Financiële prikkel om Borstvoeding te geven in GB

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Die bonnen in uk zijn niet enkel voor kv. Iedere vrouw die op een bepaald bijstandsniveau zit of bepaalde uitkeringen krijgt krijgt die bonnen. Die bonnen zijn geldig voor koemelk, groenten en fruit. Ook voor flesvoeding maar enkel de eerste voeding, dus nr1 op de doos. Van zodra je overgaat op opvolgmelk kan je de bonnen niet meer daarvoor gebruiken.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    j

Ik vind het ook raar.
    Maar eigenlijk hoeven wij er ook niets van te vinden.
    Het gaat om een ander land, met een ander bijstandssysteem, een andere cultuur, een ander systeem voor gezondheidszorg.
    In dat land krijgen mensen in de bijstand bonnen om voedsel te kopen, en dus ook kunstvoeding. Dat zorgde voor ongelijkheid m.b.t moeders dezelf voedden. Het werd aanlokkelijker gemaakt om niet zelf te voeden, en dat is in strijd met internationale wet- en regelgeving.

In Belgie krijg je echt geld als je zelf voedt.

Wat ik pas raar vind is dat in Nederland als een kind allergisch is de kunstvoeding volledig vergoed wordt, maar als een kind in zo'n geval borstvoeding krijgt de moeder geen cent van haar dieet vergoed krijgt!

3. tuc

tuc Niet meer actief

De voordelen van bv hebben niks te maken met de manier waarop de gezondheidszorg belast wordt...en het feit dat de overheid dit soort dingen doet en ook dat soort onderzoeken financiert zegt mij al genoeg over de betrouwbaarheid van dit soort onderzoeken. Dat is hetzelfde als nutricia die beweert dat kindjes vanaf 4 maanden bijgevoed moeten worden. Helemaal niemand maakt mij wijs dat er een betrouwbaar onderzoek is dat 100% zeker uitwijst dat bv baby's minder gezondheidszorg nodig hebben...de grootste kolder.
    Veel ziektes...redenen waarom baby's bij de dokter of het ziekenhuis terecht komen is helemaal niet te voorkomen met bv.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Over het vergoeden ben ik het met je eens. Flesvoeding zou daar niet vergoed moeten worden en hier zou een moeder haar dieet best vergoed mogen worden als dat net als bij flesvoeding medische redenen heeft.

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ik begrijp deze niet goed. Welk belang zou de overheid hier dan mee hebben? Het belang van nutricia lijkt me duidelijk, maar de overheid heeft hier niks mee te winnen toch? Veel wetenschappelijk onderzoek wordt trouwens gefinancierd door overheidsgelden, wat nogal logisch is omdat er vaak niet direct een economisch belang aan zit en het toch belangrijk is als er goed onderzoek wordt gedaan.

Feit blijft dat gemiddeld genomen bepaalde ziektes en stoornissen minder vaak voorkomen bij een groep kinderen dat borstvoeding heeft genoten. Dat zegt natuurlijk niks over het individuele kind, maar het individu is voor de totale kosten van de gezondheidszorg ook niet zo interessant.

Overigens ben ik ook van mening dat elke moeder moet doen wat goed voelt en of dit kv of bv is vind ik niet interessant. Keuzevrijheid en respect voor elkaars keuze vind ik veel belangrijker.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is natuurlijk uit en te na onderzocht, je hoeft maareven te googelen hoor, bijvoorbeeld dit: http://pediatrics.aappublications.org/content/103/Supplement_1/870.full.pdf
    Maar de reden in de UK zal uiteraard politiek geweest zijn, en nietomdat ze zich nou zo druk maken over bijstandsmoeders en kun kinderen...

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.827
    5.964
    113
    Vrouw
    Ook voor jou,heb je uberhaupt gelezen? De financiele vergoeding om KV te geven is VELE malen groter. En bestaat al jaaaaren.Dit wordt de eerste 6 maanden volledig vergoed. Dus "geld halen" daarvoor hoef je geen bv te geven

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.827
    5.964
    113
    Vrouw
    Dat klopt maar dat is toch niet de point? Als je als vrouw kiest voor kv,krijg je die vergoed. Kies je als vrouw voor bv,(wat ook kosten met zich meebrengt), was het helaas....u krijgt niets!

Rechtrekken is niet het juiste woord.Maar iedereen die roept:belachelijk!!Prima. Maar dan ook geen geld meer voor het kopen van kv.
    Want,ook al 100 x geroepen,het is toch een eigen keuze? Dan is de consequentie dat je ook zelf het eten van je baby moet betalen

Ik vind het een onzinnige discussie. Laat het lekker beide bestaan,en doe allemaal eens rustig...dat gekrenkte als iemand een opmerking maakt die helemaal niet naar bedoeld id
    "boehoe niet op die manier zeggen hoor dat is niet leuk"...

9. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Laat dan gewoon de bonnen bestaan maar haal eraf dat je er de kunstvoeding voor de eerste 6 maand kan mee kopen. Dan is iedereen gelijk.

