Wij hebben besloten toch nog op vakantie te gaan dit jaar. Zaten we net rustig last minutes te bekijken bedenk ik mij ineens dat ik op dit moment mijn zoontje niet kan identificeren. Ik heb zelf geen paspoort (alleen idkaart). Mijn vriend zijn paspoort was verlopen en ook hij heeft een idkaart genomen. Heb ik voor mijn zoontje op vakantie in Italie een paspoort nodig? (Je moet je toch kunnen identificeren?) En kan ik nog een paspoort aanvragen en hem dan bij laten schrijven? We willen volgende week woensdag vertrekken en het is dus nogal kort dag!
Voor zover ik weet moet je kind bijgeschreven staan in het paspoort van 1 van de ouders, of een eigen paspoort hebben. Geen idee hoe dat met een id-kaart werkt. Je zou voor volgende week nog een paspoort aan kunnen vragen, maar dan moet je wel een spoedje ervan maken zodat je er zeker van bent dat het optijd klaar is. En daar zitten weer extra kosten aan verbonden.
Bedankt voor je snelle reactie! Heb net even gekeken en dat wordt dan best een dure. Een van ons moet dan een paspoort, daar moet een beschrijving op en spoed.. Dat gaat meer dan €100 kosten. Maarja, als het moet dan moet het.. Ik kan alleen niets vinden over of hij ook gewoon een eigen idkaart kan krijgen? Zit daar een leeftijd aan verbonden?
Waarschijnlijk heeft de gemeente wel een website waar je deze gegevens op kunt vinden. Het handigst vonden wij om een eigen IDkaart/paspoort (afhankelijk van of je binnen Europa of wereldwijd wil reizen) voor onze dochter aan te schaffen. Zo kunnen wij ook allebei apart met onze dochter reizen (stel je voor dat één van ons iets overkomt en de ander met dochterlief naar huis moet). Een spoedaanvraag moet je nog wel kunnen redden, als je 'm morgen aanvraagt heb je 'm dan zeker binnen. De gemeente waar ik woon doet vanaf juni 2009 (nu dus) geen bijschrijvingen meer, omdat dat vanwege Europese regelgeving afgeschaft wordt. Misschien ook iets om rekening mee te houden of tenminste even over te informeren bij je gemeente. Ik zoutrouwens zeker wel een IDbewijs voor je zoontje aanschaffen. Stel je voor dat je onverwachts met 't vliegtuig terug moet ofzo (ga er even van uit dat je met de auto gaat) dan moet je hem kunnen identificeren. Ik zou 't risico dus niet lopen.
Nee, daar zit geen leeftijd aan gebonden, onze dochter had 'm met 3 maanden. Je moet er alleen wel een foto voor hebben, dus dat wordt even creatief fotograferen bij de fotograaf. De regels voor kindjes zijn overigens wel soepeler, dat scheelt. Let wel op dat beide ouders volgens mij toestemming moeten geven, voordat je voor niks op 't gemeentehuis staat.
Kinderen kunnen ook een eigen id kaart krijgen ja. Mijn schoonzus heeft er laatst een laten maken voor haar half jaar oude zoontje omdat we binnenkort naar Duitsland moeten.
Wij hebben laatst voor onze dochter een paspoort aangevraagt. Deze konden we na 5 werkdagen weer ophalen. Dus als je vandaag pasfoto's laat maken, en hem vandaag aanvraagt...kan je hem misschien maandag wel weer ophalen.
Als je binnen europa reist dan volstaat een id-kaart. Ga je buiten europa dan heb je een paspoort nodig. Paspoortinformatie - Nederlandse identiteitskaart Hier kun je zien naar welke landen je kan reizen op een id-kaart. Dus voor Italie hoef je geen duur paspoort aan te schaffen
Vergeet niet dat je partner ook mee moet voor de aanvraag en je kindje moet er ook bijzijn. Idd pasfoto's van je kindje. Ik heb het begin dit jaar gedaan, maar ik heb een paspoort genomen met mijn zoontje erbij.
Bedankt voor alle reacties! Ik ga zometeen meteen een pasfoto laten maken en dan gaan we om 11 uur eventjes met ons drietjes naar het stadshuis. Zanoni: Nou, het scheelt niet zoveel hoor een ID-kaart of paspoort. Een paspoort kost €49 en een ID €42. Aangezien we wel echte vakantieganger zijn (ook buiten Europa) kunnen we beter een paspoort nemen. Wat stom dat ik dit helemaal was vergeten, ik was zo zonder paspoort of identiteitskaart met hem vertrokken haha.
Postbus 51 is heel handig: Postbus 51 - Wanneer heeft mijn kind een eigen paspoort of identiteitskaart nodig?
Wij hebben Jelle 2 jaar terug bij laten schrijven... Niet omdat het goedkoper was maar zodat hij in principe alleen met ons mee kan reizen. Hij is in beide paspoorten bijgeschreven (koste toen 18 euro per stuk omdat het in bestaande paspoorten was). Toevallig moeten we nu allebei een nieuw paspoort dus laten we allebei de kids bijschrijven in beide paspoorten. Kost dan 8 euro per kind per paspoort. Een eigen id vind ik nog niet nodig, en dat hoeft ook nog niet tot ze 14 zijn. En het is goedkoper dan elk een eigen id...
ik heb voor martijn ook een paspoort gemaakt omdat mijn ouders in frankrijk wonen, en vind het wel zo makkelijk dat hij een eigen heeft. stel opa en oma passen op en ik ben er niet bij, dan moeten ze wel kunnen laten zien wie hij is. en we willen volgend jaar naar amerika en dan heeft een kind een eigen paspoort nodig. en je partner moet ook mee, of je moet een formulier bij de gemeente halen dan kan hij daarop zijn handtekening zetten dat hij akkoord gaat. de pasfoto hebben we bij de fotograaf laten maken, en de eerste foto was meteen goed hihi, ons fotomodelletje
Sinds wanneer is dat? Lijkt me sterk hoor. Want wat als je niet meer samen bent met de partner? Of de partner is overleden? Of überhaupt niet meer in beeld?
Dat geld alleen als de vader ook ouderlijk gezag heeft, als hij overleden is kan hij ook geen toestemming geven... Van de site van postbus 51:
Ik ga voor Thom deze week ook een paspoort regelen. Waarschijnlijk gaan we dit jaar alleen binnen Europa, maar binnen nu en 5 jaar zullen we er vast ook buiten komen. Bovendien accepteren sommige landen het niet als de kinderen zijn bijgeschreven ipv eigen paspoort. Voor ik het vergeet: veel plezier op vakantie
Raar, mijn vriend heeft ouderlijk gezag en hoefde niet mee naar het gemeentehuis toen ik mijn zoontje in mijn paspoort wilde laten bijschrijven. Ook hoefde hij niks te ondertekenen.
Echt? Wij zijn samen bij het gemeentehuis geweest en wij moesten elkaar toestemming geven, zeg maar. Dus allebei een papier tekenen dat Jelle bij de ander in het paspoort mocht. En volgens de quote die ik in mijn bericht heb gezet zou dat ook moeten. Misschien nog even met de gemeente bellen hoe het zit? Ik vind het trouwens wel logisch dat de andere partner toestemming moet geven. Het is ook het kind van de ander en stel nou dat je kwaad wilt... Je hoort van die rare dingen tegenwoordig. Overigens is het sowieso slim om je kind in beide paspoorten bij te laten schrijven. Stel dat er iets met jouzelf gebeurd waardoor je niet naar huis zou kunnen, kan je man je kind niet meenemen naar huis omdat hij geen bewijs heeft dat het zijn kind is.