apk keuring auto

Discussion in 'De lounge' started by djellybelly, Mar 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

heey heey

wij hebben sinds november een auto dus nu kregen we een brief voor de apk keuring, maar heb dus geen flauw idee hoe dat in zijn werking gaat :D

kwa kosten (moet je meteen betalen of gaan ze eerst kijekn wat er gedaan moet worden)enzo en waar moeten we een beetje op letten?

iemand een idee?

2. Mikatjuh

Mikatjuh Bekend lid

Feb 24, 2008
    536
    0
    16
    Apothekersassistente
    Dronten
    Ik bel altijd de garage voor een afspraak APK in combinatie met een servicebeurt, dan is de APK meestal gratis. Maar ik geloof dat APK zelf maar iets van 35 euro is ofzo.

De garage belt mij dan altijd even op met hoeveel het gaat kosten (nieuwe banden, nieuwe ruitenwissers etc) en dan 's middags kon ik hem ophalen. Met mijn oude autootje was ik altijd aardig wat centjes kwijt, maar dat ding mankeerde dan ook van alles. :(

3. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Als je er heen gaat gewoon even zeggen dat ze moeten bellen als ze iets vinden. Doorgaans zullen ze dat voor heel kleine dingen niet doen (olie, ruitenvloeistof e.d.) Voor de grotere dingen. (banden, uitlaat, accu) doen ze dat wel.

Je kan 't ook zelf een beetje inschatten. Als je je auto heel recent gekocht hebt en je denkt dat er niets gevonden gaat worden kan je vaak gewoon ter plaatse wachten op de APK. Duurt dan een ongeveer half uurtje.

Er kan ook een steekproef komen. Weet je nooit van tevoren. Dan komt er van een overkoepelende organisatie iemand controleren of jouw garage deze APK goed gedaan heeft.

Bij een merkdealer kan je vaak op rekening betalen. Bij andere garages word je meestal geacht meteen te betalen. APK zelf is niet zo duur. Als ze wat vinden kan 't aardig oplopen. Ga in ieder geval tijdig en niet op de laatste dag. Dan heb je eventueel tijd om uit te zoeken waar de reparatie goedkoper kan.

Succes

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,037
    1,859
    113
    Provincie Groningen
    Laat in iedergeval geen apk uitvoeren door kwikfit.
    Kwikfit lijkt vaak goedkoop, maar dat zijn ze niet.
    Ze staan erom bekend dat ze dingen vervangen die helemaal niet kapot zijn!

5. djellybelly

ok bedankt voor jullie reactie is wel raar hoor hahahahha het is voor ons beide de eerste keer dus ja dan is dat ff wennen :D

en dat van kwikfit bedankt wij hebben er namelijk 1 om de hoek zitten :D ga dus maar ff verder kijken

6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Mocht ie nou niet door de apk komen omdat er iets kapot is dan heb je een week de tijd om dat te repareren en binnen die week keuren ze hem dan gratis opnieuw. Mocht je zelf dus handig zijn of iemand in je omgeving laat die het dan doen scheelt je een heleboel centjes.
    Bij de kwikfit tip sluit ik me helemaal aan. Ik heb ooit een keer gezien dat ze een auto op de brug hadden gereden maar hadden dit schijnbaar niet goed gedaan. Gevolg was dat de auto eraf gevallen was :confused: .

7. wendyp

wendyp Niet meer actief

De kosten liggen inderdaad ongeveer tussen de 25 en de 50 euro.

Ik zou er inderdaad wel bijzeggen, dat als er iets gevonden wordt, dat je eerst wordt gebeld! Mijn ouders hebben het een keer gehad, bijna 600 euries he? (of was het nou gulden nog? In ieder geval hoop centjes)

Zelf blijf ik er altijd bij staan, zo gepiept, half uurtje. Kan ik meteen kijken zou er iets niet goed zijn (heb beetje verstand van auto's) Steekproef zijn irritant, je auto mag niet meer aangeraakt worden (letterlijk!) en het kan zo een hele dag duren. Maar gelukkig gebeurd het niet zo vaak.

Met het verhaal van majel sluit ik me helemaal aan, mits hij niet al over de datum heen is. Dus ga niet op het laatste moment je auto laten keuren.

8. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Mag ik meteen ff brutaal zijn. Heb namelijk ook een auto vraagje, maar vind 'm te onbenullig om een eigen topic voor te openen.

Waar zouden jullie een autoradio kopen? Ben namelijk toe aan een andere, goeie, met uiteraard cd speler. Maar nieuw vind ik te duur. En wil graag een tweedehandsje, maar wel een legale.

9. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,037
    1,859
    113
    Provincie Groningen
    @Moaatje
    Misschien eens kijken op marktplaats?

10. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik zou voor een nieuwe gaan. Voor 80 euro heb je al een hele mooie en goeie. Als je 2e hands koopt weet je nooit of er iets mee is. Electrische apparatuur koop ik na een aantal miskopen nooit meer 2ehands.
    Anders zou ik op marktplaats kijken inderdaad.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik ga altijd naar kwikfit, nog nooit problemen gehad en altijd lekker goedkoop ;)

12. JustSanne

JustSanne Actief lid

Mar 8, 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    m'n vriend is gelukkig erg handig en kan de auto zelf APK-klaar maken...hoeft de garage alleen te checken en afmelden (komen zo nooit voor verrassingen te staan)...

13. djellybelly

zo das idd erg handig hahahahahaha
    wou dat ik zon vriend had had een hoop geld gescheeld :D

14. JustSanne

JustSanne Actief lid

Mar 8, 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    ik ben zelf ook geen leek op auto gebied (heb al veel geleerd van m'n vriend) en kan tegenwoordig ook een hoop zelf ;) altijd handig als ik een keer met pech kom te staan :rolleyes:

15. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    van een oud medewerker van de kwik fit hier dus ook het dringende advies om mijn auto daar niet te laten keuren! En idd omdat zij vaak dingen vinden die er helemaal niet zijn!

Mijn ervaring, volgens kwitfit had ik kapotte remleidingen, maar volgens de ford dealer (heb een focus) was er dus niets aan de hand!

16. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,076
    2,220
    113
    Brabant
    iig even laten bellen ivm kosten (onze laatste APK: 1300 euro, pfft)
    En zorgen dat je standaard dingen even zelf doet: ruitenwissers evt vervangen, olie vullen indien nodig, ruitensproeivloeistof en koelvloeistof! Dat zijn nl dingen die zij in rekening brengen, klinkt onbenullig, maar t scheelt wel al iets.
    Verder even kijken of je een beurt laat doen, 1x in de zoveel tijd moet je de olie en filter vervangen etc!

En verder laat je niks wijsmaken!
    Succes, Taliaa

17. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    THNX,

Mijn huidige auto is nog niet zo oud. Deze breng ik voor reparatie en apk en zo altijd naar de merkdealer.
    Mijn vorige auto was wel oud. Die ging altijd naar een "mannetje" hier in de buurt die een kennis had aangeraden.
    Nooit problemen gehad.

18. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,037
    1,859
    113
    Provincie Groningen
    Ze kijken tijdens de apk volgens mij niet naar je ruitenwissers en het ruitenwisser vloeistof

19. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja ze kijken bij apk beide na. Aangezien het namelijk verplicht is om ruitenwisservloeistof in je reservoir te hebben. (en uiteraard goed werkende ruitenwissers) Zonder mag je niet eens rijden!

Share This Page