Films en series over historische gebeurtenissen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Hestia12, 9 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    #21 Hestia12, 1 jun 2020
    Laatst bewerkt: 1 jun 2020
    Ja, over het Engelse koningshuis zijn veel goede series gemaakt, net als over WO II.

Iemand een tip voor een (historisch verantwoorde) film of serie over Alexander de Grote, Hannibal, de Trojaanse oorlog of de Egyptische oudheid?

Kent iemand iets goeds over de prehistorie / de tijd van de jagers/verzamelaars? Misschien een docu? Ik ken alleen (van horen zeggen) de boeken van De stam van de holenbeer, geen idee of die een waarheidsgetrouw beeld schetsen van die tijd. En die zijn ook niet verfilmd, voor zover ik weet...

2. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    De stam van de holenbeer speelt dan wel af in in de prehistorie, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Niet te vergelijken met de Outlander series, bijvoorbeeld. Dat is ook fictie (tijdreizen enzo), maar daar is door de schrijfster Diana Gabaldon echt mega veel research over die tijd en de historische figuren in gestoken. Op haar blog kun je daar overigens best veel over lezen.

Voor Grieks gingen we 1x per jaar oid naar het theater voor een tragedie. Met enige regelmaat worden die door Nederlandse theatergezelschappen opgevoerd, hoewel dat nu met de Corona crisis wel anders zal zijn.

Een van mijn favoriete series aller tijden is trouwens Deadwood. Die gaat over de gold rush en is ook (deels) gebaseerd op historische figuren en gebeurtenissen.

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    #23 EdN, 13 jun 2020
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    Die boeken zijn prachtig. Of ze waarheidsgetrouw zijn is moeilijk te zeggen, niemand is er bij geweest :D, maar de auteur heeft jarenlang erg veel onderzoek gedaan naar acheologische vondsten en haar verhalen daar op gebaseerd. Ze zijn in ieder geval geloofwaardig, als in: ik kan me goed voorstellen dat het zo gegaan zou kunnen zijn. Het eerste deel is overigens wel ooit verfilmd, maar dat was geen aanrader.

Qua docu vond ik Walking with cavemen erg leuk. Zeer geschikt om op school te laten zien ook.

Outlander zijn prachtige boeken die een heel goed beeld schetsen van bepaalde historische gebeurtenissen en de serie is zeker leuk vermaak, maar daarin wordt wel een beetje in sneltreinvaart door de historische gebeurtenissen heen geraasd tbv het drama en de romantiek.

4. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Deadwood ken ik, die is leuk ja!

Walking with cavemen ken ik niet, ga ik opzoeken, dank!

Ik zag ooit eens een (britse?) film (computer-geanimeerd) waarin ze het ontstaan van leven op aarde in beeld brachten, het afkoelen van de aarde, het vullen van de oceanen, de ontstaan van leven in zee en later op land. Super mooi gemaakt, maar ik weet niet meer hoe die film heet. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

De tips over nederlandse films (Michiel de Ruyter en Kenau) zijn ook goeie ja.

Deel Deze Pagina