Financiële dingen, hoe gaan jullie er mee om?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lucia, 29 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Lieve dames (en heren)...

Ik weet het even niet...
    Vorige maand de belastingen betaald, bijna 1000 euro...dan afrekening hier, afrekening daar,...
    Vandaag zo ongeveer de laatste ontvangen:bijna 1800 euro. :pale:
    Dat is van de gas, we wonen hier sinds maar vorig jaar.Het is hier niet klein, maar dat het zo veel zou zijn...
    Plus dat we vanaf nu ook nog eens 196 euro per maand moeten betalen ipv 60...

Mijn vriend werkt en ik nog niet, ik heb een wachtuitkering.(weet niet of jullie dat in NL hebben)Die WU bedraagt tussen de 350-400 euro.

Weet niet hoe we het kunnen redden...we proberen al zoveel te besparen. :cry:
    Zelfs als we die 1800 bijv. in delen zouden mogen betalen, zouden we er met die 196 niet meer komen...

We moeten aan de schuldbemiddeling ofzo denk ik pff...

Wou het even kwijt...

Edit mod:
    Je onderwerp iets aangepast.

2. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik weet precies hoe jij je voelt.
    en dan wonen wij tijdelijk bij mn ouders in huis en betalen maar 200 per maand aan kostgeld.
    mn vriend werkt alleen en ik krijg helemaal geen geld van geen enkele instantie.

3. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Poehhhhh wat heftig allemaal!
    Ik vind 1800 euro trouwens erg veel voor gas. Maar ik weet uit mijn omgeving dat het kan gebeuren.

Ik hou mijn hart ook vast voor die eindafrekeningen. Ook al wonen wij in een heel klein flatje. Maar toch...ik heb ook het gevoel dat we tegenwoordig alleen maar leven om rekeningen te betalen.

Ik zie het bij iedereen om me heen. De rekeningen stromen bij iedereen binnen en hoe men het moet betalen? Dat bekijken ze maar.
    Vooral nu met de financiele crisis...veel mensen in mijn omgeving raken hun banen kwijt, maar hebben wel torenhoge maandelijkse lasten.

Ik maak me ook erg zorgen over de toekomst.
    Echt stress.
    Mijn verloofde heeft net nieuw werk gevonden gelukkig. En ik ga mijn baan opzeggen en in de tussentijd op zoek naar nieuw werk i.v.m. verhuizing.
    Maarja, de vaste lasten lopen door natuurlijk.
    Heb er ook de kriebels van!

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hoi, ik ga dus mijn baan opzeggen en hard op zoek naar nieuw werk.
    Ik moet mijn baan wel opzeggen omdat mijn verloofde al nieuw werk heeft aan de andere kant van NL. En ik hier niet alleen wil achterblijven.

Wij zeggen hier ons huurhuisje op. En gaan bij mijn broertje inwonen, hij heeft gelukkig een zee aan ruimte.

Maar ik maak me ook zorgen.... Want ik heb ook vaste lasten die doorgaan.
    Maar mijn verloofde zegt dan: Iedereen heeft recht op een soort van bijstand, hoe dan ook.
    Maar goed, zo makkelijk is dat helemaal niet! Want jij krijgt dus ook niks....

5. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    wij hebben ook een belastingschuld door een rekeningfout en was ook 1800,- en we betalen nu per maand 80,- dus dat is voor ons prima te doen maar het blijft zonde!

maar waarom ga jij niet werken dan? dat zal dan ook wat schelen.. in de avonden of weekenden zodat je geen opvang nodig hebt

6. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik krijg geen uitkering en ook geen bijstand

en wij zijn ook verhuist vanaf gelderland naar mn ouders in friesland.
    en eerst had ik wel werk(uitzendburo) maar na 6 dagen waren we daar al klaar.
    dus toen 1 ochtend in de week in de schoonmaak.
    sinds anderhalve week zit ik in de ziektewet en zw. verlof.
    maar ja sta maar voor 1 uur op papier dus zoveel krijg ik niet.

dus ga nu maar kleding op marktplaats zetten wat ik toch niet meer aan doe(sommige dingen nog nieuw)
    weet anders ook niet hoe ik aan geld moet komen

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ja :(
    De kans is groot dat ik precies in dezelfde situatie eindig als jij.
    Daar ben ik wel zoooo bang voor. Ik merk dat het vrij lastig is om aan de bak te komen nu. En straks groeit mijn buik ook natuurlijk...ppff..
    Maar jij bent hoogzwanger....heb je dan ook geen recht op een soort van bijstand, want wie neemt je nu nog aan?
    Ja, je zit al in de ziektewet natuurlijk en wel erg dat je zo weinig krijgt.

