Mijn dochter van 10 maand vind zitten niet leuk lijkt het wel. Ze zit ook nog niet heel stevig, want als ze te ver naar achter leunt laat ze zich achterover vallen. Als we haar neer zetten draait ze vrij snel via haar zij op haar buik. Tijgeren doet ze wel en ze zit ook regelmatig op handen en knieën, maar kruipen doet ze nog niet. Staan en dergelijke doet ze nog helemaal niet. Ik weet dat elk kindje zich anders ontwikkeld, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Ik zie ook kindjes van haar leeftijd die al veel verder zijn. Zijn er meer kindjes die dat op deze leeftijd nog niet deden of doen en kan ik haar stimuleren op een bepaalde manier?
Probeer je niet te veel te laten leiden door andere kindjes die sneller zijn. Die heb je altijd wel. Onze oudste kroop vanaf een maand of 11 en liep alsnog los met bijna 16 maanden. Vrij keurig dus. Onze jongste wordt donderdag 1 en zij kruipt nog niet. Ze tijgert en rolt en draait op haar buik. Hier ook nog geen staan. Wel zitten trouwens. We zetten haar nu sinds een maandje op haar billen, omdat we merkten dat ze dit juist graag wilde. Als jouw meisje dat niet fijn, zou ik haar eigen tempo volgen. Gaan zitten gebeurt vaak vanuit een kruiphouding, dus wellicht gaat ze het binnenkort snappen. Volgens mij heb je 2 soorten kinderen: de kinderen die vooral dingen doen door het uit te proberen. Letterlijk met vallen en opstaan. En dan heb je de kinderen die eerst de kat uit de boom kijken. Die wachten tot ze het zelfvertrouwen hebben dat ze iets goed kunnen, tot ze het durven, en het dan pas doen. Die lijken er eerst over na te denken, maar als ze iets doen, doen ze het ook echt vaak goed. Zo kon onze oudste vrij laat rollen naar haar buik, maar ze wist ook meteen hoe ze terug moest rollen. Terwijl je ook hoort dat sommige kindjes een maand of 2 gefrustreerd op hun buik liggen, omdat ze niet terug kunnen rollen. Onze oudste liep ook meteen goed en ze is nog steeds erg voorzichtig met alles (2 jaar, 3 maanden). Ik denk dat jouw meisje van de 2e categorie is. Ze wil misschien niet zitten omdat ze zich nog niet zeker genoeg voelt. Zolang ze goed in haar vel zit en vrolijk is, zou ik me echt nog niet druk maken! Het komt wel.
Hey Tamtam, Y precies het zelfde als jouw kleine meid hoor!! Ze heeft ook absoluut geen haast, maar ieder kindje zijn eigen tempo geen zorgen dus. Ons zoontje was ook veel vlotter liep al rondom de salontafel met 10 mnd en met 1 jaar los.
@ Emmarijn:Ik wil me ook niet te druk maken, maar is niet altijd makkelijk. Het kan best zijn dat ze eerst vertrouwen wil hebben. Tijgeren deed ze ook van de een op andere dag. Ze is vrolijk en ondernemend, dus daar over maak ik me ook geen zorgen. @ Vruchtje24: Danian was ook aan de late kant met alles, maar zat wel vrij goed met 10 maand. Ze doet het verder goed, dus dat is het belangrijkste. Het kan ineens snel gaan, dus zal geduld moeten hebben. Nu kan ze in ieder geval nog niet overal bij
maak je geen zorgen en zet haar juist niet neer. als ze kan zitten gaat ze zitten, daarvoor is het juist niet goed om haar daarmee te belasten, zielig zelfs een beetje, ze is er nog niet aan toe mijn jongste van 15 maanden loopt nog niet, ach, geen zorgen
Ik ben dan eigenlijk weer benieuwd wat ze wel allemaal al kan? Mijn dochter is negen maanden (heel gemiddeld) kan wel al woordjes zeggen maar weer niet een stukje brood oppakken, staan doet ze wel, kruipen vertikt ze. Ik heb een neefje van twee, zegt geen woord, maar heeft een fijnere motoriek dan menig mens... Ik snap je onzekerheid wel hoor, we willen allemaal dat onze kindjes alles doen wat ze 'horen' te doen.
Ze tijgert, ze rolt beide kanten op, draait om haar as op de buik, pincet greep,pakt speeltjes van de ene naar de andere hand over, ze zwaait, klapt in haar handjes, doet je na als je een geluid maakt, ze zit dus wel zolang ze niet haar evenwicht verliest, soms staat ze op handen en voeten, ze zit regelmatig op handen en knieën(kruipen duurt denk ik niet lang meer)als ze op de buik ligt ligt ze ook op haar zij op 1 arm/hand leunend, van zit naar lig kan ze ook. Ze kletst ook veel, mamama, papapapa, en hele verhalen ze heeft 1 keer gericht mama gezegd toen ik haar vast had. Ze kan dus genoeg gelukkig
Dat is toch hartstikke goed wat ze allemaal kan??? Mijn zoontje is 9 maanden en kan veel van die dingen nog niet hoor! Wel optrekken tot staan en zelf gaan zitten (stevig), maar handjes klappen probeer ik al weken tevergeefs haha. Komt vast goed hoor, ieder kindje zijn of haar eigen tempo. Vriendin van mij heeft een dochter die met 11.5 maanden zelf kon zitten, met 14 maanden staan en ze is nu 18 maanden en kan nog niet lopen. Ze is bij CB, huisarts en kinderfysio geweest. Allemaal hebben ze gezegd dat er niks aan de hand is en dat ze er gewoon wat langer over doet. En het kan ineens ook heel snel gaan. Mijn zoontje stond eerst heel lang op schoot (met gestrekte beentjes constant), maar zelf opstaan ging echt niet. Tot hij ineens in zijn bedje stond met 8 maanden. En zitten volgd eniet snel erna. Ik heb niks geforceerd (hem neerzetten ofzo), het allemaal zelf laten doen. Gemiddelden betekent trouwens dat er altijd uitschieters naar boven en beneden zijn, anders kon je nooit tot een gemiddelde.
Elk kindje volgt zijn eigen lijntje. En dat is bij het ene onderdeel vast onder het gemiddelde, en andere boven het gemiddelde. Zolang er maar ontwikkeling is, en gaat het wel goed. Mijn oudste was ook geen zitter. Hij ging ook pas met 13 maand zelf zitten. En met 10,5 maand ging hij net kruipen. Hij ging altijd weer terug op zijn buik als je hem neer zette, dat was gewoon zijn ding. Mijn jongste is motorisch sneller, maar de oudste was mentaal verder. Ieder zijn ding...
Die van mij is 11 maanden en komt sinds 4 dagen zelf vooruit. Tis niet echt tijgeren wat ie doet, hij gebruikt alleen zn armpjes. Verder ook weinig ontwikkeling nog.. Komt vanzelf. Hoop ik. Ben wel benieuwd wat het cb vanmiddag zegt....
Mijn dochter is nu bijna 10 maanden en doet precies deze zelfde dingen. Ik maakte me ook wat zorgen omdat ze nog niet kruipt en nog niet gaat staan. Maar nu merk ik dat ze aardig op schema loopt. Die van jou dus ook ;P