Of geef de moeders dan hun borstvoedingsvergoeding maar geef ze dan de andere bonnen niet meer.

10. adi

adi Niet meer actief

Nou, mijn onderzoeksresultaat nav deze topic is dat veel mensen niet slimmer worden van welke voedingswijze dan ook.
    Is het dan zo moeilijk te snappen?

In uk krijgen arme gezinnen voedingsbonnen. Die vertegenwoordigen een bepaalde waarde, stel 100 pond. Ongeacht hoe de baby wordt gevoed.

Gezin A koopt voor 60pond groente en fruit, en voor 40 pond kunstvoeding.
    Gezin B koopt voor 60pond groente en fruit.. En heeft nog 40pond over om nog meer groente en fruit te kopen die de voedende moeder kan opeten, of als bijvoeding aan het kind kan geven.

Wat is het verschil? (behalve hersenspoeling dat sommige mensen zijn ondergaan, is vaak niet handig in het dagelijkse leven..)

11. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Precies adi.

Je moet die bonnen bekijken als hulp met voeding. Ze noemen niet voor niets healthy start. Koop jij er kunstvoeding van omdat jij geen borstvoeding kan of wil geven dan heeft je kindje in elk geval de juiste melk binnen met de juiste toevoegingen. (geloof me ik heb al gezien dat er gewone melk of sojamelk en dan appelsap ofzo gegeven werd).

Geef jij borstvoeding dan koop je er gezonde voeding mee zodat jij als borstvoedende mama ook je vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Er zit ook afwisselend een bon bij voor een vitamimesupplement voor mama of kind.

En qua gezondheid... Genoeg kinderen die kunstvoeding gekregen hebben en amper ziek zijn en ook genoeg kinderen die borstvoeding gekregen hebben en bij wijze van spreken elke week bij de dokter zitten.

Hou die bonnen gewoon en voor de rest laat dan iedereen gewoon doen.

Mijn opmerking hiervoor was dus meer bedoeld voor degenen die maar blijven hameren dat het niet eerlijk is.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor arme moeders is kunstvoeding en melk gratis onder het Healthy Start Scheme.

13. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja en nee. Iedere moeder in de bijstand krijgt die bonnen. Je kan ze uitgeven aan kunstvoeding maar ook aan koemelk, groenten en fruit. Die bonnen zijn dus niet enkel voor kunstvoeding.

Geef jij borstvoeding kan kan je die bonnen nog altijd gebruiken voor je koemelk, groenten en fruit. Het is dus niet zo dat jij uit de boot valt als borstvoedende moeder want je kan nog altijd gezonde voeding voor jezelf kopen zodat je alles wat je nodig hebt binnenkrijgt om zo je kindje goede moedermelk te geven.

Healthy Start » What to buy with the vouchers

14. adi

adi Niet meer actief

Ik zou zeggen: lees mijn bericht nog eens, maar nu zonder gekleurde bril..

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, dat maakt het verhaal anders. Ik had begrepen dat er echt bonnen waren specifiek voor babyvoeding. Daar zou een borstvoedende moeder dus niks aan hebben. Maar als zij die bonnen sowieso al voor iets anders kan gebruiken, is er helemaal geen verschil tussen de ene of andere moeder.

16. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    #56 MamaR, 24 nov 2013
    Laatst bewerkt: 24 nov 2013
    Ja hoor, ik heb het stuk gelezen.. Ik heb eerder ook al aangegeven dat ik bonnen voor flesvoeding ook onzinnig vind..

Ik reageerde op de reactie dat "borsten gemaakt zijn om baby's te voeden" en dat het "mooi" is om daar een vergoeding voor te krijgen.. Dus inderdaad mijn opmerking over flesjes was off topic, maar dat was die opmerking waar ik op reageerde ook.

Edit: ik lees nu dat die bonnen niet perse voor flesvoeding zijn, en dat iedereen ze krijgt die ze nodig heeft.. Dan vind ik het helemaal belachelijk!

17. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Ow ik wist niet dat moeders die kv geven al bonnen konden krijgen! Dan is het inderdaad wel zo eerlijk om vrouwen die bv geven ook die bonnen geven. Ik had het zelf heel goed kunnen gebruiken, al was het maar voor die dure kolf! Of iets gezondere voeding, ik let er nu toch extra op wat ik eet.

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Daarom vind ik het ook een prima initiatief. :) Echter vind ik dat moeders die het geprobeerd hebben maar bvb om medische redenen geen borstvoeding KONDEN geven, ook een financiële beloning moeten krijgen. ;)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik begreep van mijn kennis in UK dat moeders extra krijgen oor kv, dus los van de bonnen die elk gezin krijgt!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Volgens mijn contact is er naast de algemene voedingsbonnen ook altijd iets er naast geweest om kv te betalen. Daarnaast delen veel food banks formula uit, waardoor moeders hun kv gratis krijgen.

Deel Deze Pagina