Hey meiden, ik ga jullie ff lastig vallen met een dilemmaatje waar ik mee zit. Ik zal even kort uitleggen wat t is: we willen een huis gaan kopen (in Den Haag) en hebben op t moment 1 dochtertje. Wat we iig willen is wat meer ruimte, 3 slaapkamers en wat meer buitenruimte. Op dit moment hebben we een klein balkon op t noorden, en dat is jammer want daardoor kun je er maar weinig zitten. nu komen er genoeg huizen voorbij op Funda, en zijn ook bij een paar al gaan kijken. Even los van de eengezinswoning (want dat is natuurlijk het meest ideaal, maar niet altijd betaalbaar en in een fijne buurt...) een parterre (beneden) woning heeft een tuin, maar qua ruimte is t wat krap vaak. Een bovenwoning heeft meer ruimte, maar hooguit een dakterras/balkon. Misschien komt er over een tijdje wel een tweede kindje, en nou vraag ik me af zijn er hier moeders die met 2 kids op een bovenwoning wonen? wat zijn je ervaringen? kan je oudste lekker op t balkon spelen, of moet je toch vaak met m naar buiten op de stoep spelen? Wat raden jullie me aan? haha, nu ik dit zo overlees denk ik: tuurlijk is t uiteindelijk onze beslissing... maar ik ben gewoon benieuwd wat de ervaringen zijn?
Wij wonen zelf ook in Den Haag we hebben 2 kinderen en wonen op een bovenwoning. We hebben een klein balkonnetje. We gaan binnen het jaar waarschijnlijk nog verhuizen en dan ga ik zeker weten voor een benedenwoning. En niet alle betere huizen in een betere buurt in Den Haag staat op internet he.. heel veel staan er gewoon niet op of op sites waar je voor moet betalen. Dus ik ga zeker voor een benedenwoning met een lekkere tuin. Vind ik veel handiger met 2 kinderen.
Ik zou ook voor een benedenwoning kiezen, wij wonen nu in een appartement en wij gaan verhuizen omdat ik echt een tuin mis. Of het moet een bovenwoning zijn met een groot balkon of dakterras. De opa en oma van mijn vriend hebben een appartement met een heel groot balkon, daar staat een grote tuinset, planten en er zouden nog makkelijk speeldingen voor kinderen bij passen.
ik woon nu met 1 kind in een bovenwoning. nou ik weet wel waar ik voor koos. ik ging direct voor iets minder ruimte maar dan wel een tuin. ik word echt gillend gek hier. en dan nog maar niet te spreken van het gezeur van de onderburen elke keer die last hebben van mijn dochter die de hele dag heen en weer loopt!
haha, nou dat is dus al 3 voor de benedenwoning... zie net een huis met een terras van 3 bij 5...dat lijkt dan wel groot... maar waarom gaan jullie allemaal voor de tuin? (ben zelf neit zo'n tuinfanaat of zo,maar houd wel van lekker buiten zitten. dus ben wel benieuwd! Pluisje, mag ik je anders ff pben? Omdat je ook in den haag woont heb je misschien wel tips voor me?
toen wij hier kwamen wonen was het eerste wat ik zei; heerlijk geen tuin dus ook geen onderhoud. ik hou ook niet van een tuin. maar ik mis het nu zoooo. gewoon even lekker buiten zitten. dochter achterthuis kunnen spelen.enz.dat kan nu gewoon allemaal niet.
Wij hebben bewust niet voor een (verder geweldige) bovenwoning gekozen gezien het (hypothetische) gezeul met kinderwagens op trappen en weinig buitenruimte. lekker deuren open, lekker naar buiten.