Hoe betaal je je verzekering en andere vaste lasten dan als ik vragen mag?

Want ik heb mijn zorgverzekering, afbetaling aan IB-groep, telefoonrekening, huisverzekering (ik heb straks geen eigen huis meer, maar helaas is zo een verzekering voor een jaar :( )..

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Missflower: ik ben op dit moment op zoek naar werk, heb al wel wat interimwerk gedaan maar dat schiet ook niet echt op...

Ik ben ongeschoold, dus wordt alleen aangenomen voor poetswerk oid, dus ben nu in die sector op zoek in m'n buurt.Niet ideaal, maar het moet gewoon.Fabriekswerk is voltijds of in ploegen en dat is bijna niet mogelijk met de kleine...

Ben wel met een thuisopleiding bezig om later een betere baan te zoeken, maar dit duurt nog een aantal maanden en dan moeten ze me daarna ook nog aannemen natuurlijk...

@Lovelyengeltje en Assi: ik leef met jullie mee...Ik zet ook kleren ed op Kapaza, maar ik koop sowieso altijd alleen kleren in de Zeeman enzo dus het brengt niet echt op...

9. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    @assi

mn vriend werkt fulltime en die betaald alles.
    maar ja
    dat geld is zomaar op.
    dus we zitten echt aan de grond.
    : (

10. Trees

Trees Niet meer actief

jullie wonen toch allebei bij je ouders en hoeven alleen maar 200 euro kostgeld te betalen. Waar gaat het loon van je vriend dan allemaal aan op? Is het een idee om een keer goed bij te houden waar je het dan aan uitgeeft, bijv. in een huishoudboekje of schriftje. Misschien kom je dan wel punten tegen waarop je kan besparen. Het is natuurlijk wel een beetje raar dat je vriend fulltime werkt en dat jullie geen geld hebben, terwijl je ook nauwelijks vaste lasten hebt. Toch?

11. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    wij wonen samen bij mn ouders in huis.
    maar wij hebben de laatste tijd elke maand wel iets duurs.

nu weer autorijlessen van mn vriend (1000 euro)
    nov was het een bed (800)
    belastingdienst deze maand (450)
    dec. autoreparaties(500)
    dan is geld snel op hoor.
    en zoveel verdient mn vriend niet.

autoverzekering en wegenbelasting heb je elke maand
    benzine
    ziekenfonds elke maand (130)

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zijn met al die afrekeningen het eerste jaar dat we samenwoonde ons rotgeschrokken van de bedragen!
    Nu leggen we vanaf oktober/november al steeds wat apart zodat we in januari/februari alles gewoon kunnen betalen...
    Nou dacht ik alleen wel dat gas bij ons gewoon in een vast bedrag van eneco zit...maar daar kan ik me ook in vergissen hoor!
    Ik hou me er als ik heerlijk eerlijk ben niet super veel mee bezig...vriendjelief regelt die dingen meestal :oops:

Je hebt er nu niet echt iets aan...maar misschien voor volgend jaar...hou er rekening mee...want elk jaar liggen ze weer op de mat!

13. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Sarah: we hadden wat opzij staan, maar daar hebben we de belastingen mee betaald...die komen normaal veel later maar moesten nu opeens in januari betaald zijn...

14. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    @lucia: en iets als afdelingsassistent? ik werk in een verzorgingshuis en het werk is best heel leuk. Je brengt het ontbijt, je doet een broodkar, wat afwasjes, middag eten rondbrengen en koffie en thee.. bij ons hebben ze korte of lange diensten bijv. 7.30-10.30 of 16.00-20.00 maar ook hele dagen maar dat kun je aangeven.. informeer eens bij je in de buurt ;)

15. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    HIer is het op het moment ook niet echt feest.

normaal redden we het prima, maar we hebben een verbouwing achter de rug, dus het spaargeld was op.

