Dilemma, ik heb een berg met meningen nodig

Discussie in 'De lounge' gestart door Female, 5 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

Female Niet meer actief

Dilemma, en ik heb een berg met meningen nodig :D ...

Wij zijn druk aan het zoeken naar een koophuis. Onlangs een heel tof pand gezien. Groot, veel grond, Vrijstaand. Het was echt een huis dat heel erg bij ons past. We zouden € 15.000 euro nodig hebben voor de verbouwing... (Keuken, badkamer en vloeren leggen, schilderen. Alles zelf doen. Dit was vrij ruim berekend.)

We waren serieus geinteresseerd in het pand. Naar de bank geweest, alles berekend en we konden uiteindelijk een huis kopen voor max € 175.000 (excl. k.k.). Ook de € 15.000 euro konden we mee-gefinancierd krijgen.

Nu het volgende; het pand staat te koop voor € 181.500. Het is een erfkwestie, en na een hoop gezeik en biedingen blijkt dat zij dus ab-so-luut niet lager willen gaan als € 180.000. Dus maar € 1.500 euro vd vraagprijs af.
    Wat zij natuurlijk niet weten, is dat wij het pand hebben laten taxeren, en dat het is getaxeerd op € 195.000. Dus flink meer als de vraagprijs.

Nu kunnen we 2 dingen doen;
    1) Het huis laten schieten.
    2) Toch voor € 180.000 kopen en dus maar voor € 10.000 verbouwen. De keuken die er nu in zit is in prima staat, maar niet onze smaak. Vandaar dat we daar in eerste instantie ook € 5.000 voor berekend hadden. Het is natuurlijk minder leuk, maar we zouden het natuurlijk ook nog een paar jaar met die keuken kunnen doen. En pas later (van sparen e/o overwaarde) de keuken opnieuw doen... Een eigen huis koop je als het goed is voor jaren (is wel ons plan) en je moet natuurlijk ook een beetje lange-termijn-denken...

Moet er bijzeggen dat het in de plaatsen waar we zouden willen wonen niet veel huizen te koop staan, van het 'soort' dat we zoeken. We zoeken al een paar maanden, en dit is echt het leukste wat we tegenkwamen....

Ik hoop dat jullie mss ook wat adviezen hebben! Wat zouden jullie doen?

2. Niet meer actief

mijn mening?
    waarom moet je een huis hebben en het per direct verbouwen, is het anders onbewoonbaar?
    niet?
    wat is het probleem dan...

succes.

3. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Tja, ik zou het zelf wel doen als je het huis heel erg graag wilt hebben.
    Wij hebben ons huis ook inclusief verouderde badkamer en keuken gekocht en daar was met alle andere verbouwingen geen geld meer voor om direct te doen. Daar hebben we dus de afgelopen jaren hard voor gespaard en het gaat binnenkort alsnog gebeuren.
    Zolang het voldoet zou ik het niet alleen om die keuken laten schieten. Misschien is er zelfs met je hypotheek nog wel iets te regelen?
    Succes met je beslissing.

4. serden

serden Actief lid

31 mei 2007
    233
    0
    0
    Ik zou zeggen als het goed voelt zeker doen! (heb het zelf ook gedaan)

Het lijkt me zo erg als je je huis van je dromen laat schieten en er dan toch spijt van krijgt...

5. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    óf even naar een andere hypotheek verstrekker gaan waar je meer kan lenen?

en ander mooi gaan woenen en de keueken laten voor wat het is!
    daarbij je kan oko wat meer bezuinigen op andere dingen en een keuken kopen bij de ikea...
    of misschien deze keuken verven?

6. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    koopje! :) hahaha. voor dat geld hebben wij net een flatje hier in deze buurt. ;)
    je bent er zelf wel positief over.
    begrijp alleen de nadelen niet.
    ja, de keuken die niet jullie smaak is maar dat kun je volgend jaar ook nog oplossen, nietwaar?

7. Ice

Ice Fanatiek lid

15 jun 2007
    1.510
    0
    0
    Ik ben wel gek op dit soort dingen, en mannetje lief is bouwvakker dus die ook, en ons klinkt het wel goed in de oren!
    waar je wel mee moet oppassen is de overwaarde, tegenwoordig wordt zo makkelyk gezegd: "oooh dan koop je dit of dat van je overwaarde" , maar onze mening is dat je er dan beter voor kunt sparen.
    En een beetje rondkyken voor een "goedkopere" keuken kan ook geen kwaad. Onze keuken komt byv uit duitsland, supergoede en gave keuken, alle apperatuur erin, wy betaalden alleen minder, omdat er geen 'merk" spul inzat, terwyl dat wat in onze keuken zit, in dezelfde fabriek wordt gemaakt als één of ander superbekend merk, zoveel slechter zal het dan toch niet zyn ;)
    Oja en let goed op dat je niet of zo weinig mogelyk over je budget heen gaat ;)
    Nou hoop dat je wat hebt aan mn tips!

8. bette

bette Actief lid

8 jan 2007
    102
    0
    0
    Als je hart van dit huis sneller gaat kloppen en je denkt dat je niet iets dergelijks snel weer zult vinden. Doen! Als de keuken nog acceptabel is kun je er misschien nog wel een aantal jaren mee leven. En inderdaad een likje verf en wat nieuwe handgreepjes doet wonderen.

