Vraag voor de vitamine B12 missers

Discussie in 'De lounge' gestart door Pumbaa, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ik heb maanden terug de diagnose fibromyalgie gekregen. Echter kan ik me niet helemaal vinden in die diagnose en nadat ik van een vriendin te horen kreeg dat mijn klachten ook paste bij vitamine B12 tekort ben ik gaan zoeken op internet. Hier stonden inderdaad veel van mijn klachten bij en er stond zelfs dat het ook vaak verwisseld word met elkaar. Ik moest vorige week naar de huisarts en heb het hem toen gevraagd. Hij zei dat het kon maar was er ook niet heel duidelijk over maar stuurde me wel weg met een bloedtest. Nou is de uitslag van het bloed binnen en deze gaf aan 142, net binnen de grens zoals ik begrijp (137-500) dit was ook de opmerking van de assistent. Zij kon niet geloven dat mijn klachten dus ondanks de lage waarde hier vanaf konden komen. Wat zijn de normale waarden van een volwassen vrouw? (Kreeg ik geen duidelijk antwoord op) en zouden mijn klachten toch hierbij horen? De assistent vond een afspraak met de huisarts niet noodzakelijk daarover.

2. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Kijk even op het forum van stichting b12 tekort. Dit kunnen je alle antwoorden geven.

3. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik zal mijn zusje even vragen> Die heeft enorm B12 tekort en weet er ook behoorlijk wat van. Moment ;)

4. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik heb een tijdje B12 tekort gehad en volgens mijn huisarts zitten vaak de rest van de B vitamines dan ook te laag(konden ze niet precies testen ofzo) dus slik sinds die tijd een B-complex en voel me een stuk beter. Misschien kun je dit proberen en kijken of je klachten minder worden. Ik slikte eerst B-100 complex van Kruidvat. Nu heb ik een iets fijner weg te slikken plastic capsule van DM(duitsland).

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Als je een bepaalde stof niet aanmaakt in je maag dan kan de b12 zich niet binden en wordt het in de darmen niet opgenomen. Dan kun je pillen slikken tot je een ons weegt maar daar schiet je niks mee op.

Wat wel een beetje kan helpen zijn b12 smelttabletten. Die leg je onder je tong en worden door het wangslijmvlies in de bloedbaan opgenomen.

jou waarde is laagnormaal. Dan kun je heus wel klachten hebben. Punt is alleen dat veel huisartsen er weinig kaas van hebben gegeten. Op de site dit ik je gaf kun je bv ook info uitprinten voor je huisarts.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Probeer de injecties uit, teveel b12 kan geen kwaad. Voel je je na 3 maand beter dan lag het aan je b12. Let op, het is nooit een tijdelijk tekort dus injecties hou je altijd. Helaas slaan veel artsen de plank mis op dit onderwerp..
    Hier een heel interessant linkje:
    Hoe gaat het soms fout met de behandeling van een B12-tekort

Er is overigens niet altijd een oorzaak, hier ook Hashimoto en helaas dus ook b12, alle mogelijke onderzoeken gehad waar het aan kan liggen helaas niks gevonden het is het gewoon de link tussen twee auto-immuun ziekten.
    Ook bloedprikken moet het niet vanaf hangen, dus bloedprikken na je injecties heeft helemaal geen nut, gewoon aanhouden hoe jij je voelt. Teveel b12 plas je uit..

7. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ok gevraagd (handig, facebook;))

Antwoord:
    daar kan je zeker wel last van hebben
    142 is een tekort, absoluut!! zeker als je je herkent in de klachten
    fybromyalgie mag pas worden gesteld als b12 goed is
    ik ben ook bij reumatoloog geweest en die zei dat de reuma-klachten hoorde bij b12
    onder de 100 is sowieso een tekort, tussen 100-200 is grijs gebied.. boven 200 is goed

Mijn zusje krijgt behoorlijk wat injecties hiervoor.
    Ze zegt over injecties: En ze moet zich ook niet laten afschepen met 1 x per maand maar eerst 10 injecties in 5 weken en dan kijken hoe het dan gaat

Diagnose | Stichting B12 Tekort

Succes!!

8. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Bij een waarde onder de 150 en neurologiesche klachten dient men altijd met een proefbehandeling te starten
    de opstartfase is 5 weken lang 2 keer per week.
    De waarde is gezien je klachten te laag laat je door verwijzen naar een goede internist.

Ik heb ook fybro, en B12 te kort, de een heeft het ander niet opgelost, ik spuit wel al vanaf november 2012 en spuit nu nog steeds elke 2 weken 1 spuit, dat zal mijn leven lang zo bliljven,
    Ik heb ook een fikse strijd gehad met mijn huisarts mijn waarde was 107.
    Tevens wil ik je er op wijzen dat je vitD ook waarschijnlijk te laag zal zijn,

Ik had een top internist en heb er al velen naar toe verwezen, wegens ongebrip bij de huisarts, en kan niet vaak genoeg zeggen kom voor je zelf op, je waarde is te laag.

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ik ben met bijna dezelfde waarden (145) begonnen met b12 spuiten juist omdat het laagnormaal is en dus net op de rand vond mijn arts laten we het maar proberen, ondertussen 2 jaar verder en de spuiten zijn nu nog iets meer opgehoogd naar eens per 3 weken en daar voel ik me het beste bij, heb nog meer aandoeningen dus klachtenvrij ben ik nooit, maar er verdwijnen veel klachten door het spuiten dus ik zou het zeker proberen.

10. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier zelfs een tekort met heel veel neurologische klachten bij waardes rond de 180, maar het hangt ook helemaal af van het lab dat meet en daar hangen ook de referentiewaardes vanaf.

In landen om ons heen wordt 300 aangehouden als grens voor laagnormaal en dus klachten die komen van een tekort. Ik heb zo'n jaar of 4 tussen de 1x per week en 1x per 2 weken gespoten. Tijdens de zwangerschap weer wekelijks. Ook bij stress en ziekte ( 2 weken erna) moet ik extra spuiten. Nu zit ik op 1x per 3/4 weken omdat ik niet meer werk en minder stress heb.

11. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Dank jullie allemaal voor de reactie. Al met al is dus het advies om toch even te gaan babbelen met de huisarts. Ik ben benieuwd of ik daar verder mee kom aangezien de huisarts al niet geloofde in het B12 tekort.

Ik heb even verder gekeken in mijn uitslagen en ook door de reumatoloog is mijn B12 nooit geprikt. Wel was bij de reumatoloog de ANA wat verhoogd maar niet drastisch. Ik moet zeggen dat de reumatoloog de fibromyalgie ook vaststelde binnen de twee gesprekken voornamelijk op de tenderpoints.

Nou heb ik echt wel last van bepaalde gewrichten maar mijn voornaamste klachten zijn altijd hoofdpijn, moe zo ontzettend moe, altijd pijn (moe gevoel) in mijn benen en tintelende handen. De reumatoloog legde dit allemaal terug op mijn nek. Doordat deze vast zat, slaap ik slecht en krijg ik die tintelingen en hoofdpijn. Vind het zo lastig dat je af en toe zo moet vechten om een gesprek te krijgen en in dat gesprek ook het gevoel te krijgen dat je serieus genomen word...

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    klopt ik zeg ook onder de 150 altijd spuiten, mijn man had 170 en spuit nu ook (1 keer per 2 maand na de opstartfase) mijn internist zegt bij klachten zelfs spuiten bij een waarde tussen de 150 en 200, er zijn zelfs landen die een waarde van 350 aanhouden als ondergrens, maarja hier in NL denken ze erg makelijk over vitamines. helaas.

Ik weer er helaas alles van, meer als mijn HA, moet wel zeggen dat hij bij geleerd heeft iemand in het dorp krijgt nu wel de juiste behandeling na ons gevecht en de brieven van onze internist met wat bijspijkering.

13. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Wat ik voornamelijk vervelend vind om te lezen is dat veel patiënten soms lastig uit hun woorden komen enz. Ik heb jaren terug een EMG aangevraagd omdat ik jeugd epilepsie heb gehad en dus lastig uit mijn woorden kwam. De EMG was goed dus er werd verder niet naar gekeken. Ik vind het zo vervelend dat ik heel vaak zeg dinges...dan kom ik niet op het woord en zeg maar dinges voel ik me nog net wat minder voor aap staan :) mijn vriend roept dan, ja dinges Ow ja dat :x inmiddels weet hij dat ik er echt niks aan kan doen.

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Bij mij was fybro trouwens ook binnen 1 afspraak klaar, ook om de tenderpoints.

de hoofdpijn nekklachten tintelingen zijn niet verdwenen door het spuiten, maaar dat kan soms jaren nodig hebben.
    Maar waarschijnlijk heb ik EDS ipv Fybro 5 mei hoop ik daar meer over te weten. Fybro is een diagnose die vaak gesteld wordt als men het niet weet, helaas en met die diagnose kan je verder zo weinig, is mijn ervaring naar hem nu 2 jaar te hebben. de vermoeidheid kan ook nog VitD zijn, beiden geven die klachen. is dat ook geprikt de VitD. tevens moet je als je B12 gaat spuiten ook Foliumzuur gaan slikken volgens mijn internist. dus ik slik dat trouw (krijg het op recept)

echt ga naar een internist, daar kom je verder mee dan met een HA, dus als je er heen gaat vraag hem om een doorverwijzing, en je gaat gewoon niet eerder weg tot je hem hebt, soms moet je op je strepen staan helaas.

15. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Je moet ervoor gaan hoor! Neem desnoods je man mee naar de HA en wijs hem op de site! En vooral erop staan dat je in de beginfase 2x per wk injecties krijgt.

Voor degene die meelezen.. Een B12 tekort kan ook betekenen verminderd vruchtbaar en soms ook tot een miskraam!
    Daarom mocht je een B12 tekort hebben en je wordt zwanger, dan moet je de frequentie vd injecties opvoeren. (Ik kreeg ze 1x per wk)
    Als je daarna nog BV geeft moet je vaker je injecties halen (ik haal ze 1x per 2 weken)

En een B12 tekort kan erfelijk zijn..

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ja, dat is erg vervelend en hoewel het bij mij nu beter gaat, is het nooit helemaal weg gegaan. Ik noemde soms de hele fruitmand op en dan kwam i k maar niet op het woord appel ofzo. Denk dat vreemden wel eens denken dat ik niet jofel ben als ik in een winkel sta en geen idee heb hoe iets heet. ;)

Wat ik ook erg vervelend vond, is dat ik raar bleek te reageren op mijn werk. Soort van agressief ofzo, zonder dat ik het wist. Dit heeft heel vervelende situaties opgeleverd. :(

17. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

De vitD is niet geprikt, bij de B12 was het al nou ja je kan een test meekrijgen als jij dat wilt ;) de fybro kan ik helemaal niks mee. Daar herken ik me in veel dingen maar wat je al zegt dat is een verzameling voor als ze het niet weten. Over de vermoeidheid zei de arts steeds ja dat komt door je kleintje die is druk en je slaapt er slecht door dus logisch...tja ze is inmiddels twee en slaapt haar nachten wel voortaan door hoor...zal de HA toch nog maar eens bellen voor een gesprek.

18. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Yep, zeker als je tijdens je zwangerschap een tekort hebt, kan je kindje het ook sneller krijgen of er schade aan ondervinden.

Gelukkig heb ik zelf ampullen in huis en spuit mijn man, dus ben nooit afhankelijk van artsen.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hoe is je schildklier?
    Maar neem inderdaad van mijn part het hele artikel mee en schuif het onder de neus vd huisarts en hup starten met de injecties!

20. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113

Mijn HA ook.. Hij heeft nu veel meer patiënten met B12 tekort. Hij laat ze nu sneller erop controleren. En mijn gyn. laat patiënten die om onverklaarbare redenen niet zwanger worden ook even testen. Het is een simpel bloedonderzoek en de oplossing ook.

De artsen krijgen in hun gehele opleiding slechts 2 uur in totaal les over een B12 tekort.. Je kan ze niet kwalijk nemen dat ze er zo weinig van af weten.

Deel Deze Pagina