Bij een bovenwoning moet je niet in een oud pand gaan zitten. Kinderen moeten lekker kunnen spelen. Met houten vloeren moet je altijd om je onderburen denken. En in de stad buiten spelen kan vaak (meestal) niet, dus moet je er telkens op uit om je kinderen "te luchten" ipv dat je gewoon even de deur open kunt zetten om ze te laten ravotten. En trap-op-trap-af is vreselijk met kleine kinderen plus tassen boodschappen, en al helemaal als je beneden je kinderwagen niet of slecht kwijt kunt. Een benedenwoning met tuin klinkt wel leuk, maar toen ik dat had (in Amsterdam) gooiden de kinderen van bovenwoningen regelmatig allerlei troep naar beneden. En de bovenburen hun peuken en lege cigarettenpakjes (!). Of gingen rustig hun tapijten uit kloppen over het balkon terwijl ik daar onder lekker in mijn tuintje zat...:x Leek echt niet bij ze op te komen dat er nog een wereld onder zich bevond. Plus dat iedereen je ziet in je tuin van links rechts en bovenaf. Er woonden daar veel eenzame weduwen die meteen de tuin in renden zodra iemand zich naar buiten bewoog, verlegen om een praatje. En als ik wat zat te tekenen wilden de bovenbuurkinderen weten wat ik aan het tekenen was, of wat ik las. Je kunt geen schuttingen tegen bovenburen zetten... Wij zijn de stad dus uit gegaan en wonen nu in een heerlijke eengezinswoning in een veilige buurt/stadje, in een autoluwe straat met auto voor de deur, grote achtertuin en een speeltuin om de hoek. Dat waardeer ik nog elke dag, al heb ik er in het begin heel wat reizen voor over moeten hebben naar mijn werk (in de stad).
@ sas ja heb wel een balkon maar daar kunnen net 2 stoelen staan en dan heb je niet echt beenruimte. wat eerder ook al aangegeven werd,het gezeul met boodschappen en kinderwagen trap op trap af is echt enorm vervelend. hoop zo snel mogelijk naar een rijtjeshuis te kunnen verhuizen
Ik woon in een stad waar een gezinswoning in de buurten waar wij willen wonen niet voor handen is. Dus het is inderdaad of een benedenwoning, of een bovenwoning. Wij wonen nu in een nieuwbouwcomplex op de derde verdieping zonder tuin, met balkon. Mijn zoontje kan prima op het balkon spelen en ik hoef ook niet perse met hem naar buiten. Maar... hij loopt nog niet. Bovendien zit hier een park tegenover en daar ga ik wel regelmatig naartoe. En bij het KDV waar ie 3 dagen per week zit, is wel een tuin. Ik zou, als je het geld hebt, zeker voor een benedenwoning gaan. Maar dan moet de ruimte wel enigszins oke zijn. Op zich is een groot terras ook prima hoor, daar kan je kind prima spelen. Je hebt alleen wel rekening te houden met je onderburen inderdaad. Hier is het absoluut niet gehorig, maar in onze vorige woning (jaren 50 dacht ik?) kon onze onderbuurvrouw ALLES horen. En dat liet ze ook regelmatig merken... Helemaal niet prettig. Dat is een groot nadeel van oude huizen. Lastig dilemma Ik zou gewoon voor de woning gaan waar jullie je goed bij voelen. Benedenwoning of bovenwoning.
Wij wonen in een benedenwoning (in een gemeente naast Den Haag) en ik zou niet willen ruilen met een bovenwoning. Wij hebben een grote tuin waardoor je nog makkelijk kunt uitbouwen en nog een behoorlijke tuin overhoudt. We hebben gelukkig niet veel last van de beide bovenburen (1e en 2e appartement). Dit was tot feb dit jaar nog wel anders met de bewoners direct boven ons maar nu woont er iemand anders. Van dat naar beneden gooien van dingen werd hier ook in het begin nog wel eens gedaan. Maar toen heb ik er wat van gezegd en nu wordt dat niet meer gedaan.
Wij wonen nu in een benedenwoning, we komen uit een appartement uit Ypenburgh, en vandaag zagen we een advertentie dat 1 van de appartementen in ons oude gebouw te koop stond. Eerlijk gezegd hebben we even getwijfeld, we hebben hier wel een tuin, en lekker veel ruimte hoor. Maar dat appartement was ook heel erg ruim, en had een redelijk groot balkon, achter dat complexje ligt een speeltuin. Er zat een lift in dus ook geen gedoe met trappen. Het grote voordeel: alles gelijkvloers, het is nieuwbouw en vooral nu met mijn BI heb ik weleens zoiets van weet je nog? De buren daar waren ook veel verdraagelijker dan hier in een jaren 30 benedenwoning, we hebben daar nog nooit een klacht gehad, terwijl ze hier al zeuren om de wekker die smorgens af gaat. Natuurlijk blijven we lekker hier, maar er zitten zeker ook wel voordelen aan een ruim appartement, zeker waar wij vandaan kwamen, drie appartementen per verdieping, een geweldig uitzicht en alles nieuw, dus geen extra onderhoud. Alleen zou ik altijd met lift doen.