Als je erg twijfelt. Denk er dan heel goed over na. Als je twijfeld is het wellicht niet alleen om de kosten.

9. Female

Female Niet meer actief

Al snel antwoorden zeg, super bedankt!

@ Anniek; we kunnen bij deze hypotheekverstrekker de gunstigste hypotheek krijgen, hebben we al uitgezocht. Het is ook alleen op het salaris van mijn man berekend...

We hebben zelf een makelaar als tussenpersoon, die steeds alles regeld en de contacten onderhoudt.... En het is natuurlijk onze keus, maar zij vinden het belachelijk dat ze maar € 1.500 willen zakken.
    Maarja, zoals ik al zei, het is ook voor € 15.000 meer getaxeerd...

Ik dacht eerst gelijk: 'shit, nu gaat het niet door'...
    Maar na zelf een poos nadenken bedenk ik me dat we ook prima met een 'oudere' keuken kunnen doen.

Tenslotte, je moet ergen beginnen.... Als ik naar mijn ouders én mijn schoonouders kijk, hoe zij zijn begonnen (nog véél erger!) en hoe ze er 20 jaar later bij zitten, met fantastische huizen.....

En idd, keuken hadden we, voor de indruk en schatting vd kosten al helemaal gepland bij de ikea en kostte € 3000.-... (is echt met alles erbij, mijn man plaatst hem zelf. natuurlijk nog wel geen tegels, bevestigingsmateriaal enz... maargoed...)

10. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    ik zou hem kopen, hij is al meer waard dan waar zij hem voor verkopen.
    Dus een zeer goeie inverstering voor de toekomst alleen al! enne die keuken kan je over een aantal jaren ook vervangen.
    Of een iets minder dure badkamer en dan alsnog een keuken ;)

11. Female

Female Niet meer actief

@ bette; over het huis hadden we beide geen enkele twijfel, het ging alleen over die kosten. ;)

12. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    gewoon doen!

13. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zou het persoonlijk niet doen.
    Bovenop de kosten van de woning, moet je ongeveer 10% rekenen voor kosten koper, dan komt er nog de 15.000 euro van de verbouwing bij.
    En hoe zit je dan met je maandlasten? Kan je het makkelijk betalen? Dus kan je dan nog leuke dingen doen? Wat als er een van jullie twee het inkomen kwijtraakt?
    Kan je dit huis met gemak betalen? Dan misschien wel, maar als je een berekening hebt laten maken en die gaf aan 175000 voor een woning waarbij je wel je verbouwing kunt meefinancieren, dan zit je met deze woning waarschijnlijk behoorlijk aan je top.
    Ga eens naar een andere financierder en laat de berekening op basis van de nu bekende gegevens maken (dus koopprijs, verbouwing en bijkomende kosten). Kijk dan eerlijk naar wat je uitgeeft en wilt uitgeven en maak dan je beslissing of je dit wel kunt kopen. (Wij hebben deze situatie zelf ooit ook gehad en hebben er uiteindelijk voor gekozen om het niet te doen, omdat we dan niet eens meer uit eten zouden kunnen).

Succes met je beslissing
    Groetjes Daphne

14. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik zou zeggen kijke goed rond wij hebben 2 jaar geleden een huisje opgebouwd en denk dat we ongeveer 10000 gespaard hadden amar hier hebben weook inboedel voor gekocht verder echta alles zelf gedaan incl wc's en verleggen van leidingwerk enzo.... en we hebben een badkamer met wirhlpool...

pfff en nu misschien toch weer verhuizen maar dat heeft een ander ereden dan het huis opzicht... hihi

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    daphne alleen die jongen werkt en de kk is erbij gefinaniceerd verteld ze

16. Female

Female Niet meer actief

A daphne; Het is wel volledig berekend. De k.k. zijn idd € 10.000. (maar die zijn dus al meegefinancierd he)
    Maandlasten zijn laag. Veel gunstiger als nu omdat ons krediet v/d auto ook wordt ingelost. (we zullen ong. 400 euro p/mnd minder gaan betalen...)
    Ook heb ik geen inkomen, dus het is al alleen op het salaris van mijn man berekend ;)

Eigenlijk kunnen we het dus voor € 5.000 meer kopen, maar dan blijft er € 5.000 meer over voor verbouwingen. Dus hetzelfde plaatje, maar dan net iets anders ingevuld...

17. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Spannend hoor!

Het klinkt allemaal wel heel leuk! Ik lees net wat Daphne schrijft: let er inderdaad wel op dat je geen top-hypotheek neemt. Ik zou dat risico niet nemen. Succes!

18. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    wbt tophyp
    ik ben het gedeelte met jullie eens maar van de andere kant niet wij zijn ook aan het kijken om iets adners t krijgen en er zit dan niets anders op dan een zogenaamde top hyp maar dat komt ook omdat ik 22 ben! wat voor mij top is is voor iemand van 30 lang niet top...

maar waar ik het wel ee eens ben;kijk naar de maand lasten {en dat doet ze idd}

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik vind het wel een heel mooi huisje hoor! Voor dat geld koop je hier net aan een garagebox... En als ik de keuken zo bekijk kan ie er nog prima mee door, zelfs als het je smaak niet zou zijn. Ik zou het doen, als het verder je droomhuis is!

Deel Deze Pagina