@lovelyengeltje Hopelijk kunnen jullie in de schuldsanering! Dan ben je er inderdaag binnen 3 jaar vanaf. Ik ben eind vorig jaar afgewezen voor schuldhulpsanering vanwege te weinig draagkracht ja als ik het kon betalen zou ik het ook wel doen, maar dat is hopelijk alleen hier in amersfoort zo! Heel veel succes! Groetjes, Sam
ik zie dat lucia je al gaat helpen, anders dan wil ik je ook helpen maar ik ben ook niet super super handig. Maar wil altijd wel proberen. Misschien kan je man op zijn werk printen? En anders bij de buren of bij zo een copyshop?
@lucia ok ja ik dacht eerst dus de uitkering van als je pas van school bent enja die wachtuitkering ga inderdaad maar omhoog gaan vanaf je een tijdje gewerkt hebt maar interimwerk en deeltijds moeten daar wel bij gerekend worden ( heb het niet over hier en daar een week interim hé) maar als je bv 6 maand werkt deeltijds en/of interim wordt dit wel bijgerekend bij je uitkering. mja het ocmw rekent natuurlijk anders. als je vriend een inkomen heeft vrees ik er een beetje voor dat jij iets gaat krijgen van de ocmw je kan wel altijd via het ocmw schuldbemiddeling aanvragen
@Randi; we gaan dinsdag in elk geval horen bij het OCMW...er moet in elk geval iets gebeuren. Ik meende gelezen te hebben dat deeltijds niet bijgerekend wordt, ik zal daar ook eens naar vragen als ik bij de vakbond ben.(niet dat ik deeltijds genoeg gewerkt heb, maar dan weet ik dat) Heb helaas nooit langer dan een weekje of 2 aan een stuk voor de interim gewerkt...
Ik maak altijd een schema op de computer in excel waarbij ik bij hou wat de inkomsten zijn e.d. En als er wat afgaat, dan haal ik dat weg en dan krijg je automatisch het bedrag wat je nog over moet houden die maand. Ik had ook nooit overzicht op onze geldzaken, ben echt blij dat ik dit gedaan heb. Zo kan je ook geld opzij zetten voor betalingen in de toekomst die je denkt te hebben. Plannen en vooruitdenken. Ik neem aan dat de meeste grote uitgaven nooit echt onverwachts komen. En de belastingdienst, daar kan je natuurlijk een regeling mee treffen. Wij moesten in totaal ook 600 euro terug betalen. Dat wordt nu verrekend bijv met ons voorschot. En anders kan je per maand zoveel euro terug betalen. En met energiemaatschappijen valt ook altijd wel wat te regelen. Gewoon even bellen!
België he... Wij moeten elk jaar onze belastingen betalen in juni... krijgen we dit jaar al onze brief in december en moet het tegen 10 februari betaald worden. Maar liefst 1800 euro. Bij mijn zusje net hetzelfde.
In België kan je dat ook aanvragen, hier willen ze wel dat het binnen het jaar betaald is (omdat dan de nieuwe aanslag alweer komt).
Eum, je moet gewoon goed opletten! Het staat heel duidelijk op je aanslag hoelang je bezwaar kan aantekenen!
Het is inderdaad wel wat krom, maar je weet dat je je belastingaangifte moet indienen he, als je hem bvb in april nog niet hebt ontvangen, dan bel je best eens.
@Kirby; hoe zit dat dan precies als je nog niet genoeg gewerkt heb?Dan kun je toch geen werkloosheidsuitkering krijgen?Of krijg je dan gewoon niks meer?
Hebben ze in belgie geen betalingsregelingen dan? 3250 euro in 3 termijnen? Halleluja, dat kan toch nooit?
Je hebt dus wel nog recht op wachtuitkering, omdat je nog niet genoeg bewezen werkdagen hebt,moeten er 312 dagen zijn in de laatste 18 maanden in een 6-dagen week, omgerekend 260 dagen in een vijfdagenwerkweek, parttime wordt dus wel meegerekend. Heb jij eigenlijk nog nooit controle van de rva gehad? Je zal ofwel moeten bijscholen of beter zoeken achter werk of ik weet niet wat, maar wachtuitkering krijg je maar als je jonger bent dan 30.
Jawel hoor, meestal willen ze wel dat je het binnen de 12 maand betaalt, soms maken ze ook uitzonderingen. Je kan zelfs eenmalig vragen om je belastingschuld kwijt te schelden, dan moet je wel aantonen dat je het echt niet kan betalen. Ze proberen zich er wel vanaf te maken hoor, dan zeggen ze de eerste keer bvb nee, maar na wat aandringen, laten ze het je toch in delen betalen.
Ja, maar welke instantie doet dat niet? In NL is t geloof ik 24 maanden. Maar 3250 euro in 12 maanden is toch wel te doen? Dan betaal je zo'n 270 euro in de maand. Ja is nog veel, maar beter dan in 3 termijnen. Jeetje mina ik zou een hartverlamming krijgen denk ik als ik dat zie... Maar goed ik had ook meteen bezwaar aangetekend denk ik, als het niet klopte. No way dat ik teveel ga betalen!
Ik krijg regelmatig controle van de rva, waar ik altijd bewijs moet voorleggen dat ik actief op zoek ben naar werk+contracten van de interim ed.Ben nu ook via de vdab in trajectbegeleiding, dwz dat sinds kort iemand mij 'helpt' om een job te zoeken die bij me past.
Ik hoop dat je snel iets vindt, Lucia! Ofdat ze je tenminste een opleiding aanbieden. Heb je geen zin om verder te studeren? Dat kun je ook he, met behoud van je uitkering.
en niet alleen met behoud van je werkuitkering maar nu wordt ook de kinderopvang met een maximum van 600 euro/maand volledig terugbetaald en als je langer dan 5jaar stempelt of ocmw trekt krijg je ook 1euro bruto/uur bovenop je uitkering. ook je vervoerskosten worden terugbetaald aan de hand van ofwel een busabonnement ofwel km vergoeding. mischien inderdaad niet slecht om eens te kijken naar een opleiding dan. ze moet wel goedgekeurd zijn door de rva.
Ik ben nu bezig met een thuisopleiding via het NHA, gaat heel goed en ik vind het ook erg interessant! Vind het momenteel beter voor ons als ik dit blijf doen en dan erbij ga werken, we hebben de centjes echt nodig...(zou sowieso wel gaan werken natuurlijk, ook al zouden we het niet hard nodig hebben) Heb al weer wat interims afgegaan, sollicitaties verstuurd, vorige week nog bij een rusthuis op sollicitatiegesprek geweest... Ben nu naar het kijken naar dienstencheques. En dan hopelijk als ik m'n diploma hiervan heb, een job zoeken die me écht ligt.