Ik heb wel op een bovenwoning gewoond, dan wel zonder kinderen, maar ik zou dus voor beneden gaan! Ten eerste om het gezeul met spullen en idd de tuin! Ik vind het heerlijk om gewoon de deur open te gooien en je hebt al frisse lucht! Ik ben geen type om elke dag in de speeltuin te zitten. Ik zou echt never niet zonder tuin kunnen hoor!
Wij wonen zelf ook in een appartement, 6 hoog en dus met lift. Een heel fijn appartement, ruim, licht en modern. Voor nu is het prima. Mijn dochtertje kan de komende jaren toch niet zelf naar buiten om te spelen, ik moet erbij blijven. Dus of ik dan boven of beneden woon maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Als ze groter is, en echt zelf buiten kan spelen, willen we wel gaan verhuizen naar een huis met een tuin. Moet zeggen dat ik niet boven zou willen wonen als er geen lift is. Ik sleep me nu al een ongeluk
ik zou persoonlijk kiezen voor een benedewoning. Ik heb een jaar in een bovenwoning gewoont en ik vind het heel vervelend om een klein balkonnetje te hebben of zelfs helemaal geen tuin...
We wonen nu in een 3 kamer appartement. Er is wel een lift, maar dan moet je eerst 5 treden op... suf he! Dus dat is wel te doen nog. Soms heb je bij een bovenwoning een ruimte in de hal (op straatniveau) voor de wandelwagen.... dan kun je die daar laten staan. pff moeilijk hoor! haha, ik kan al nooit kiezen ; ) Dus ben blij met jullie reacties!
ik zou zelf kiezen voor een benedenwoning dit ook omdat je dan in de toekomst 2 kinderen hebt.. je 1 in de armen hebt en de ander trap moet lopen.. je misschien nog allemaal tassen enz hebt.. bij een lift zou ik misschien wel gaan kijken naar een bovenwoning.. al is die weer lastiger als ze groter zijn en alleen gaan spelen buiten.. lastig lastig lastig.. suc6
onze dochter is bijna 2 en in februari zijn in een eensgezinswoning komen wonen. Ik vind het zó heerlijk dat ik de deur open kan zetten en dat ze lekker buiten kan spelen, zonder dat ik er bovenop hoef te zitten. Ze vermaakt zich prima. We hebben trouwens pas sinds afgelopen week schuttingen dus ik profiteer hier dus echt pas een paar dagen van, maar het is écht zo prettig... Voorheen woonde we op de 1e verdieping (1 trapje) en ik moet er niet aan denken weer te gaan slepen met de wagen etc dadelijk. Ook kwam ze toen toch een stuk minder buiten dan nu, omdat het nu zoveel gemakkelijker is.
Je vraagt wat is slim??? Tja mijn antwoord is dan echt doe wat je gevoel in geeft. Ik heb met mijn kleintje tot haar 3de jaar in een flat gewoond,5 hoog,woonkamer van 36m² en een balkon van ruim 7 meter lang en heb daar altijd heerlijk gezeten.Huis had 2 slaapkamers en een berghok dus voldoende ruimte. Nu zit ik in een 1 gezinswoning en ik kom ruimte te kort,ondanks dat ik 2 tuinen heb. Heb 1 tuin op het zuiden dus altijd zon(achtertuin) en mijn voortuin ligt dan wel in de schaduw maar daar kunnen we haast niet zitten ivm de lieftallige boom van de buuf(klef zooi uit de boom en vele groene beestjes) Hier Heb ik een vrij lange woonkamer(qua oppervlakte vrijwel gelijk aan de flat) maar raar in gedeelt,2 volwaardige slaapkamers en 1 klein kamertje(wat baby kamer wordt),maar weinig bergruimte dus kan spullen moeilijk kwijt. Als ik na denk aan hoe ik het gedaan had als ik dit van te voren had geweten dan had ik liever in die flat gebleven.Ook met 2 kinderen. Buitenspelen loopt uiteindelijk wel los want je zit toch dusdanig met een leeftijd verschil tussen de 2 kids dus had toch mee gemoeten. Op dit moment zeg ik dus geef mij die flat maar ipv van benedenhuis met 2 tuinen