Vervolgens een flinke bon (144,-), eindafrekening (560,-), belasting (510,-) en die van de belasting kwam onverwacht en precies 2 dagen nadat we een dure houten vloer voor boven hadden gekocht (400,-)

deze maand komen we dus niet bepaald uit. Heb de bank uit pure ellende maar gebeld voor een krediet van 1000 (waar we gelukkig maar 250 van nodig hebben), omdat we het anders echt even niet redden.

Nu weet ik gelukkig dat we dat volgende maand weer inlopen. We hebben beiden een goede baan, en normaal kunnen we ook flink sparen.

gewoon een"*** maand dus. We hebben er wel van geleerd. Pas als ons spaarsaldo weer een klap kan hebben, gaan we de rest van het huis afmaken. :)

16. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    In Assen kan dit idd ook in het ziekenhuis.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Missflower: thanx, dat lijkt me wel leuk!
    Zal eens gaan rondvragen!

18. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.663
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    pfff al die financien zijn idd een noodzakelijk kwaad.
    Wij zijn zelf net een jaar uit de schuldsanering,hebben we wel van geleerd,hadden totaal geen overzicht op onze financien.
    Tijdens de schuldsanering hebben we geleerd om,heel ouderwets,een huishoudboekje bij te houden.(natuurlijk kan dit ook op de pc).Maar het werkt perfect voor ons!
    Altijd overzicht en controle op je geld,en dat gevoel is heel wat waard.
    Daarnaast hebben we overal "potjes"voor,bv naaste vaste lasten ook voor kado's,uitgaan ed.
    En we hebben geleerd om te sparen.In tijden van nood hebben we altijd buffer.
    Afgelopen maandag hebben mijn man&ik geboekt voor onze emigratie.
    We voelden ons zo trots,omdat het ons is gelukt om dat geld bijmekaar te sparen.We hebben er veel voor moeten laten(minder uitgaan,geen nieuwe kleding,sober eten,spullen verkopen,overwerken).
    In die 16 jaar dat we bijmekaar zijn,was dit nooit voorgekomen,we hadden allebei een gat in ons hand.
    Mijn advies is om je financien eerst in kaart te brengen,dan kun je ook een plan van aanpak maken.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Spaartips:
    - abonnementen op kranten en mobiele telefoons de deur uit
    - boodschappen uitsluiten bij de Aldi of Lidl
    - koop zo min mogelijk kleding. Vooral voor kleine kinderen.
    - doe zuinig met energie. 's Nachts de verwarming uit, altijd het licht uit, alleen 's avonds wassen en drogen, doe energiespaarlampen in de lampen en overdag kan de verwarming ook wel een graadje lager (bijvoorbeeld)
    - als het kan, de auto de deur uit. Scheelt een hoop geld en ipv bijv. een jaarkaart voor het OV (voordeelurenkaart). Of zoveel mogelijk met de fiets/lopen
    - en maak een overzicht van de uitgaven in bijv. Excel, dan heb je er een veel beter zicht op.
    - leef niet 'boven je stand'. Als je weinig te besteden hebt, kun je ook weinig uitgeven.

20. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Chillin; bedankt voor de tips!Ik vind het erg fijn voor jullie dat jullie uit de schuldsanering zijn,kan me voorstellen dat jullie erg trots zijn!

@Chebu;bedankt voor je tips!
    Een abbo op krant ed hebben we niet, wel mobiele telefoon, maar dit komt voor ons goedkoper uit dan prepaid.(vaste lijn hebben we niet)We gaan wel kijken voor een goedkoper internetabonnement.
    Boodschappen doen we altijd bij Aldi en Lidl, kleding kopen we amper voor onszelf en voor Alyna ook heel weinig.Met energie zijn we sowieso zuinig. ;)
    De auto kan helaas niet de deur uit, hebben we nodig voor werk en om bij onze families te raken.(mijn fam woont voor een deel in NL)
    Ben nu een beetje bezig om onze inkomsten en uitgaven in kaart te brengen.

Voel me er wel echt k*t onder, vorige week hadden we een beetje crisis in onze relatie, alles ging nou net terug goed en dan dit.:(
    Het is altijd wel wat...

Deel Deze Pagina