film: kankerlijers

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Athina, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Dat denk ik juist niet. Ik denk dat je als puber zijnde juist zo "normaal" mogelijk wilt zijn in een situatie waarin alles behalve normaal is.

Ik ben erg benieuwd naar de film en ik vind de titel gewaagd maar zeker niet respectloos.

2. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ik heb net toch de trailer gekeken en het lijkt me een aangrijpende film.

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wat een nare titel..

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    Met een schoonmoeder die borstkanker heeft gehad, 1 vriendin met baarmoederhalskanker en een vriend met huidkanker snap ik wat je bedoelt!
    Het waarschijnlijk soort van grappig bedoelt, het gaat over kinderen (tieners) met kanker. Die dat dan over zichzelf op die manier zeggen waarschijnlijk, in die bewoording..
    Maar nee, mijn ding is het ook niet.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

En juist DIT is zo NIET WAAR :D ! Jongeren gaan er heel anders mee om dan volwassenen en ouderen.

Wat iemand al zei: Jongeren willen gewoon normaal zijn. En niet ziek. En deze jongens in de film hebben kanker. Dus ze zijn in de meest letterlijke zin van het woord 'kankerlijers!' .

Schelden met kanker is zó anders dan de context waarin het hier gebruikt wordt. Kanker is geen scheldwoord. Het is een gewoon woord. En zéker voor de jongeren waar deze film om draait.

Mensen doen weleens wat te spastisch over het woord kanker. Noemen het 'K' . Of 'de ziekte' .

Mensen durven het woord amper te noemen. En ik denk dat juist dat ook één van de dingen is van deze film: Het wordt bespreekbaar gemaakt. En dan wel in de zin van 'een ernstige ziekte'. Maar het beestje mag best bij z'n naam genoemd worden.

En oja - ik had kanker op mijn 18e dus ik weet een klein beetje :p waar ik over praat (operatietje, chemo bestraling de hele mikmak)

--> nog één toevoeging: Hoe dichtbij je ook staat bij iemand met kanker, hoe veel je ook meemaakt. En hoe vaak mensen ook zeggen: "Kanker heb je samen" - Patient of naasten, dat is écht een groot verschil in beleving...

6. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Omdat het woord vaak als scheldwoord wordt gebruikt heeft het voor mij een bepaalde lading.
    Als je het letterlijk neemt kan je het idd anders zien. Maar omdat het vaak zo verkeerd gebruikt word zie ik het gewoon als scheldwoord.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

8. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Alleen om de titel weiger ik om de film te gaan kijken. Vind dat echt ongepast.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik lees het zoals het er staat. hun lijden aan kanker.. en daar gaat het ook over.

Ik vind het juist raar dat er zo moeilijk gedaan word over de naam van een ziekte.

Hernialijers
    mslijer
    depressielijer
    ALSlijer

heeft bij de meeste mensen totaal niet dezelfde uitwerking terwijl er hetzelfde staat, zonder in te gaan op de ernst van de ziektes.

10. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Mijn vader heeft kanker en ligt er nog geen minuut wakker van en ik ook niet.;)

11. Duufke22

Duufke22 Niet meer actief

Wat een overdreven reacties allemaal hier om de titel naam. Het woord is gewoon zoals het is. Ze lijden aan kanker.
    Natuurlijk is schelden met dat woord verschrikkelijk, maar ik denk toch dat mensen nu wel erg raar reageren.

Het is echt niet zo dat iedereen met kanker depressief in een hoekje gaat zitten huilen, zonder nog humor te hebben. En ja, er word ook over de kanker zelf gespot. Ik heb het vaak genoeg mee moeten maken, helaas, en ik denk dat de mensen met kanker er VEEL luchtiger mee omgaan dan de mensen die er niks mee te maken hebben.

Even on-topic, de film lijkt me erg ingrijpend en ik ga hem zeker kijken. Lijkt me mooi om te zien hoe deze jongeren er mee omgaan.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nou, ik ga vanavond met m'n man! Ik ben benieuwd!

(wat me eraan herinnerd dat ik de kaartjes nog moet uitprinten)

Op een paar plaatsen zijn trouwens nog gratis kaarten te krijgen (max 2 ) voor de voorpremière. Vanavond in Rotterdam, overmorgen in Groningen en Hoogeveen.
    zie www.kankerlijers.nl en dan 'voorpremières .

13. Talvi

Talvi Niet meer actief

De film wordt op de radio ook lekker vrolijk aangekondigd :D

14. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat mensen aanstoot nemen aan de titel ... persoonlijk heb ik er geen probleem mee maar vind het ook niet nodig. Ben wel benieuwd naar de film!

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nou ik ben geweest. Na de film nog even gesproken met de regisseur en ook 2 van de hoofdrolspelers gezien (er was een mogelijkheid tot vragen stellen en een foto moment) .

Hij is veel minder zwaar dan ik verwacht had. Ja er is verdriet. Ja er overlijdt iemand. Maar de nadruk ligt juist op LEVEN en de levenslust. Hoewel er veel humor in de film zit, wordt je diverse malen wel weer even met je neus op de feiten geduwd.

Het taalgebruik was af en toe wat te grof (seksistisch :p ) . Als ik zonen had, zou ik niet willen dat ze later zo praten - maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze het wel zouden doen, zo onder elkaar... beetje macho gedrag zeg maar ;) . Beetje op en over het randje af en toe.

Anderzijds ook een heel vertederend moment, wanneer een kleuter de stomp van één van de jongens even wil aanraken. Ik zag op dat moment precies mijn dochter staan... Die ook zomaar zo kan gaan staan kletsen.

Maar oke: Indrukwekkende film, veel gelachen, maar toch ook weer een plotseling einde. Alsof er nog veel meer ingezeten had.

Het was leuk om de acteurs even te spreken en te zien (met 2 gezonde benen :p )

En oja, de term kankerlijers komt meermalen in de film voor. Logisch dat ze voor deze titel hebben gekozen, toen de werk titel niet geschikt meer was, omdat er film uitkwam met een titel die er veel op leek.

16. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    mijn handen gaan er van jeuken.:x
    Heb er 1 van mijn dierbaarste familieleden door verloren. :(

17. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Juist doordat het woord vaker als een scheldwoord wordt gebruikt
    is de associatie ook veel sneller hiermee gelegd, (tenminste zo zie ik het wel)
    Dat iemand letterlijk gezien ook en K-lijer is, wil niet zeggen dat we het woord maar moeten tolereren of baggetaliseren en nog mooier, onszelf dan ook maar zo moeten noemen als we eraan "lijen"

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zijn er nog mensen die de film gezien hebben inmiddels? (zonder de discussie over de titel op te willen rakelen ;) )

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.818
    4.196
    113
    Ik heb de film niet gezien 9ben het absoluut van plan) maar heb me wel heel lang begeven op de afdeling kinderoncologie.
    En als ik jouw verhaal lees geeft het een goed beeld hiervan. Namelijk zieke kinderen die naast ziek ook gewoon nog kind zijn. En in dit geval gewoon pubers met pubertaferelen.
    En hoe gek het ook klinkt, op deze afdelingen heerst enorm veel warmte en gezelligheid.
    De titel vind ik juist pakkend. Het is nl. zoals het is en een beetje zelfspot kan geen kwaad. Kanker word zo verkeerd geassocieerd, als scheldwoord maar het is in eerste instantie gewoon nog steeds een ziekte.
    ik vind het goed dat er onder de jeugd steeds meer aandacht word gevraagt voor kanker. JUIST om te laten zien wat het is

Deel Deze Pagina