ook op gekocht, namelijk weinig directe inkijk voor of achter mijn huis (en waar wel inkijk mogelijk is heb ik het afgeschermd met hoge bomen).

Als mijn buurman hier moeilijk over zou doen zou ik net zo lang doorgaan tot hij niet meer mijn gezin filmt tot de rechter aan toe, zo serieus neem ik dit. Mijn kinderen mogen bijvoorbeeld ook niet op social media, ook niet met vriendjes tiktoks maken etc. Ik hou graag controle op wat er van mij en mijn gezin gefilmd wordt en daarmee mogelijk openbaar gemaakt kan worden. Als ze oud genoeg zijn krijgen ze van mij ook voldoende onderbouwde uitleg (is mijn werk) om zelf per situatie een afweging te maken.

Maar het begint met een open en positief gesprek, dat helpt meestal al.

Oilell, Suzy85, hummeltje5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Waarom iemand een beveiligingscamera ophangt? Vanwege de veiligheid lijkt mij. Dat kan iedereen bedenken. Zelfs als ze stiekem de buren in de gaten willen houden zullen ze dat nooit zeggen.

En in deze tijd van camerasystemen en ring deurbellen etc kan je weinig. De halve buurt hangt er mee vol. En nee je hebt geen enkel recht op inzage of controle als ze dat niet willen. De meeste camera's kunnen bewegen en hebben infrarood en bewegingsdetectie. Dus zinloos om een enkel beeld te zien.

Als ik zo'n camera koop wil ik toch graag dat die de bewegende inbrekers vast gaat leggen. De buurvrouw die de was aan het ophangen is heeft waarschijnlijk niet de interesse van de buren.

chrystel73 vindt dit leuk.
  19. Mammavantwee

Oké Amber!

20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bij de meeste camera's kan je zelf kiezen welke zone hij filmt. Grote kans dus dat jullie tuin niet gefilmd wordt. Maar als je er mee zit en het zeker wilt weten, dan kan je dat natuurlijk het beste aan je buren vragen.

Zelf hebben wij een camera in de voortuin hangen, toen deze besteld was, heb ik direct de buren ingelicht en ook verteld dat hun tuin niet gefilmd zou worden. Bij beide buren kreeg ik de vraag dat als het wel mogelijk zou zijn om (een deel van) hun tuin te filmen, we dit wilden doen. Die vraag had ik niet verwacht. Bij beide buren heb ik daarna laten zien welk deel dan in beeld zou zijn, iedereen blij.

Gewoon vragen en communiceren, daardoor kan je direct alle aannames wegnemen. Denk dat je buren het ook niet erg vinden dat je aanbelt omdat je er mee zit, dan kunnen zij ook direct uitleggen waarom ze filmen.

spruitje80, Zuul en chrystel73 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina