Nee je krijgt niet extra voor kv. Je krijgt al bonnen tijdens de zwangerschap zodat je als aanstaande moeder ook wat gezonds binnenkrijgt. Na de geboorte wordt het bedrag verhoogt tot je kindje 1 jaar is. Daarna is het weer hetzelfde bedrag als tijdens de zwangerschap tot je kindje 4 is. Die bonnen zijn dus geldig voor groenten en fruit, melk en kv. Je beslist zelf waar je ze aan uitgeeft. Maar extra krijgen voor kv doe je niet. Elk gezin dat recht heeft op de bonnen krijgt hetzelfde bedrag aan bonnen per maand ongeacht of je nu kunstvoeding of borstvoeding geeft. Je moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen om die bonnen te kunnen krijgen. Dus ik kan er wel inkomen dat voedselbanken kv uitdelen voor moeders/gezinnen die door omstandigheden geen recht hebben op de bonnen maar toch in armoede leven. En nog een andere link: Free milk, vitamins, fruit and vegetables and infant formula | nidirect
OK, dan is dat anders dan eerst. Mijn kennis zegt dat ze kv vergoed kreeg. So wie so erg betuttelend om mensen bonnen i.p.v. geld te geven, vind ik. Want de bonnen mogen ook nog eens gebruikt worden voor 'gezond' eten.
Hangt er ook vanaf hoor hoe je het zegt. Ik zei ook wel eens van ja kv kost me amper iets (2 bonnen inruilen kom je op £6.20 en een doos kv kost nu rond de £7.50 dus nog een klein beetje bijleggen). Als je er dan niet echt bijvermeldt dat je ook andere dingen met die bonnen kan kopen dan denken de mensen die het systeem niet kennen al heel snel dat je dus je kv vergoed krijgt. Nu betuttelend, eerst vond ik dat ook maar als je hier sommige buurten ziet dan snap je wel heel snel dat ze bonnen geven voor specifieke dingen. Als ze geld zouden geven dan gaat het in redelijk wat gevallen op aan totaal iets anders. En dan ook nog op de bonnen zetten wat ermee kan gekocht worden is ook niet slecht voor sommige mensen. Geef bonnen voor de supermarket en het gaat op aan zakken chips, frieten, hamburgers enz. Niet iedereen is zo maar het komt toch vaak voor. Ik zie het ook als ik naar de supermarkt ga. Veel van de ongezonde dingen zijn spotgoedkoop en dan zie je hele winkelkarren vol en daar sta ik dan met een bijna halfvol karretje en ik betaal even veel of meer als mensen met een kar vol 'troep'.
Het gaat ook niet om baby's, maar om het lange termijn verhaal. Bizar dat niemand jou dat "wijs"kan maken, terwijl de medische wereld en alle grote gezondheidsorganisaties (WHO,Unicef, etc) dit allemaal wel aannemen als feiten. Maar goed, wellicht beschik jij toch over die relevantie informatie die ze gemist hebben? Ook op kv worden kindjes groot en gezond. Maar om te stellen dat deze onderzoeken onzin zijn...nee.
Tja, zo kun je de resultaten van álle onderzoeken wel in twijfel trekken. Ik krijg soms het idee (net als bij de discussie wel of niet veilig thuis bevallen) dat sommigen de resultaten van (héééél véééél) onderzoeken gewoon niet wíllen geloven, omdat ze zich daar om de één of andere reden niet prettig bij voelen. Jammer.
Ik zie niet in waarom het achterlijk is om een financiële stimulans te geven voor borstvoeding. Er zitten voordelen aan voor moeder en kind, die wetenschappelijk zijn onderbouwd. Zullen we alle financiële stimulansen wat betreft kinderen hier dan ook maar afschaffen? kinderbijslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, gratis zorgverzekering, gratis tot goedkoop naar de tandarts, geen lesgeld basisschool, etc. En in Belgie gaan ze nog verder, kraamgeld voor elk geboren kind (ik kreeg 1100 euro "werpgeld"), geboortepremie van ziekenfondsen, meer kinderbijslag, goedkoper tot bijna gratis kinderopvang, meer loon en meer belastingteruggave als je kinderen hebt, etc. Laten we die ook allemaal maar afschaffen, want we kwetsen nu onnodig de ongewenst kinderlozen.
Ja joh...als ik de verhalen hoor van mijn vriendinnetje..een deel van de familie van haar man is wat minder welgesteld..wat die mensen eten bweuhhh. Kind van 2,5 krijgt s'nachts een flesje sinas als ze wakker is en heeft nu al een verrot gebit.. Prima hoor, geef lekker die bonnen voor kunstvoeding, en geef lekker de kleine tegemoetkoming voor borstvoeding. Iedereen blij