Ha allemaal, ik heb thuis sinds kort last van zilvervisjes, voornamelijk in de slaapkamer(kast) en de badkamer. (aangrenzende ruimten) Ondanks dat ik altijd wel een deur en of raam open heb staan is het wel vochtig hier. Mijn droger staat in de slaapkamerkast en deze gebruik ik maar zelden. De badkamerdeur staat eigenlijk altijd open en tijdens het douchen staat de afzuiger altijd aan. Helaas heb ik in die ruimte geen raam. Ik heb de huisbaas al gevraagd of alles dicht gekit mag/kan worden, maar ik wacht nog op antwoord. Nu word ik helemaal lijp van de zilvervisjes, nu ik ze ook in een rolgordijn en mijn sieradendoos heb aangetroffen... Ik ga straks vochtvreters en een HG spuitbus halen, maar wie heeft er nog meer tips?? Daarnaast droogt de was bij mij binnen in de woonkamer omdat het balkon geterroriseerd wordt door duiven. Ik heb al een net opgehangen, maar ze gaan doodgemoedereerd op randje zitten met het net onder hun poten. Ik jaag ze elke keer weg, door te schreeuwen of met water te bespuiten. De duivenpinnen wil ik wel aanschaffen, maar ik vind het erg duur om 4 meter balkon (2 randen = 8 meter) voor 17 euro/meter te behangen met pinnen. Wie heeft hier de gouden tip? Alvast bedankt!!! Edit: beetje rare topic titel, maar ik krijg hem niet meer aangepast. Was een foutje, sorry.
Zilvervisjesspray bij het tuincentrum en/of zilvervisjesvallen. Dat zijn kartonnen tunneltjes met een plakstripje aan de binnenkant. Die plaats je langs de plinten omdat ze daar het meeste lopen. Ik vind ze ook verschrikkelijk, maar het is ontzettend lastig van af te komen. Wij hebben in elke ruimte ramen maar zelfs dan is het bijna onbegonnen werk. Ze zijn trouwens gek op karton, papier en behang(lijm). Ik teken en schilder zelf en zelfs in mijn tekenmappen zitten ze, bweh.
Heb jij dan misschien geen last van papiervisjes? Die lijken erg op elkaar, maar zijn anders en veel moeilijker uit te roeien. Google eens want je kunt wel degelijk van papiervisjes afkomen, alleen heb je er wel professionele hulp bij nodig, waar je het bij zilvervisjes vaak zelf nog wel af kunt.
Ik ken het probleem! Je kunt ze alleen niet helemaal uitroeien heb ik begrepen. Zilvervisjes houden van papier/ karton. Wij hebben dus alle opslagspullen die eerst nog in verhuisdozen zaten nu in afsluitbare plastic bakken van Ikea gedaan. We merken echt al verschil. Daarnaast idd waar mogelijk luchten en kieren zoveel mogelijk dichtmaken. Vaak ben je niet de enige in het woonblok en verplaatsen de beestjes zich via waterleidingen etc... dus je buren zullen ze ook hebben. Door een aantal aanpassingen heb ik het idee dat we ze nu veel minder tegenkomen in huis. Zodra we er een zien lopen maken we die meteen dood. Soms kom ik er een/twee weken geen een tegen en dan toch weer ineens een paar in een week. Maar denk dat we daar maar mee moeten leren leven...
Als het er werkelijk zo vochtig is en blujft dan zou sowieso 24/7 de afzuiging aan laten staan. Helemaal als er geen raam in de badkamer zit.
Hij denk dat de droger in de slaapkamer ook wel een boosdoener is. Dit geeft heel veel warmte en vocht.
Helaas kun je ze niet zelf uitroeien. Als jij ze hebt hebben buren ze ook. Het werkt helaas alleen door ze prof. Te laten uitroeien maar dan moeten al je buren het ook doen.
Bij ons is het niet zo heel erg, maar het zit ook echt in de wijk volgens mij. Ons huidige huis hebben we zilvervisjes, huis een stuk verderop waar we 9 jaar geleden hebben gewoon zaten ze ook. En ook op de basisschool, want bij de bso die daar zit kom ik regelmatig die krengen tegen in het vakje van de kinderen. Tussendoor hebben we in een andere wijk gewoond, ze daar nooit gezien (maar daar hadden we muizen )
Hier ook om gek van te worden, door het hele huis. Ze komen hier ook oa uit de afzuiger. Ondanks dat ik er geen fan van ben met kleine kinderen, hebben wij hier toch de spray bij Kruidvat gehaald. Daar waar we twee jaar geleden zeker minimaal 4 a 5 per avond vonden is het nu soms zelfs geen. Alleen de hele ini mini blijven leven daarmee, maar die zien we ook niet meer iedere dag. Beneden stormen ze ook alle kanten uit als ik enkel op de gang wat heb gespoten, dus zelfs dat helpt al wat. Maar ik denk dat je er nooit 100% vanaf kan komen, ze zitten altijd wel ergens nog verscholen... Dichtkitten kan ook nooit echt kwaaf denk ik. En plek goed schoonmaken als je er eentje gedood heb, heb ooit ergens gelezen dat ze eitjes kunnen achterlaten als je ze gedood heb. Valletjes vangen hier maar hooguit 1 en dat is het, dus die vind ik zelf geldverspilling. En kruiden, heb gelezen dat ze tegen sommige kruiden niet goed kunnen. Heb hier kruidnagel in een la gegooid en sindsdien ook heel weinig in die la tegen gekomen. Maarja om dat nou door je hele huis te strooien is ook weer zo wat haha.
Planten, vooral varens ed, helpen erg goed bij vochtproblemen. Kan ook in de badkamer als je er plek voor hebt. En je moet zilvervisjes inderdaad niet platslaan, dan verspreid je de eitjes.
Het is zo goed als onmogelijk om ze uit te roeien... ze komen nl ook via buren e.d. Hier ook last ervan... maar hier zou het hele huizenblok het moeten doen, want ze komen gewoon via de buren heen en weer